تریوپس کانکریفرمیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تریوپس کانکریفرمیس
فسیل زنده تریوپس کانکریفُرمیس، Triops cancriformis
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: بندپایان
رده: آبشش‌پایان
راسته: سپرمیگو
تیره: سپرمیگو
گونه: T. cancriformis
نام دوبخشی
Triops cancriformis

تریوپس کانکریفُرمیس (نام علمی: Triops cancriformis)، که با نام میگوی کله‌وزغی نیز شناخته می‌شود،[۱] نام یک گونه از راسته سپرمیگو است. این جانور را می‌توان یک فسیل زنده برشمرد که از گونه‌های سخت پوست آبزی در آب‌های شیرین جهان می‌باشد، این گونه جزو گونه‌های در معرض انقراض رده‌بندی شده‌است.[۲]

اندازه این گونه معمولاً تا ۶ سانتیمتر می‌باشد و در شرایط طبیعی تا ۱۱ سانتیمتر هم گزارش شده‌است.[۲] این گونه اواخر دوره کربنیفر و تریاس به علت تحمل بالای شرایط محیطیِ سخت از جمله درجه حرارتی حدی و اسیدیته ۶ تا ۱۰ بافت خاک، و خشکسالی‌های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst) مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب‌ها و پیکره‌های آب شیرین ادامه حیات دهد، و در صورت فراهم شدن شرایط زیست معمولی مجدداً ظرف مدت دو هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر بگیرد؛ و دورهٔ عمرش تا ۹۰ روز ادامه داشته باشد. همچنین دامنه تحمل شرایط تخم سیست بعضاً به ده‌ها سال نیز می‌انجامد.

سنگوارهٔ زنده یا فسیل زنده یک اصطلاح علمی نبوده و اغلب توسط منابع خبری به کار می‌رود و به گونهٔ در حال حیاتی گفته می‌شود که ظاهری شبیه به یک گونهٔ فسیل‌شده داشته باشد؛ اگرچه خویشاوندی زیستی نزدیکی بین آن‌ها وجود نداشته باشد.[۳]

تغذیه[ویرایش]

این گونه لارو پشه‌ها، از جمله پشه آنوفل (که عامل بیماری مالاریا است) را شکار می‌کند، و همچنین علف‌های هرز را می‌خورد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Triops cancriformis». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۱۹.
  • «حیات دوباره هامون در پی ورود سیلاب‌ها و مشاهده کهن‌ترین گونه جانوری جهان در این تالاب». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۰-۰۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۳.
  • «مشاهده قدیمی‌ترین گونه جانوری در تالاب بین‌المللی هامون + فیلم». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۴-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۳.
  • «فیلم - قدیمی‌ترین گونه جانوری جهان سر از تالاب هامون درآورد». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۴-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۳.
  1. لیلا یزدانی نصب؛ صابر خدابنده. «اولین گزارش حضور فسیل زنده Triops cancriformis در آبگیرهای فصلی استان آذربایجان غربی و بررسی برخی خصوصیات ریخت‌شناسی و ریخت سنجی آن». مجله علوم و فنون دريايي ايران. ۴ (۱–۲). دریافت‌شده در ۲۵ فروردین ۱۳۹۸.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «Tadpole shrimp - Triops cancriformis». ARKive. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۰۸. از پارامتر ناشناخته |باربینی= صرف‌نظر شد (کمک)
  3. Klaus-Peter Kelber - Triops

پیوند به بیرون[ویرایش]