تالاب‌های لپو و پلنگان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی زیبا از غروب اپو و پلنگان

تالاب‌های لپو و پلنگان زاغمرز به مجموعه سه مرداب لپو ، شیرخان لپو و پلنگان زاغمرز گفته می‌شود که در پانصد متری دریای خزر، و در غرب تالاب میانکاله و در شمال زاغمرز در استان مازندران واقع شده است.

تالاب های لپو و شیرخان لپو و پلنگان زاغمرز که احتمالاً زمانی جزئی از دریای خزر بوده‌اند و به مرور زمان با عقب‌نشینی دریا از آن جدا شده‌اند و کم‌کم با آب دریا و سیلاب‌ها پر شده‌اند، از جاذبه‌های توریستی زاغمرز به‌شمار می‌روند.[۱]

تالاب‌ های لپوی زاغمرز و پلنگان هر فصل از سال دارای زیبایی و جاذبه‌های خاص خود می‌باشد در زمستان و پاییز مأمن پرندگان مهاجری، چون قو ، قره غاز و فلامینگو می‌باشد که این مکان برای تخم‌گذاری و تولید مثل برگزیده‌اند و ماهی‌گیری نیز از دیگر امکانات در این فصل است. لپو و پلنگان زاغمرز در سال ۱۳۵۴ (1975) در کنوانسیون بین المللی تالاب ها در شهر رامسر بعنوان تالاب بین المللی به ثبت رسید.[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «برخی از اماکن دیدنی مازندران برای مسافران نوروزی، هزار نیوز».
  2. «Miankaleh Peninsula, Gorgan Bay and Lapoo-Zaghmarz Ab-bandan | Ramsar Sites Information Service». rsis.ramsar.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  3. «خبرگزاری فارس - غذادهی به پرندگان مهاجر در تالاب لپو زاغمرز». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۸-۰۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  4. «تالاب لپو در مازندران خشک شد | TRT Persian». www.trt.net.tr. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  5. «تاراج "تالاب بین‌المللی زاغمرز" با صدور مجوز شکار از سوی محیط زیست + فیلم و عکس - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  6. AGENCY، خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS. «تالاب لپوي زاغمرز مازندران جاذبه نخست گردشگران». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  7. «تالاب لپوی زاغمرز کلکسیونی بی‌بدیل از پرندگان مهاجر و نمونه‌ای موفق از تاثیر مشارکت جوامع محلی در حفظ تنوع زیستی، زیستگاه‌های طبیعی و معیشت مردم بومی». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  8. «تالاب "لپو زاغمرز" جلوه‌گاه پرندگان مهاجر». ایسنا. ۲۰۱۴-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  9. «Life Returns To Iran's Lapoo Lake With Singing Swans». Iran Front Page (به انگلیسی). ۲۰۱۷-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  10. "World Wetlands Day: 25 Wetlands of International Importance in Iran". Tehran Times (به انگلیسی). 2020-02-01. Retrieved 2024-03-15.