اونیموشا ۲: سرنوشت یک سامورایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اونیموشا ۲: سرنوشت یک سامورایی
توسعه‌دهنده(ها)کپ‌کام
ناشر(ها)کپ‌کام
کارگردان(ـان)موتوهیده ایشیرو
تهیه‌کننده(ها)کیجی اینفونه
نویسنده(ها)نوبورو سوگیمورا
هیروهیسا سودا
شین یوشیدا
آهنگساز(ان)تارو ایواشیرو
هیدکی اُکوگاوا
سکو(ها)پلی‌استیشن ۲
تاریخ(های) انتشار
ژانر(ها)اکشن ماجراجویی
حالت(ها)تک‌نفره

اونیموشا ۲: سرنوشت یک سامورایی (به انگلیسی: Onimusha 2: Samurai's Destiny) که در ژاپن با نام 鬼武者۲، Onimusha 2 Tsū، منتشر شد، یک بازی در سبک اکشن-ماجراجویی است که توسط کپ‌کام به طور انحصار برای پلی استیشن ۲ ساخته و در مارس ۲۰۰۲ منتشر شده‌است. این دومین قسمت از سری بازی‌های ویدیویی اونیموشا است. داستان در ژاپنِ قرون وسطی می‌گذرد، حول محور قهرمان جدیدی به نام جوبی یاگیو که در تلاش برای انتقام است از ارتشی شیطانی به رهبری نوبوناگا، یک جنگ سالار شوم که قبیله یاگیو را از بین برده‌است. جوبی در طول جست و جوی خود از میراث اصلی خود مطلع می‌شود که به او قدرت می‌دهد تا شیاطین را بکشد و با متحدان جدیدی ملاقات می‌کند که آنها نیز می‌خواهند نوبوناگا و ارتش گنما را شکست دهند.

بازی عناصر اکشن قبلی خود مانند استفاده از چندین سلاح ویژه را حفظ کرده‌است که با شکست دادن دشمنان می‌توان آنها را ارتقا داد. به غیر از شخصیت اصلی، بازی دارای چهار شخصیت فرعی قابل بازی است که هر کدام در بخشی از داستان سهم دارند. اقدامات بازیکن تعیین می‌کند که کدام شخصیت‌ها تصمیم می‌گیرند به جوبی در جستجویش کمک کنند. این شخصیت‌ها توسط کارکنان کپ‌کام اضافه شده‌اند تا عمق بیشتری به بازی ببخشند و حس ماجراجویی بازی را گسترش دهند.

انتشارات مربوط به بازی‌های ویدیویی عموماً اونیموشا ۲ را به دلیل حفظ عناصر اکشن از نسخه قبلی خود و افزودن عناصر جدید گیم پلی تحسین می‌کنند.

گیم پلی[ویرایش]

در این عنوان ایده جدیدی پیاده سازی شده است. در بازی شهری به نام ایماشو وجود دارد که پر از معادن طلا است. در مناطق اطراف ایماشو، با از بین بردن نیرو های گنما اغلب مقداری طلا از آنها به جا می‌ماند که می‌توان برای هدایایی به شخصیت‌های دیگر (اکی، ماگویچی، کوتارو و اویو) آن را خرج کرد. واکنش آنها به خلق و خوی آن شخص بستگی دارد. دادن یک دسته گل به اویو باعث خوشحالی او می‌شود، در حالی که دادن آن به کاراکتر های مرد به سادگی آنها را عصبانی می‌کند. هدیه دادن جوبی تعیین می‌کند که کدام جنگجو در ادامه بازی به او کمک می‌کند و به نوبه خود بر داستان تأثیر می‌گذارد زیرا در برخی از نقاط داستان، کنترل ممکن است برای مدت کوتاهی به شخصیت دیگری واگذار شود. در برخی موارد، اگر بازیکن نتواند شخصیتی را به دست آورد، آن کاراکتر از جوبی دوری می‌کند یا حتی به او خیانت می‌کند.

تولید[ویرایش]

اولین دنباله اونیموشا: اربابان جنگ توسط کپ‌کام در آوریل ۲۰۰۱ تایید شد زمانی که در آمریکا منتشر شد. این اطلاعیه سریع به این دلیل انجام شد که اونیموشا ۲ در کنار اربابان جنگ توسعه پیدا کند. داستان و شخصیت های بازی در ژوئن همان سال فاش شد. قهرمان جوبی یاگیو از بازیگر فقید ژاپنی یوساکو ماتسودا الگوبرداری شده است. در حالی که بازی از نظر گرافیکی شبیه به نسخه قبلی خود است، مدل های کاراکتر ها واقعی تر به نظر می رسند و پس زمینه ها و انیمیشن های بیشتری مانند استفاده از فیلم واقعی آب برای دریاچه ها و رودخانه ها ارائه می شود. یکی از این صحنه‌ها که شامل بارش باران می‌شود، به عنوان ادای احترام به فیلم مورد علاقه کارکنان، هفت سامورایی، ساخته شد.

