تعهد بیشتر به خطا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«تعهد بیشتر به خطا» یا سوگیری تعهد به خطا (به انگلیسی: Escalation of commitment) الگویی در رفتار انسان است که در نتیجه آن وقتی که شخص، گروه یا سازمانی با نتایج منفی یک تصمیم، رفتار، طرح یا سرمایه‌گذاری روبرو می‌شود به جای کنار گذاشتن آن همچنان به کار غلط ادامه می‌دهد.

به عبارتی دیگر تمایل انسان به حفظ و پشتیبانی از تصمیماتی که در گذشته گرفته است حتی وقتی که به طور مشخص نا کارآمدی آنها مشخص شده باشد. این خطا یا سوگیری نشان می‌دهد که مردم تمایلی به تغییر مسیر زندگی یا قبول اشتباه ندارند بویژه زمانی که وقت، سرمایه و یا تلاش زیادی را صرف چیزی کرده باشند.[۱]

اقتصاددانان به این رفتار «خطای هزینه هدر رفته» می‌گویند. جایی که در آن تعهد به یک طرح یا سرمایه‌گذاری مالی اشتباه و ادامه آن باعث اتلاف هزینه می‌شود اما مدیران به خاطر هزینه‌هایی که تاکنون انجام شده‌است حاضر به کنار گذاشتن طرح نیستند.[۲] (هر وقت متوجه شدید که در ته یک چاه هستید، دست از کندن بردارید)

این سوگیری معمولاً زمانی روی می‌دهد که تنها دلیل ادامه یک کار وقت، انرژی یا سرمایه هدر رفته برای آن کار است و رها کردن یعنی پذیرش شکست. نمونه‌های تاریخی چنین خطاهایی پروژه هواپیمای کنکورد و جنگ ویتنام است.

مثال‌هایی در مورد تعهد بیشتر به خطا:

مدیری که یک طرح، پروژه یا سرمایه‌گذاری اشتباه را همچنان ادامه می‌دهددرحالیکه کاملا مشخص است پروژه یا سرمایه‌گذاری اشتباه است.[۳]

سیاستمداری که به حمایت و پشتیبانی از یک سیاست اشتباه که مشخص شده نادرست و ناکارآمد است همچنان ادامه می‌دهد.[۴]

شخصی که به یک رابطه‌ ناخوشایند و بی‌فایده ادامه می‌دهد برای اینکه مدت زیادی در این رابطه بوده‌ و وقت و انرژی زیادی صرف آن کرده‌ است.

منابع[ویرایش]

  1. https://thedecisionlab.com/biases/commitment-bias
  2. Staw, Barry M. (1997). "The escalation of commitment: An update and appraisal". In Shapira, Zur (ed.). Organizational Decision Making. New York, NY: Cambridge University Press. pp. 191–215.
  3. https://discover.hubpages.com/business/Escalation-of-Commitment
  4. https://faculty.wharton.upenn.edu/wp-content/uploads/2013/09/2011_10_23_escalation_draft_FINAL_3.pdf