ایستگاه فضایی سه‌بعدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایستگاه فضایی سه‌بعدی
کارگردانتونی مایرز
تهیه‌کنندهتونی مایرز
نویسندهتونی مایرز
راویتام کروز
موسیقیمیکی اربه
ماریابث سالومون
فیلم‌بردارجیمز نایهاوس
تدوین‌گرتونی مایرز
توزیع‌کنندهشرکت آی‌مکس
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۹ آوریل ۲۰۰۲ (۲۰۰۲-۰۴-۱۹)
مدت زمان
47 دقیقه[۱]
کشورکانادا
ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱۲۷٫۶ میلیون دلار[۳]

ایستگاه فضایی سه‌بعدی (انگلیسی: Space Station 3D؛ که نسخهٔ دوبعدی آن با نام ساده‌تر ایستگاه فضایی شناخته می‌شود) یک فیلم مستند کوتاه سه‌بعدی کانادایی-آمریکایی به کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی، و تدوین تونی مایرز، محصول سال ۲۰۰۲ است. این فیلم که دربارهٔ ایستگاه فضایی بین‌المللی است،[۴] توسط تام کروز روایت می‌شود و نخستین فیلم آی‌مکس سه‌بعدی است که در فضا فیلمبرداری شده‌است.

محتوا[ویرایش]

ایستگاه فضایی سه‌بعدی نخستین فیلم سه‌بعدی لایو اکشن بود که در فضا فیلمبرداری شد. این فیلم با استفاده از فناوری پیشرفتهٔ سه‌بعدی، داستان بزرگ‌ترین شاهکار مهندسی از زمان فرود انسان بر ماه را روایت می‌کند؛ مونتاژ ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار در حالی که در ارتفاع ۲۲۰ مایلی از سطح زمین با سرعت ۱۷٬۵۰۰ مایل بر ساعت (۲۸٬۲۰۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کند. این فیلم شامل سکانس‌هایی است که نیروی پرتاب موشک، نگاهی به اعماق فضا، تجربهٔ زندگی در گرانش صفر و همراهی فضانوردان در راهپیمایی فضایی در آن‌ها به تصویر کشیده شده است.

انتشار[ویرایش]

این فیلم با فروش ۹۳٬۳۷۶٬۳۴۲ دلار در داخل و ۳۴٬۹۷۱٬۲۶۶ دلار در خارج از ایالات متحده، و مجموع فروش جهانی ۱۲۸٬۳۴۷٬۶۰۸ دلار، پرفروش‌ترین فیلمی است که هرگز در ۱۰ فیلم برتر داخلی از نظر فروش گیشه قرار نگرفته‌است.[۵]

بازخوردها[ویرایش]

ایستگاه فضایی سه‌بعدی نقدهای مثبتی دریافت کرده‌است. در وبگاه بازبینی جمعی راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۲۳ نقد، با میانگین امتیاز ۶٫۹۳/۱۰، دارای امتیاز ۸۷٪ است.[۶] متاکریتیک بر اساس نظر ۱۳ منتقد، امتیاز ۶۹ از ۱۰۰ را به این فیلم داده‌است که نشان‌دهندهٔ «نقدهای عموماً مطلوب» است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. "SPACE STATION (U)". British Board of Film Classification. 2002-04-25. Retrieved 2013-06-13.
  2. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on January 12, 2017. Retrieved 2016-10-05.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  3. Space Station 3D در باکس آفیس موجو Retrieved June 7, 2015
  4. "Space Station". Rotten Tomatoes.
  5. "Top Grossing Movies That Never Hit the Top 10 at the Box Office". Box Office Mojo. Amazon.com. Retrieved 2015-06-07.
  6. "Space Station (2002)". Rotten Tomatoes. Retrieved December 18, 2020.
  7. "Space Station 3D Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Retrieved August 4, 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]