بررسی دو میکرون همه آسمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بررسی دو میکرون همهٔ آسمان (انگلیسی: 2MASS) که با نام ۲ام‌ای‌اس‌اس (2MASS) هم شناخته می‌شود یک بررسی نجومی از کل آسمان در نور فروسرخ بود.[۱]این نقشه‌برداری بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱، در دو مکان مختلف انجام شد: یکی در رصدخانه فرد لارنس ویپل در ایالات متحده در کوه هاپکینز، آریزونا، و دیگری در رصدخانه میان‌آمریکایی سرو تولولو در شیلی، که هر کدام از یک تلسکوپ ۱٫۳ متری به‌ترتیب برای نیمکره‌های شمالی و جنوبی کره زمین استفاده می‌کردند.[۲] این نقشه‌برداری در فروسرخ با طول موج کوتاه در سه باند فرکانسی مجزا (J, H و K) در نزدیکی ۲ میکرومتر انجام شد، که بررسی نورسنجی با آشکارسازهای HgCdTe آن نام خود را از آن گرفته‌است.[۱]

2MASS یک فهرست نجومی با بیش از ۳۰۰ میلیون جرم مشاهده شده، از جمله سیارکهای منظومه شمسی، کوتوله‌های قهوه‌ای، ستارگان کم جرم، سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌ها تولید کرد. علاوه بر این، ۱ میلیون شی در کاتالوگ منبع توسعه یافته 2MASS (2MASX) فهرست بندی شدند. اشیاء فهرست شده به ترتیب با پیشوند "2MASS" و "2MASX" تعیین می‌شوند.

2MASS LSS کاتالوگ نجومی، بررسی نجومی

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "About 2MASS (A Brief Explanation of 2MASS)". University of Massachusetts, Infrared Processing and Analysis Center (JPL/ Caltech), NASA, NSF. 2006-02-01. Retrieved 2008-09-21.
  2. "Two Micron All Sky Survey (2MASS)". NASA/IPAC Infrared Science Archive. Retrieved 2011-10-22.

پیوند به بیرون[ویرایش]