بچه‌محل

این یک مقالهٔ خوب است. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بچه محل)
بچه‌محل
آرم مجموعه
ژانر
نویسندهمحمد درویش‌علی‌پور
کارگرداناحمد درویش‌علی‌پور
بازیگران
آهنگسازمهرداد نصرتی
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار فصل‌ها۳
شمار قسمت‌هافصل اول:۳۰ قسمت

فصل دوم:۴۰ قسمت

فصل سوم:۵۰ قسمت
تولید
تهیه‌کنندهمسلم آقاجان‌زاده
فیلم‌برداریمحمود صالحی
تدوین‌گرامید شهلائی
مدت۴۰–۵۰ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه دو
فرمت تصویر۵۷۶آی (۱۶:۹ اس‌دی‌تی‌وی)
انتشار اولیه۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ –
۳۰ آذر ۱۳۹۹
انتشار
پس ازمحله گل و بلبل
پیش ازکلبه عمو پورنگ

بچه‌محل یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به سبک کمدی-درام خیال‌پردازی موزیکال است که توسط مسلم آقاجان‌زاده برای شبکه دو ساخته شده‌است و داریوش فرضیایی در نقش عموپورنگ، نقش اول آن را ایفا می‌کند. این مجموعه دنباله مجموعه محله گل و بلبل است که مانند همین برنامه در شبکه دو پخش شد. تولید این برنامه در ۳۰ آبان ۱۳۹۹ به پایان رسید. فیلم‌برداری این مجموعه در سوله‌ای در تهران و در حوالی دهکده المپیک انجام می‌گرفت. پخش نخستین فصل این مجموعه در اردیبهشت ۱۳۹۹ آغاز شد و در خرداد ۱۳۹۹ به پایان رسید. فصل دوم نیز از خرداد ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۳۹۹ پخش شد. پخش سومین و آخرین فصل نیز از ۲۷ مهر آغاز شد و در ۳۰ آذر ۱۳۹۹ به پایان رسید.

عمو پورنگ، مجری کودک است که با خانواده‌اش در محله گل و بلبل زندگی می‌کند. داداش جان، برادر شاگرد نانوای محله، به تازگی به محله مهاجرت کرده و دستگاهی اختراع کرده که مشکلاتی برای اهالی محله به‌وجود می‌آورد. پورنگ با داداش جان مشورت می‌کند و تصمیم می‌گیرند از این دستگاه برای ورزش صبحگاهی استفاده کنند.

زمانی که فصل سوم مجموعه محله گل و بلبل به پایان رسید، اعلام شد فصل دیگری از این مجموعه تولید نخواهد شد. اما گروه بازیگرانش در شبکه خواهد ماند. زمانی که دنیاگیری کروناویروس آغاز شد، این گروه دوباره مشغول به کار شد و تولید برنامه‌ای آموزشی برای گروه سنی کودک و نوجوان در زمان دنیاگیری آغاز کرد. به گفته روزنامه جوان بچه‌محل یکی از برنامه‌های پربیننده در فصل بهار ۱۳۹۹ بوده‌است. بعضی از انتقادات در خصوص شخصیت‌پردازی یکی از نقش‌های این سریال مطرح شده‌است.

عناصر داستان[ویرایش]

پیرنگ[ویرایش]

سه ماه از سپری شدن دنیاگیری کروناویروس می‌گذرد و اهالی محله گل و بلبل دوباره به زندگی عادی‌شان برگشته‌اند. اما هنوز رفتارهای مراقبتی در آنها مشخص است.

