تپه شنقال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تپه شنقال
نامتپه شنقال
کشورایران
استاناستان کرمانشاه
شهرستانشهرستان گیلانغرب
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
نام محلیتپه بَرز
نام‌های قدیمیشنغال
نوع بناتپه نیمه دست ساز
سال‌های مرمتدوره اشکانیان وساسانیان
کاربریتپه باستانی ممنوعه
کاربری کنونیاثر ملی
دیرینگیدوره اشکانیان
دورهٔ ساخت اثردوره اشکانیان، دوره ساسانیان، دوران‌های تاریخی پس از اسلام
بانی اثرعوامل طبیعی وغیر طبیعی
مالک اثرملت ایران
مالک فعلی اثروزارت میراث فرهنگی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۶۱۹۸
تاریخ ثبت ملی۲۶ اسفند ۱۳۸۷
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد

تپه شنقال مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان - قرو اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان گیلانغرب، بخش مرکزی، دهستان دیره، ۲۰۰ متری شمال غرب روستای شنقال واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه شنقال مملو از آثاریست که نشان از جریان داشتن زندگی طی دوره های اشکانی و ساسانی و و اسلامی دارد، آثاری همچون سفالهای رنگی و بعضا نقشدار و نیز دیوارهای با ملات گچی و ساروجی گواه بر این اصل است.این تپه نیمی از قسمت کله آن را دیواری از جنس سنگ با ملات ساروج و نیمی از آن را رگه های طبیعی که از جنس صخره رسی است را تشکیل داده که بنظر میرسد نیمه دست ساز آن جهت محافظت از تپه در عواملی همچون رانش نقش ایفا مینماید .تپه شنقال هم در اطرف و هم در قسمت کله خود دارای گورهایی است که در جهات مختلف قرار داشته که نشان از دیرینگی این اثر دارد . موقیت قرارگیری این تپه و دسترسی آن به رودخانه و راه و وجود چشمه در کنار خود بر اهمیت آن می افزاید. [۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.