باسیلیو لامی دوزو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

باسیلیو لامی دوزو
نام تولدباسیلیو آرتورو ایگناسیو لامی دوزو
زاده۱ فوریهٔ ۱۹۲۹
سانتیاگو دل استرو, آرژانتین
درگذشته۱ فوریهٔ ۲۰۱۷ (۸۸ سال)
بخش خوزه سی پاز, آرژانتین
وفاداریآرژانتین آرژانتین
شاخه نظامینیروی هوایی آرژانتین
درجهسرتیپ
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ فالکلند

باسیلیو آرتورو ایگناسیو لامی دوزو (۱ فوریه ۱۹۲۹- ۱ فوریه ۲۰۱۷) [۱] سرتیپ آرژانتینی و عضو نیروی هوایی آرژانتین بود. او در دیکتاتوری نظامی معروف به فرآیند سازماندهی مجدد ملی (۱۹۸۳-۱۹۷۶) شرکت کرد و همراه با لئوپولدو فورتوناتو گالتیری و خورخه آیزاک آنایا ، عضو سومین نظامی بود که بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۱ بر آرژانتین حکومت کرد. او در کنار رینالدو بیگنون و عمر گرافینا یکی از آخرین بازمانده های دیکتاتوری بود.

در محاکمه نظامیان در سال ۱۹۸۵، او به اعمال شکنجه ، اظهارات دروغین و آدم ربایی متهم و تبرئه شد. [۲]

در سال ۱۹۸۹، او در جریان دادرسی کیفری ناشی از جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲، که در آن به عنوان فرمانده کل نیروی هوایی خدمت کرده بود، به هشت سال زندان محکوم شد. در سال ۱۹۹۰ از کارلوس منم عفو ریاست جمهوری دریافت کرد و اجازه یافت تا درجه نظامی خود را حفظ کند.

در سال ۲۰۰۳، سیستم قضایی اسپانیا به دنبال استرداد وی به منظور محاکمه در اسپانیا به دلیل جنایات علیه بشریت در دوران دیکتاتوری بود. در ابتدا دولت خوزه ماریا اسنار، نخست وزیر اسپانیا، استرداد را غیرقابل قبول اعلام کرد، اما در سال ۲۰۰۵، دادگاه عالی این تصمیم را لغو کرد و دستور داد روند استرداد ادامه یابد.

زندگی شخصی[ویرایش]

باسیلیو آرتورو ایگناسیو لامی دوزو در استان سانتیاگو دل استرو از مهاجرانی از سوریه و لبنان متولد شد که قبل از سقوط امپراتوری عثمانی پس از جنگ جهانی به جمهوری آرژانتین آمده بودند. [۳] او در ۱ فوریه ۲۰۱۷ در هشتاد و هشتمین سالگرد تولدش درگذشت. [۴] [۵]

منابع[ویرایش]

  1. "International Justice Tribune". International Justice Tribune (به انگلیسی). Archived from the original on 2019-02-21. Retrieved 2017-02-16.
  2. "Anexo estadístico del informe al". Derechos.org. Retrieved 2017-02-16.
  3. {{cite book}}: Empty citation (help)
  4. "Murió Basilio Lami Dozo, integrante de la última dictadura". Página12 (به اسپانیایی). 2 February 2017. Retrieved 2017-02-16.
  5. "Murió Basilio Lami Dozo, integrante de la junta militar durante la Guerra de Malvinas". Infobae (به اسپانیایی). 2 February 2017. Retrieved 2017-02-16.

پیوند به بیرون[ویرایش]