داداش جان برادر نون خالی خور و نون خیلی خور، مرد اسباب‌بازی ساز و اسباب‌بازی فروشی است که به تازگی به محله نقل مکان کرده و همچنین از حامیان سرسخت محیط زیست است. او به همراه عمو پورنگ تلاش می‌کند که همه اهالی محله را تبدیل به محافظان محیط زیست کند. آنها در تلاشند تا پویش همیاران محیط زیست را به کمک بچه‌ها راه اندازی کنند.[۱]

او همچنین دستگاهی اختراع کرده که از راه دور کار می‌کند و تأثیرات منفی بر اهالی گذاشته؛ بنابراین اهالی تصمیم می‌گیرند از دستگاه برای ورزش صبحگاهی استفاده کنند.[۲]

بچه‌محل در قالب یک مجموعه تلویزیونی، ماجراهایی را با بررسی سلیقه‌ها و برخلاف آسیب‌ها برای کودکان نمایش می‌دهد.[۱]

شخصیت‌ها[ویرایش]

عمو پورنگ، مجری برنامه کودک و قهرمان مجموعه است. او به همراه، پدرش ایاز که رئیس شورای محله نیز است، مادرش نیاز که خانه‌داری می‌کند و پدربزرگش گیل خان که مغازه دار است در محله‌ای به نام گل و بلبل زندگی می‌کند. بعداً خواهر پورنگ، پوپک که دارای ۵ لیسانس است و دایی پورنگ، منوچهر که پرنده فروش و اینفلوئنسر است به آنها می‌پیوندند. همچنین منوچهر ۶ ماه پس از اثاث‌کشی ازدواج می‌کند و همسرش ساناز نیز به محله مهاجرت می‌کند.

آقای خوشحال و نون خالی خور نانواهای محله هستند. نون خالی خور به همراه برادرش، داداش جان زندگی می‌کند. داداش جان اسباب‌بازی سازی است که فرزندی عروسکی به نام سربالا ساخته‌است و همراه با آنها زندگی می‌کند. بعداً داداش جان برادری به‌نام بالابالا برای سربالا می‌سازد و او نیز همراه آنها زندگی می‌کند.

گلدون خان و بلبل خان نگهبانان و آشپزان رستوران محله هستند. خواهرشان گلنار و شوهرش راحتِ باش مدیریت رستوران محله را برعهده دارند. بعداً پدرشان نگهدار نیز به محله آمد و مدیریت رستوران را از آن خود کرد. همچنین برادرشان چهچهِ نیز به نمایندگی از پدرشان برای نظارت کارها به آنها پیوست.[۳][۴][۵]

تولید[ویرایش]

ایده و توسعه[ویرایش]

پس از اینکه سومین و آخرین فصل محله گل و بلبل به پایان رسید، این برنامه کنسل شد و گفته شد فصل چهارمی درکار نخواهد بود ولی گروه بازیگرانش هنوز در شبکه باقی خواهد ماند.[۶] پس از اینکه دنیاگیری کروناویروس شروع شد، این گروه تصمیم گرفت برای وقتی که کودکان در قرنطینه هستند برنامه‌ای شاد و مفرح برایشان تهیه کنند.[۷] به این ترتیب ایده تولید این برنامه شکل گرفت. تولید این برنامه در ۳۰ آبان ۱۳۹۹ به پایان رسید. این مجموعه در ۳ فصل و در ۱۲۰ قسمت ساخته شد.[۸]

عوامل تولید[ویرایش]

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه به ترتیب مسلم آقاجان‌زاده و احمد درویش‌علی‌پور هستند. آنها قبلاً با فرضیایی، متقیان، سهیلی و شفیعی همکاری‌های زیادی انجام داده‌اند.[۷]

فیلم‌برداری مجموعه بچه‌محل در پشت سوله‌ای حوالی پل آزادگان و محله دهکده المپیک انجام می‌گیرد.[۹] فیلم‌برداری محله گل و بلبل نیز قبلاً در این مکان صورت می‌گرفت.[۱۰] فیلم‌بردار این مجموعه نیز مانند محله گل و بلبل، محمود صالحی است.[۷]

آهنگساز این مجموعه مهرداد نصرتی است که آهنگساز محله گل و بلبل نیز بود.[۷]

بازیگران[ویرایش]

داریوش فرضیایی در این مجموعه نقش عمو پورنگ را بازی می‌کند.

