تقسیمات کشوری کوزوو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از نقشهٔ تقسیمات کشوری کوزوو - ۲۰۰۶

کوزوو[a] از نظر اداری به ناحیه‌هایی (آلبانیایی: rajone، صربی: окрузи / okruzi)[۱] تقسیم می‌شوند که این نواحی نیز خود به شهرداری‌ها (آلبانیایی: komuna، صربی: општина / opština) تقسیم می‌شوند.

این تقسیم‌بندی‌ها توسط مأموریت مدیریت موقت سازمان ملل متحد در کوزوو انجام شده‌اند.

نوع تعداد
ناحیه‌های کوزوو ۷ (از سال ۲۰۰۰)
شهرداری‌های کوزوو ۳۸

پیشینه[ویرایش]

اگرچه قوانین صربستان با کوزوو مانند سایر قسمت‌های صربستان رفتار می‌کند و آن را به ۵ ناحیه، ۲۸ شهرداری و ۱ شهر تقسیم می‌کند،[۲] اما مأموریت مدیریت موقت سازمان ملل متحد در کوزوو در سال ۲۰۰۰ سازمان ارضی جدید کوزوو را تصویب کرد. این حرکت توسط صربستان به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما توسط جمهوری خودخواندهٔ کوزوو به رسمیت شناخته می‌شود. طبق تقسیم‌بندی جدید، کوزوو به ۷ ناحیه (جدید) و ۳۷ شهرداری تقسیم شده‌است (۸ شهرداری جدید ایجاد شده‌است: مالیشوو، الز هان، گراسانیکا، جونیک، کلوکوت-وربوواچ، ماموشا، پرتش و رانیلوگ).[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2017-12-14. Retrieved 2011-08-11.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  2. Law on Territorial Organization and Local Self-Government بایگانی‌شده در ۲۰۱۱-۰۵-۱۳ توسط Wayback Machine, Parliament of Serbia (به صربی)
  3. Organization for Security and Co-operation in Europe Mission in Kosovo: Municipal profiles

پانویس[ویرایش]

a. ^ سرزمین کوزوو محل مناقشه میان جمهوری کوزوو و جمهوری صربستان است. جمهوری کوزوو در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸ به طور یک‌جانبه اعلان استقلال کرد اما صربستان همچنان آن را جزئی از خاک خود تلقی می‌نماید. دو کشور در سال ۲۰۱۳ در پی توافق بروکسل اقدام به عادی‌سازی روابط نمودند. ۱۱۳ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته‌اند و ۱۰ کشور از اقدام خود بازگشته‌اند.