پرش به محتوا

ببرماهی غول‌پیکر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ببرماهی غول‌پیکر
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرتوبالگان
راسته: تتراسانان
تیره: Alestidae
سرده: Hydrocynus
گونه: H. goliath
نام دوبخشی
Hydrocynus goliath
(Boulenger, 1898)
Catchment area for Hydrocynus goliath
مترادف[۲]

الگو:Specieslist

ببرماهی غول‌پیکر (نام علمی: Hydrocynus goliath) که با نام‌های ببرماهی جالوت و بنگا نیز شناخته می‌شود، یک ماهی آب شیرین بسیار بزرگ و درنده آفریقایی از خانواده تتراهای آفریقایی است.

این ماهی با دندان‌های درشت و هیکل عضلانی یک شکارچی قهار و بی‌رحم است که به‌طور متوسط تا ۱٫۵ متر (۴٫۹ فوت) و تا وزن ۵۰ کیلوگرم (۱۱۰ پوند) رشد می‌کند. دندان‌های آن در شیارهای مشخصی در امتداد فک‌هایش قرار می‌گیرند. به‌طور متوسط هر یک از دندان‌های آن می‌تواند تا ۱ اینچ (۲٫۵ سانتیمتر) رشد کند،[۳] به گفته جرمی وید، زیست‌شناس و مجری تلویزیونی.[۴] بزرگ‌ترین نمونه صید و ثبت شده از این گونه ۱۵۴ پوند (۷۰ کیلوگرم) وزن داشت.[۳]

رژیم غذایی

[ویرایش]

همان‌گونه که از ظاهر آن پیداست یک گونه شکارچی ماهیخوار است و از هر نوع ماهی که بتواند بر آن غلبه کند تغذیه می‌کند، ببرماهی غول‌پیکر یک ماهی همنوع خوار است.

تعامل با انسان

[ویرایش]

در حوضه رود کنگو موارد متعددی از حمله این ماهی به انسان گزارش شده است.[۳] این شهرت، همراه با قدرت آن، جایگاهی تقریباً افسانه‌ای در میان ماهیگیران برای این شکارچی ارمغان آورده است و از آن به عنوان «بزرگ‌ترین ماهی شکار آب شیرین در جهان» یاد می‌شود.[۵]

منابع

[ویرایش]
  1. Moelants, T. (2010). "Hydrocynus goliath". The IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2010: e.T182833A7980766. doi:10.2305/IUCN.UK.2010-3.RLTS.T182833A7980766.en.
  2. "Synonyms of Hydrocynus goliath (Boulenger, 1898)". Fishbase. Retrieved 6 April 2017.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ "Goliath Tigerfish (Hydrocynus goliath)". animalplanet.com. Discovery Channel. Archived from the original on 26 February 2019. Retrieved 31 December 2021. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «animalplanet» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام fishing وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون

[ویرایش]