به دلیل اینکه مجموعه بچه‌محل دنباله‌ای بر مجموعه تلویزیونی محله گل و بلبل است، بیشتر بازیگران محله گل و بلبل در این مجموعه حضور دارند.

قرار بود در این مجموعه بازیگران سرشناسی به عنوان بازیگر مهمان در این مجموعه حضور پیدا کنند؛ که از آنها می‌توان به حمید لولایی و شهین تسلیمی اشاره کرد.

سروش جمشیدی نقش داداش جان را در این مجموعه بازی می‌کند.

در فصل دوم یک روحانی به نام محمد محمدی به جمع بازیگران این پیوست.[۱۱] این روحانی قبلاً در برنامه کتابخانه پورنگ حضور پیدا کرده‌بود.[۱۲]

آقاجان‌زاده اعلام کرده بود که درحال ساخت یک شخصیت عروسکی برای اضافه کردن به مجموعه هستند و اگر به‌نظرشان کاملاً ساخته و پرداخته شود، این شخصیت به مجموعه اضافه خواهد شد[۱۳] و همین‌گونه هم شد. نام این شخصیت بالابالا است.

بازیگران و شخصیت‌ها در بچه‌محل
شخصیت نقش‌آفرینی توسط فصل‌ها
۱ ۲ ۳
شخصیت‌های اصلی[۱۴]
عمو پورنگ داریوش فرضیایی اصلی
مامان نیاز نعیمه نظام‌دوست اصلی
پوپک کمند امیرسلیمانی اصلی
آقای خوشحال نادر سلیمانی اصلی
راحتِ باش رامین ناصرنصیر اصلی
نون خالی خور آرش میر احمدی اصلی
گیل خان فرهاد بشارتی اصلی
بلبل خان امیر سهیلی اصلی
بابا ایاز ابراهیم شفیعی اصلی
گلنار سوسن پرور اصلی
سربالا ایمان صفا[۲] اصلی
گلدون خان امیرمحمد متقیان اصلی
داداش جان سروش جمشیدی اصلی
ببر و بیار پیمان مرادی[۲] اصلی
آقا نگهدار[۱۵] علیرضا گالش Does not appear اصلی
چهچهِ[۱۳] Does not appear اصلی
دایی منوچهر حامد آهنگی Does not appear دوره‌ای[۱۶] اصلی
سرپایین"بالابالا" علیرضا وارسته Does not appear اصلی
ساناز فریبا نادری Does not appear اصلی
شخصیت‌های دوره‌ای
ملودی علی مشکان[۲] دوره‌ای
دکتر اورژانس امیر امیری دوره‌ای
حجت‌الاسلام محمد محمدی خودش Does not appear دوره‌ای
سیامک / پرهام وکیلی امیر غفارمنش[۱۷] مهمان Does not appear
خاله مهوش آشا محرابی[۱۸] دوره‌ای Does not appear
برآورد پرسود امیرحسین صدیق[۱۹] مهمان Does not appear
شکوه خانم شهین تسلیمی[۲۰] Does not appear مهمان Does not appear
آقاباش امید روحانی[۲۰] Does not appear مهمان Does not appear
شهرام رضایت محمد بحرانی[۲۱] Does not appear دوره‌ای Does not appear
استاد خان جان حمید لولایی[۲۲] Does not appear دوره‌ای Does not appear
بهرام نجار ایمان صفا Does not appear Does not appear مهمان
بهروز وکیلی خشایار راد[۲۳] Does not appear دوره‌ای
  = اصلی (مشخص شده)
  = دوره‌ای (+۴)
  = مهمان (۳–۱)

پخش[ویرایش]

