بت‌شکن (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بت‌شکن
کارگردانشاپور قریب
تهیه‌کنندهرضا نورسته‌فر
نویسندهشاپور قریب
بازیگرانبهروز وثوقی
نگین
عنایت‌الله بخشی
محمد عبادی
جمشید مشایخی
موسیقیبابک بیات
فیلم‌بردارمهدی امیرقاسم خانی (خانی)
تدوین‌گرمهدی امیرقاسم خانی (خانی)
مدت زمان
۱۰۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

بت‌شکن فیلمی به نویسندگی و کارگردانی شاپور قریب، محصول «سازمان سینمایی پاناسیت» در سال ۱۳۵۵ خورشیدی است. فیلمنامه این فیلم با طرحی از سیروس الوند نوشته شد.

خلاصه فیلم[ویرایش]

علی با نقشه جعفر چند مستخدم را وامی‌دارد تا در خانه اربابشان دست به دزدی بزنند. علی با دختر ممتول که با پدر بزرگش زندگی می‌کند، آشنا می‌شود. او پس از مرافعه با جعفر و دوستانش تصمیم می‌گیرد به خانه دختر دستبرد بزند اما از اجرای نقشه خودداری می‌کند و عاشق دختر می‌شود. جعفر با دوستانش به تعقیب آنها می‌پردازد و با تهدید دختر به مرگ علی را وادار به همکاری می‌کند. علی رودر روی جعفر می‌ایستد و جعفر را می‌کشد و خودش هم زخمی بدست ژاندرام‌ها می‌افتد.[۱]

نمایش فیلم[ویرایش]

فیلم بت‌شکن برای بار نخست در تاریخ چهارشنبه ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۵ در ۱۰ سینما در تهران و شهرستانها به نمایش درآمد [۲]. این فیلم جایگزین فیلم «حماسه یک قهرمان» محصول کشور ترکیه در گروه سینمایی اونیورسال شد.

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم در تهران گروه سینمایی اونیورسال شامل ۱۰ سینمای اونیورسال، پاسیفیک، ایران، ساینا، تیسفون، رنگین‌کمان، موناکو، پرسپولیس، کارون و دریا بودند.

سینماهای نمایش‌دهنده در شهرستانها شامل نقش جهان و ماياك در اصفهان، ایران، خورشید، متروپل در آبادان، آپادانا در اهواز، کریستال و آریا در تبریز، مترویل، کریستال، سعدی در مشهد، کوروش در رشت، شهر فرنگ در کرمانشاه، پارس و سعدی در شیراز، گل سرخ در بندر پهلوی، خیام در قزوین، مهتاب در گرگان، تاج در همدان، کریستال و نیاگارا در رضائیه، مولن روز در زنجان، داریوش در بابل، سپهر در ساری، مهتاب در یزد، شهر سبز در بروجرد، رنگین کمان در خرم آباد، بیتا در کاشان، آپادانا در دزفول بودند.

فیلم بت‌شکن، پس از سه هفته نمایش در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال در تاریخ سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۵۵ جای خود را به فیلم ستیز (عزیزاله بهادری) داد [۳].

بازیگران[ویرایش]

گروه موسیقی[ویرایش]

ترانه سبد با صدای ابی در عنوان‌بندی فیلم بت‌شکن اجرا می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. وبگاه سوره
  2. «تبلیغ اکران نخست فیلم «بت‌شکن» در سینماهای تهران و شهرستانها، روزنامه اطلاعات، چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۵۵، صفحه ۲۲». وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  3. «تبلیغ اکران نخست فیلم «ستیز» در سینماهای تهران، روزنامه اطلاعات، سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۵۵، صفحه ۲۲». وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  • اطلاعات روی پوستر فیلم بت‌شکن