باشگاه دانش‌پژوهان جوان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باشگاه دانش‌پژوهان جوان
نشان‌واره باشگاه دانش پژوهان جوان
بنیان‌گذاری۱۳۷۴
گونهسازمان آموزشی-پژوهشی
وضعیت حقوقیفعال
هدفبرگزاری انواع المپیاد های علمی در ایران
ستادتهران
محدودهٔ فعالیت
ایران
زبان‌های رسمی
فارسی، انگلیسی(به ندرت)[۱]
سید رضا حسینی
بودجه
۸۵ میلیارد تومان[۲]
کارمندان
نامشخص
شمار داوطلبان
۵۰۰۰+ نفر سالانه[۳]
وبگاه

باشگاه دانش‌پژوهان جوان نهادی آموزشیپژوهشی است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش، به برگزاری المپیادهای علمی ایران و سازماندهی دانش‌آموزان برتر ایران برای شرکت در المپیادهای جهانی می‌پردازد. این نهاد بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ به‌صورت یکی از دو معاونت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان فعالیت می‌کرد که مجدداً از سال ۱۴۰۱ (خورشیدی) و به سرپرستی سید رضا حسینی با عنوان باشگاه دانش‌پژوهان جوان به‌عنوان یک سازمان مستقل احیا شد. مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز به طور مستقل بر مدارس استعداد های درخشان که در بین توده مردم ایران به "تیزهوشان" مشهور است، نظارت داشته و هر ساله آزمونی تخصصی را به منظور ارزیابی و ورود دانش آموزان پایه ششم و پایه نهم به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برگزار می کند.

تاریخچه[ویرایش]

باشگاه دانش‌پژوهان جوان در شهریور ۱۳۷۴ به مرکزیت تهران بنیان‌گذاری شد. اساسنامه باشگاه در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۷۳ به تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید[۴] که براساس آن، باشگاه دانش‌پژوهان دارای هیئت‌امنایی با اعضای وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) و ۸ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بود. پیش‌تر در سال ۱۳۶۶، موسسه‌ای با نام «مرکز المپیادهای علمی کشور» برای این فعالیت‌ها بنیان‌گذاری شده بود.

این مؤسسه در سال ۱۳۹۰ با تصویب شورای‌عالی اداری با سمپاد ادغام شد و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تشکیل شد؛[۵] ولی در پی ابلاغ مصوبهٔ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۸ و بر اساس مادهٔ ۱۵ آن احیا شد.[۶] اساسنامه جدید در ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ برای اجرا ابلاغ شد. براساس این اساسنامه، هیئت‌امنای باشگاه همان هیئت‌امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین گردید. همچنین رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان به‌عنوان قائم‌مقام دبیر هیئت‌امنا و نیز دو نفر از دانش‌پژوهان مدال‌آور به ترکیب هیئت‌امنا افزوده شدند.[۷]

مدیران[ویرایش]

شماره مدیران دوران مدیریت
از تا
۱ عسگری‌راد ؟ ؟
۲ حسین میرزایی ؟ ۱۳۸۵
۳ محسن جمالی ۱۳۸۵ ۱۳۹۰
۴ حسن ساعی دهقان ۱۳۹۰ ۱۳۹۵
۵ عباسعلی مظفری ۱۳۹۵ ۱۳۹۶
۶ عنایت سالاریان ۱۳۹۶ ۱۳۹۸
۷ امید نقشینه ۱۳۹۸[۸] ۱۴۰۱
۸ سید رضا حسینی[۹][۱۰] ۱۴۰۱ اکنون

فعالیت‌ها[ویرایش]

داخلی[ویرایش]

باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزارکننده المپیادهای علمی داخل ایران است. این باشگاه المپیادهایی در رشته‌های ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، رایانه، نجوم، ادبی، جغرافیا، زمین‌شناسی، تفکر و کارآفرینی و علوم و فناوری نانو برگزار کرده و پس از برگزاری ۴ دورهٔ المپیاد، اقدام به انتخاب اعضای تیم المپیاد ایران برای شرکت در المپیاد جهانی می‌کند. اعضای این تیم‌ها توسط این مؤسسه جهت آماده‌سازی به اردو برده‌می‌شوند. برگزیدگان المپیاد ادبی که المپیاد جهانی ندارد، با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند.

بین‌المللی[ویرایش]

شرکت‌کننده‌های ایران در المپیادهای جهانی زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی، کامپیوتر و نجوم توسط این سازمان آماده می‌گردند و اعزام می‌شوند. ایرانیان تا خرداد سال ۱۳۸۷، ۹۴ مدال طلا، ۱۷۷ مدال نقره و ۹۳ مدال برنز (مجموعاً ۳۶۴ مدال) کسب‌کرده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خبرگزاری ایرنا
  2. خبرگزاری تسنیم
  3. خبرگزاری ایرنا
  4. «اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان مصوب ۱۳۷۳/۰۸/۱۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی». سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
  5. «مصوبه شورای‌عالی اداری در جهت اصلاحات ساختاری و حذف واحدهای موازی و یکپارچه‌سازی امور پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۲۷ شورای‌عالی اداری». سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
  6. «اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مصوب ۱۳۹۷/۰۷/۱۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی». سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
  7. «اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۲۲ مرداد ۱۴۰۱.[پیوند مرده]
  8. «امید نقشینه ارجمند رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان». روزنامه قدس. ۳۰ تیر ۱۴۰۱.
  9. ««سید رضا حسینی» به‌عنوان «سرپرست باشگاه دانش‌پژوهان جوان» منصوب شد». خبرگزاری پانا. ۱۹ آذر ۱۴۰۱.
  10. ««سید رضا حسینی» به عنوان «رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان» منصوب شد». اخبار وزارت آموزش و پرورش. ۶ تیر ۱۴۰۲.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]