هر سه فصل این مجموعه در سال ۱۳۹۹ و از شبکه دو سیما پخش شده‌است. فصل اول این مجموعه قرار بود نوروز ۹۹ پخش شود، اما فیلم‌برداری آن به دلیل کرونا در موعد مناسب به پایان نرسید و پخش آن در ۷ اردیبهشت ۹۹ شروع شد[۷] و در ۱۲ خرداد همان سال به پایان رسید.[۲۴] فصل دوم این مجموعه در ۳۱ خرداد شروع شد[۲۴] و در ۲۸ مرداد به پایان رسید.[۱۵] البته به دلیل متوقف شدن فیلم‌برداری، در بعضی از موعدهای پخش، قسمت‌های قدیمی‌تر بازپخش شد.[۲۵] پخش سومین و آخرین فصل نیز از ۲۷ مهر آغاز شد[۲۶] و در ۳۰ آذر به پایان رسید.

نقد[ویرایش]

(از راست به چپ) داریوش فرضیایی، مسلم آقاجان‌زاده و محمد درویش‌علی‌پور در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس

به گفته روزنامه جوان مجموعه بچه‌محل یکی از پربیننده‌ترین و پرمخاطب‌ترین در برنامه‌های گروه سنی کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان در بهار ۱۳۹۹ است.[۲۷] اما با این وجود انتقاداتی هم به این مجموعه وارد شده‌است.

خبرگزاری فارس دکورهای شاد، حضور کودکان، توجه به آموزش، کارکرد خانواده و حضور در اجتماع را از محاسن این مجموعه دانست و شخصیت‌هایی با کارکرد نامشخص را از ایراد مجموعه دانست.[۲۸] به عقیده روزنامه جوان سرپرست شخصیت سربالا همجنس‌گرایی را ترویج می‌کند که نیز خودش فردی دوجنسیتی است، که با عقب زدن موهایش نقش زنانه و با رفتار پدرانه اش نقش مردانه ایفا می‌کند، شخصیتی که به خالقش بامان - ترکیب مامان و بابا - می‌گوید. این روزنامه دلیل دست روی دست گذاشتن صدا و سیما برای این نقش را بی‌پولی دانست.[۲۹] درویش‌علی‌پور این کار را یک شوخی توضیح داد که برای جذابیت کار استفاده کرده‌اند.[۱۱]

خبرگزاری فارس همچنین از موسیقی این مجموعه انتقاد کرد و آن را مبتذل دانست.[۲۸]

