تولید محتوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تولید محتوا به مشارکت در اهدای اطلاعات به هر رسانه‌ای و به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال گفته می‌شود.انواع مختلف مشاغل تولید محتوا در رسانه ها، معمولا به تولید محتوای روزنامه‌نگارانه و تولید محتوای تبلیغاتی تقسیم می‌شوند.محتوا های روزنامه‌نگاری اطلاعاتی درباره حقایق و موضوعات واقعی مانند اخبار هستند که معمولا به سبک روزنامه‌نگاری دیجیتال در فضای مجازی تولید می‌شوند. محتوا های بازاریابی و تبلیغاتی نیز ، متمرکز بر جذب و حفظ مخاطبان و مشتریان هستند .اگرچه اکثر تولید کنندگان محتوا نیز، از عناصر هر دو حوزه‌ی روزنامه‌نگاری و بازاریابی استفاده ‌می‌کنند. اطلاعات اهدایی مذکور برای یک کاربر نهایی در زمینه‌های خاص است.[۱] محتوا «چیزی است که باید از طریق یک مدیوم به‌عنوان گفتار، نوشتار یا هر یک از هنرهای گوناگون بیان شود»[۲] جدید مرکز تحقیقات پیو، تولید محتوا را «تولید متریال اهدایی مردم به جهان برخط» توصیف کرده‌است.[۳]

محتوا در تبلیغات[ویرایش]

شرکت‌ها و مؤسسات برای تبلیغ محصول خود از این روش با ساخت بروشور دفاتر راهنما و لوح‌های فشرده تبلیغاتی به شکل چندرسانه‌ای و ارائه در محل شرکت و یا نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

محتوای آکادمیک[ویرایش]

در محیط‌‌های آموزشی، از خرد تا کلان، با ارائۀ تولید محتوا تلاشی برای بالابردن سطح آموزشی می‌شود. با ظهور سامانه‌های کمک آموزشی هوشمند این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته و آموزش از مطالعۀ صرف به تماشای فیلم و پویانمایی و کار در سامانه‌های پرسش و پاسخ بصری تبدیل شده است که با استفاده و تحریک سیستم بصری سعی در بالابردن ضریب آموزش دارد.[۴]

انواع محتوا[ویرایش]

  • محتوای متنی
  • محتوای صوتی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی

محتوای متنی[ویرایش]

محتوای متنی به صورت نوشته در سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. این گونه از محتوا ها باید توسط کاربران خوانده شوند تا ارزشمند باشند.

محتوای صوتی[ویرایش]

این گونه از محتوا که در سال‌های اخیر بسیار رواج یافته است، به نام پادکست نیز شناخته می‌شود.

محتوای تصویری[ویرایش]

تمام تصاویری که در سایت‌ها، بیلبرد‌ها و مکان‌های دیگر می‌بینید همان محتوای تصویری هستند.

محتوای ویدئویی[ویرایش]

تلویزیون، یوتیوب، آپارات و ... شبکه‌های تولید محتوای ویدئویی هستند که محتواهای خود را به صورت ویدئویی عرضه می‌کنند.

سازندگان محتوا[ویرایش]

  • سازمان‌های خبری
  • دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی
  • شرکت‌ها[۵]
  • هنرمندان و نویسندگان
  • دولت‌ها[۶]
  • کاربران عادی[۷]
  • معلمان و دانش‌آموزان[۸][۹]

منابع[ویرایش]

  1. Weber، Matt (۲۰۱۷-۰۷-۱۷). «What is a content creator and why do I need one?». feldman+weber: Web Design and Digital Marketing that gets Results (به انگلیسی). بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۰.
  2. "Content - Define Content at Dictionary.com". Dictionary.com. Archived from the original on 8 March 2016. Retrieved 20 February 2019.
  3. Lenhart, Amanda; Deborah Fallows; John Horrigan (February 2004). "Content Creation Online". Pew Internet and American Life Project. Archived from the original on 12 January 2014. Retrieved 20 February 2019.
  4. تبیان، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی. «محتوای آموزشی چیست ؟». article.tebyan.net (به Persian). بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۳ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۰۳.
  5. «Automatically generated content - Search Console Help». support.google.com. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۰.
  6. Press، The Associated (۲۰۰۲-۱۰-۱۳). «Easy Access to Public Records Online Raises Privacy Questions» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۰.
  7. "User-generated content". Wikipedia (به انگلیسی). 2019-02-12.
  8. «فراخوان و شرایط شرکت در جشنواره». ecf.roshd.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2019-10-03. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  9. آموزشی، دفتر انتشارات و فناوری. «تولید محتوا توسط دانش آموزان، فرایند یاددهی و یادگیری را جذاب می کند». دفتر انتشارات و فناوری آموزشی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۰۳.