بورشود-آبااوی-زمپلن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بورشود-آبااوی-زمپلن
Borsod-Abaúj-Zemplén megye


پرچم بورشود-آبااوی-زمپلن
پرچم
نشان بورشود-آبااوی-زمپلن
نشان
موقعیت بورشود-آبااوی-زمپلن
مختصات:
کشورمجارستان
منطقهمجارستان شمالی
مرکزمیشکولتس
مساحت
 • کل۷۲۴۹٫۶۷ کیلومتر مربع (۲۷۹۹٫۱۱ مایل مربع)
جمعیت
 (سرشماری ۲۰۱۱)
 • کل۶۸۶٬۲۶۶
وبگاه

بورشود-آبااوی-زِمپْلِن (به مجاری: Borsod-Abaúj-Zemplén megye) یکی از استان‌های شمال شرقی مجارستان است که ۷٬۲۴۹٫۶۷ کیلومترمربع مساحت و ۶۸۶٬۲۶۶ نفر جمعیت دارد.[۱] این استان با اسلواکی در شمال، استان‌های سابولچ-ساتمار-برگ و هایدو-بیهار در جنوب شرقی، هِوِش در جنوب غربی و برای مسافتی کوتاه با نوگراد در غرب و یاس-نادی‌کون-سولنوک در جنوب هم‌مرز است.

مرکز این استان شهر میشکولتس و دومین شهر بزرگ آن، اُزد است. ۲۵ شهر دیگر در این استان وجود دارند که از بین آنها احتمالاً شهر شراب توکای در خارج از مجارستان شناخته‌شده‌تر است.

تاریخچه[ویرایش]

نام سه‌گانه این استان نشان می‌دهد که بورشود-آبااوی-زمپلن ترکیبی از چندین استان قدیمی است. این استان از ادغام بورشود-گومور-کیش‌هونت، آبااوی-تورنا و زمپلن تشکیل شده‌است که بورشود-گومور-کیش‌هونت خود نیز حاصل ادغام دو استان بود. پس از پیمان تریانون در سال ۱۹۲۰، ۹۲٫۵٪ از گومور-کیش‌هونت، ۷۲٪ از زمپلن و ۴۸٪ از آبااوی-تورنا به جمهوری جدید چکسلواکی واگذار شد. بورشود و بخش کوچکی از گومور-کیش‌هونت بلافاصله ادغام و در سال ۱۹۵۰ بقیه زمپلن و آبااوی-تورنا به آنها اضافه شدند. تا آن سال، مرکز استان زمپلن شهر شاتورایااوی‌هی و مرکز استان آبااوی-تورنا شهر سیکسو بود؛ از سال ۱۹۲۰ مرکز استان سابق کاشّا، شهر کاشا (اکنون کوشیتسه در اسلواکی) به چکسلواکی تعلق گرفت.

مردم[ویرایش]

جمعیت استان بورشود-آبااوی-زمپلن در سال ۱۹۸۰ به اوج خود رسید. از آن زمان تعداد ساکنان رو به کاهش بوده‌است.

حدود ۸۴٪ از جمعیت را مجارهای قومی تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین اقلیت را روما/کولی‌ها با ۵۸٫۲۴۶ نفر یا بیش از ۸٪ از کل جمعیت تشکیل می‌دهند.

در سال ۱۹۳۰، استان بورشود-آبااوی-زمپلن اکثریت کاتولیک (۵۹٪) و اقلیت قابل توجهی کالوینیستی (۳۳٪) داشت. حدود ۶٪ از پیروان یهودیت بودند.

طبق سرشماری سال ۲۰۱۱، ۶۲٪ از جمعیت مسیحی، اکثراً کاتولیک (۴۱٪) و عمدتاً اعضای کلیسای کاتولیک رومی (۳۶٪) و همچنین کلیسای کاتولیک یونانی (۵٪) هستند. سهم اقلیت کالوینیستی به ۲۰٪ از جمعیت کاهش یافته‌است. با افزایش سکولاریسم، حدود ۳۷٪ از جمعیت هیچ اعتقاد مذهبی ندارند. جامعه یهودی بورشود-آبااوی-زمپلن تقریباً ناپدید شده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی. «Borsod-Abaúj-Zemplén County».