محمدرضا زائری، از حضور محمد محمدی در مجموعه واکنش نشان داد و آن را تدبیری هوشمندانه دانست.[۳۰]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «بچه محل + دانلود و مشاهده». شبکه دو. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ زمانی، علی. «از «سربالا» تا «گلدون خان»؛ داستان بچه محل‌های عمو پورنگ». روزیاتو. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰.
  3. «بچه محل (فصل اول)». تلوبیون.[پیوند مرده]
  4. «بچه محل (فصل دوم) | شبکه ۲». تلوبیون.[پیوند مرده]
  5. «بچه محل | شبکه ۲». تلوبیون. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۱ اكتبر ۲۰۲۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  6. ««محله گل و بلبل» تمام شد/ تهیه‌کننده: اگر بودجه دو امضائه صداوسیما اجازه بدهد کار کودک می‌سازیم». تسنیم. ۳۱ تیر ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۰.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ ۷٫۴ موذن، عطیه (۸ اردیبهشت ۱۳۹۹). «عمو پورنگ با «بچه محل» به شبکه دو آمد/ تأثیرات کرونا بر اهالی محل». ش. ۴۹۱۰۶۲۲. مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰.
  8. موذن، عطیه (۲ آذر ۱۳۹۹). «تولید «بچه محل» به پایان رسید/ ادامه فصل‌های جدید مشخص نیست». ش. ۵۰۷۷۴۳۸. مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰.
  9. فاطمه شهدوست (28 اردیبهشت 1399). «گفت و گو با داریوش فرضیایی و عوامل «بچه محل» در پشت صحنه این برنامه». روزنامه جام جم. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۹ اكتبر ۲۰۲۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  10. «بعد از ۱۴ سال؛ بلوغ کاری یا ریسک «عمو پورنگ» در «محله گل وبلبل» ؟». تسنیم. ۱۳ تیر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ «موسیقی «بچه محل» به 3 قطعه کاهش یافته‌است/ حضور روحانی در فرهنگسرای محله پورنگ/ فرضیایی: قهرمان نیستم». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  12. «رئیس مرکز فرهنگی حوزه علمیه قم از عموپورنگ قدردانی کرد». ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ «"بچه محل" عموپورنگ از قرنطینه درآمد/ مذاکره با علیرضا خمسه و پخش فصل سوم از ربیع‌الاول». تسنیم. 24 شهریور 1399. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 14 اکتبر 2020. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  14. موذن، عطیه (۲ آذر ۱۳۹۹). «پخش قسمت‌های جدید «بچه محل» با حضور فریبا نادری». ش. ۵۰۷۷۶۵۳. مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «"بچه‌محل" عمو پورنگ به ضبط برگشت/ پخش قسمت‌های جدید از عید قربان». تسنیم. ۸ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  16. موذن، عطیه. «حامد آهنگی دایی پورنگ در «بچه محل» می‌شود». مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  17. «امیر غفارمنش میهمان "بچه محل" عموپورنگ شد». ش. ۲۲۵۸۸۷۹. تسنیم. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱.
  18. روزبان، نیوشا. «آشا محرابی در نقش خاله مهوش به «بچه محل» پیوست». مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  19. منصوری، زهرا. «امیرحسین صدیق آخرین مهمان «بچه محل» در فصل اول شد». مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ «پدر و مـادر راحـتِ باش از امروز مهمـان «بچــه محــل» شدند». اینستاگرام کلبه عمو پورنگ. ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰.
  21. موذن، عطیه. ««بچه‌محل» میزبان محمد بحرانی شد». مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۰.
  22. موذن، عطیه (۲۱ مرداد ۱۳۹۹). «حمید لولایی استادِ داداش‌جان در «بچه‌محل» شد». ش. ۴۹۹۶۱۱۵. مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۲۰.
  23. «چهره‌ها/ خشایار راد در کنار بازیگران سریال بچه محل». آخرین خبر. ۲۸ مهر ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰.
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ «"بچه‌محل" به تلویزیون برگشت + تیزر». تسنیم. ۳۱ خرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۲۰.
  25. «"بچه‌محل" عمو پورنگ به ضبط برگشت/ پخش قسمت‌های جدید از عید قربان». تسنیم. ۸ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  26. سعیدی، علیرضا (۲۶ مهر ۱۳۹۹). «فصل سوم «بچه محل» روی آنتن می‌رود/ حامد آهنگی در ترکیب اصلی». ش. ۵۰۴۹۸۵۰. مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰.
  27. اشراقی، یاسر (۱۶ مرداد ۱۳۹۹). ««رسانه معلم» جایگزین رسانه سرگرمی‌ساز». ش. ۱۰۱۴۲۱۱. روزنامه جوان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۲۰.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ «دستاورد «بچه محل» برای کودکان چیست؟ / استفاده بی‌رویه عموپورنگ از موسیقی‌های مبتذل». ش. ۹ تیر ۱۳۹۹. فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰.
  29. محرمی، جواد (۱۷ خرداد ۱۳۹۹). «معنویت‌زدایی عموپورنگ از «بچه محل»». ش. ۱۰۰۵۶۵۲. روزنامه جوان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۲۰.
  30. موذن، عطیه (۱۷ آبان ۱۳۹۹). «واکنشی به حضور یک روحانی در برنامه کودک/ تدبیری که هوشمندانه است». ش. ۵۰۶۵۴۰۵. مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]