پرش به محتوا

اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی
مقایسه اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی با سیاره مشتری
کشف[۱]
کاشفBouchy et al.
محل کشفHaute-Provence Observatory
تاریخ کشف۵ اکتبر ۲۰۰۵
طیف‌سنجی داپلر
گذر
ویژگی‌های مداری[۲]
۰٫۰۳۱۰۰ ± ۰٫۰۰۰۶ یکای نجومی (۴٬۶۳۸٬۰۰۰ ± ۹۰٬۰۰۰ کیلومتر)
خروج از مرکز مداری<۰٫۰۰۳۹
۲٫۲۱۸۵۷۵۲۰۰(۷۷) d
۵۳٫۲۴۵۸۰۴۸ ساعت
میانگین سرعت مداری
۱۵۲٫۰ km/s
انحراف۸۵٫۵۸۰°±۰٫۰۶۰°
نیم‌دامنه۲۰۱٫۳±۱٫۶ m/s
ستارهاچ‌دی ۱۸۹۷۳۳
ویژگی‌های فیزیکی[۲]
میانگین شعاع
۱٫۱۳۸±۰٫۰۲۷ RJ
جرم۱٫۱۲۳±۰٫۰۴۵ MJ
میانگین چگالی
۰٫۹۴۳+۰٫۰۸۱
−۰٫۰۷۲
 g/cm۳
۲۱٫۵ m/s۲ (2.2 نیروی گرانش)
سپیدایی۰٫۴۰±۰٫۱۲ (290–450 nm)[۳]
<0.12 (450–570 nm)[۳]
۰٫۰۷۶±۰٫۰۱۶ (سپیدایی هندسی)[۴]
دما۱,۱۹۲±۹ K (۹۱۹ درجه سلسیوس؛ ۱٬۶۸۶ درجه فارنهایت)[۵]
۱,۴۹۰±۶۸ K (۱٬۲۲۰ درجه سلسیوس؛ ۲٬۲۲۰ درجه فارنهایت)[۶]

اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی (انگلیسی: HD 189733 b) یک سیاره فراخورشیدی در صورت فلکی روباهک است که تقریباً ۶۴٫۵ سال نوری (۱۹٫۸ پارسک) از منظومه شمسی فاصله دارد[۷]. اخترشناسان در فرانسه در ۵ اکتبر ۲۰۰۵، سیاره‌ای را که به دور ستاره اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ می‌چرخد، با مشاهده عبور آن از روی صورت ستاره کشف کردند.[۱] اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی با جرم ۱۱٫۲ درصد بیشتر از مشتری و شعاع ۱۱٫۴ درصد بیشتر، هر ۲٫۲ روز یک بار با سرعت مداری ۱۵۲ کیلومتر در ثانیه (۱۵۲۰۰۰ متر در ثانیه؛ ۳۴۰۰۰۰ مایل در ساعت) به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد. اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳

نزدیکترین مشتری داغ در حال گذر به زمین، اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی موضوع رصد جوی نزدیک بوده است. دانشمندان آن را با ابزارهایی با وضوح بالا و پایین، هم از زمین و هم از فضا، مطالعه کرده‌اند.[۸] محققان دریافته اند که آب و هوای سیاره شامل باریدن شیشه مذاب است. اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳ بی همچنین اولین سیاره فراخورشیدی بود که نقشه حرارتی آن ساخته شد، [۹] [۱۰]

جستارهای وابسته

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Bouchy2005 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Bonomo2017 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Evans2013 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Krenn2023 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Knutson2012 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Pass2019 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون

[ویرایش]