بوب قمارباز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بوب قمارباز
کارگردانژان-پیر ملویل
تهیه‌کنندهژان-پیر ملویل
سرژ سیلبرمن
نویسندهآگوست لو برتون
ژان-پیر ملویل
فیلمنامه‌نویسآگوست لو برتون
ژان-پیر ملویل
بازیگرانایزابل کوقه
هوارد ورنون
رنه هاوارد
روژه دوشن
کلود سروال
گی دکومبل
ژان-پیر ملویل
رولاند شاربو
موسیقیادی بارکله
ژو بویر
فیلم‌بردارهانری دکائه
تاریخ‌های انتشار
فرانسه
۲۴ اوت ۱۹۵۶ (۱۹۵۶-0۸-۲۴)
مدت زمان
۱۰۲ دقیقه
کشورفرانسه
زبانفرانسوی

بوب قمارباز[۱] یا باب قمارباز[۲] (فرانسوی: Bob le flambeur‎) یک فیلم نوآر در سبک سرقت و جنایی به کارگردانی ژان-پیر ملویل است.هر چند که یک نوآر خالص نیست و از نظر خود ملویل یک کمدی رفتاری است.این فیلم در سال ۱۹۵۶ منتشر شد.ایزابل کوری نقش ماری را ایفا کرد.نقش باب را هم روژه دوشسن بازی میکند که خودش سابقه خلافکاری داشته و ملویل برای استفاده از او مجبور بود با میلیو یا همان گروه خلافکاری در پاریس صحبت کند تا دوشسن دوباره بتواند آفتابی شود.صدای راوی صدای ملویل است.

این فیلم را سرآغازی بر سینمای موج نوی فرانسه می‌دانند، چراکه با تکنیک‌های «دوربین روی دست» و «برش پرشی» ساخته شده است.فیلم به طور کامل از قوانین ژانر نوار و سرقتی پیروی نکرده و شاید همین باعث شده یکی از فیلم های محبوب جیم جارموش باشد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. طاهری، بهمن (۱۵ آذر ۱۳۷۰). «آن‌ها به اسب‌ها شلیک نمی‌کنند (دربارهٔ، ترجمهٔ عنوان‌ها و عنوانهای ترجمه شده)». ماهنامه سینمایی فیلم (۱۱۶): ۲۶.
  2. «نقد و بررسی فیلم Bob le Flambeur (باب قمارباز)». نقدفارسی. ۱۷ اسفند ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مارس ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۹ مارس ۲۰۱۵.
  3. Ebert, Roger (May 25, 2003). "Bob le Flambeur (1955) Review". Chicago Sun-Times. Archived from the original on 16 September 2009. Retrieved September 16, 2009.

پیوند به بیرون[ویرایش]