بمب‌گذاری فرودگاه صبیحه گوکچن ۲۰۱۵

مختصات: ۴۰°۵۳′۵۴″ شمالی ۲۹°۱۸′۳۳″ شرقی / ۴۰٫۸۹۸۳۳°شمالی ۲۹٫۳۰۹۱۷°شرقی / 40.89833; 29.30917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بمب‌گذاری فرودگاه صبیحه گوکچن ۲۰۱۵
بخشی از منازعه ترکیه با کردها (۲۰۱۵–اکنون)
صحن فرودگاه صبیحه گوکچن، که انفجار در آنجا اتفاق افتاد.
موقعیتفرودگاه صبیحه گوکچن، استان استانبول، ترکیه
مختصات۴۰°۵۳′۵۴″ شمالی ۲۹°۱۸′۳۳″ شرقی / ۴۰٫۸۹۸۳۳°شمالی ۲۹٫۳۰۹۱۷°شرقی / 40.89833; 29.30917
تاریخ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-۱۲-۲۳)
۰۲:۰۵ (زمان اروپای شرقی)
گونه حمله
خمپاره‌انداز
کشته‌ها۱
زخمی‌ها۱
مرتکببازهای آزادی کردستان

بمب‌گذاری فرودگاه صبیحه گوکچن در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ در محوطه فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن در استانبول ترکیه رخ داد. این انفجار که حدود ساعت ۰۲:۰۵ به وقت محلی رخ داد، دو نظافتچی فرودگاه را مجروح کرد که یکی از آنها بعد از انتقال به بیمارستان، جان خود را از دست داد.[۱] چند ساعت بعد، پروازها به حالت عادی از سر گرفته‌شد در حالی که بن‌علی ییلدیریم ، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت (ترکیه)، مدعی شد که هیچ نقص امنیتی در فرودگاه وجود نداشته‌است. شاهدان در ابتدا ادعا کردند که صدای سه انفجار پی‌در‌پی را شنیده‌اند، اگرچه علت انفجار گفته‌ نشد و بازرسان دولتی از عنوان عبارت تروریسم به عنوان انگیزهٔ انفجار، خودداری کردند. [۲] دیلی تلگراف مدعی شد که این انفجار، به‌احتمال زیاد، ناشی از یک بمب بوده‌است. [۳]

این انفجار در حالی رخ داد که ارتش ترکیه به عملیات مسلحانهٔ خود علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در جنوب‌شرق این کشور ادامه می‌داد و از جولای ۲۰۱۵، آتش‌بس و مذاکرات صلح بین شهروندان کرد و دولت ترکیه از بین رفته‌بود.

در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵، چهار روز پس از این حمله، گروه بازهای آزادی کردستان (TAK) مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت و اعلام کرد که این انفجار در نتیجه پرتاب خمپاره، به‌تلافی ادامهٔ عملیات نظامی ارتش ترکیه در شهرهای کردنشین جنوب‌شرق این کشور بوده‌است.[۴] TAK یک شاخه شهری از PKK است.

مهاجم در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ در استانبول دستگیر شد. [۵]

منابع[ویرایش]

  1. «یک کشته در پی وقوع انفجار در فرودگاهی در استانبول». euronews. ۲۰۱۵-۱۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۳.
  2. "Turkey Istanbul airport blast kills cleaner - BBC News". BBC News. 23 December 2015. Retrieved 2016-01-14.
  3. "The Daily Telegraph: Sabiha Gökçen'deki patlamada bomba şüphesi - BBC Türkçe". Bbc.com. 24 December 2015. Retrieved 2016-01-14.
  4. "The Guardian | Kurdish Rebels Claim Responsibility for Deadly Istanbul Airport Blast" (به انگلیسی).
  5. https://www.milliyet.com.tr/amp/gundem/son-dakika-istanbul-bir-faciadan-daha-dondu-ikinci-bir-eylem-yapacakti-2560821