بخش سرخ قلعه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بخش سرخ قلعه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانقلعه‌گنج
مرکز بخشسرخ قلعه
دهستان‌هاسرخ قلعه، چهل منی
سال تأسیس۱۴۰۲ خورشیدی
مردم
جمعیت۲۱٬۷۸۹ نفر (۱۳۹۵)
مذهبشیعه
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۴

بخش سرخ قلعه، یکی از بخش‌های شهرستان قلعه‌گنج در استان کرمان ایران است. مرکز این بخش، روستای سرخ قلعه است.[۱]

تقسیمات کشوری[ویرایش]

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت بخش سرخ قلعه برابر با ۲۱٬۷۸۹ نفر بوده‌است.[۲]

اقتصاد[ویرایش]

کشاورزی[ویرایش]

درآمد اکثر مردم به کشت محصولات سالانه اختصاص دارد و محصولات عمده زراعی بخش را گندم، ذرت، هندوانه، گوجه فرنگی، خیار و مرکبات نظیر خرما تشکیل می‌دهد

آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

  • بقعه و زيارتگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به زيارت بچه، در بخش سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج در مسير قلعه گنج به كهنوج واقع شده است. این امامزاده را می توان تنها امامزاده معتبر جنوب کرمان دانست و از شاخص ترین مکان های گردشگری بخش سرخ قلعه است که به دلیل داشتن امکانات رفاهی از قبیل پارک بازی کودکان، کشتارگاه زبح دام، آلاچیق های سنتی و درخت کاری های اطراف مورد توجه قرار دارد و زائران زیادی از اطراف مخصوصا در تعطیلات نوروز به آن سفر می کنند. زائرین معمولا از شهرستان های قلعه ‌گنج، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب، جیرفت و استان‌ های همسایه مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان راهی این امامزاده می شوند.


منابع[ویرایش]

  1. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (۲۰۲۳-۰۸-۱۶). «تغییر بخش مرکزی شهرستان قلعه گنج استان کرمان، مرکز دهستان قلعه گنج به روستای شمس‌آباد و مرکز دهستان سرخ قلعه به روستای وکیل آباد مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۱۸». Qavanin.ir.
  2. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۲۲.