بازخورد[ویرایش]

اونیموشا۲ یک موفقیت تجاری در ژاپن بود. در آوریل ۲۰۰۲، کپ‌کام اعلام کرد که بیش از یک میلیون نسخه در ژاپن با فروشی سریع‌تر از نسخه قبلی ارسال کرده اند. در طول آن سال، این بازی همچنین سومین بازی پرفروش در کشور سازنده بود. تا ماه مه ۲۰۰۸، بیش از ۱٫۹ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است. کریستین سونسون، معاون برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه کسب‌وکار کپ‌کام، از اونیموشا۲ و نسخه قبلی آن به عنوان یکی از موفق‌ترین عناوین آنها یاد کرد. با این حال، کارکنان خاطرنشان کردند که فروش ضعیفی در اروپا داشته اند. در نتیجه، آنها سعی کردند با اضافه کردن فرهنگ غربی بیشتر به کار بعدی خود، اونیموشا ۳: محاصره اهریمن، طرفداران اروپایی را جذب کنند.

قبل از انتشار، آی‌جی‌ان آن را به عنوان "بهترین بازی ماجراجویی" برای پلی استیشن ۲ درای۳ معرفی کرد. اونیموشا۲ به دلیل گیم پلی و ارائه خود مورد تحسین قرار گرفت. در زمان انتشار، مجله فامیتسو به بازی امتیاز ۳۶ از ۴۰ را داد. به دلیل حفظ عناصر اکشن نسبت به نسخه قبلی خود و افزودن ارزش پخش، بازی مورد تحسین قرار گرفت، اما استفاده از دی پد به جای شوک سمت چپ جوی استیک برای کنترل جوبی موضوع انتقاد شد. جرمی جاستراب از پال‌جی‌ان سیستم هدیه جدید را به دلیل انگیزه دادن به بازیکن برای کاوش بیشتر تحسین کرد، اما چندرونت از گیم‌اسپای از اینکه روابط شخصیت‌ها تحت تأثیر هدایا و نه تصمیم‌ها قرار می‌گرفت انتقاد کرد. بازی همچنین به خاطر دوربینش که گاهی مبارزه را دشوار می کند مورد انتقاد قرار گرفته است. اگرچه جرمی دانهان از آی‌جی‌ان این موضوع را تایید کرد، اما اشاره کرد که چندین پیشرفت نسبت به بازی قبل وجود دارد. دانهان آن را به‌عنوان «بزرگ‌تر، خونین‌تر و عمیق‌تر از قبل خود، اونیموشا ۲: سرنوشت سامورایی در بسیاری از سطوح، دنباله‌ای عالی است» خلاصه کرد. منتقدان همچنین تصدیق کردند که بازی علیرغم عناصر گیم پلی جدید، مدت زمان کوتاهی داشت.

در مورد نمایش، پاسخ ها متفاوت بوده است. گرافیک بازی به دلیل صحنه های جذاب و همچنین مدل های شخصیت مورد استقبال قرار گرفته است. گِرِگ کاساوین از گیم‌اسپات علیرغم اینکه داستان را بسیار شبیه به اربابان جنگ می‌دانست، ارائه بازی را به دلیل متعادل کردن اکشن و صحنه‌های برش تحسین می‌کند، اما از نبود صدای اصلی ژاپنی آن که بازیکنان را مجبور به گوش دادن به یک دوبله انگلیسی می‌کند که «متوسط» تلقی می‌شد، انتقاد کرد. چندرونت هم نظر با کاساوین دریافت که طرح نیز تحت تأثیر محلی سازی ضعیف فیلمنامه قرار گرفته است. در حالی که چندرونت شخصیت اویو و رابطه او با جوبی را کلیشه ای می دانست، او سایر شخصیت ها را لذت بخش تر می دانست. جرمی دانهان، عضو آی‌جی‌ان، جوبی را شخصیت جالب‌ تری نسبت به سامانوسکه آکچی در اربابان جنگ بر اساس شخصیت و اکشن او توصیف کرد.

آی‌جی‌ان بعداً آن را به عنوان چهل و پنجمین بازی برتر پلی استیشن ۲ فهرست کرد. همچنین به عنوان یک نامزد در رده "بهترین بازی اکشن ماجراجویی" در سال ۲۰۰۲ گیم‌اسپات فهرست شده است. گیمزریدار از اونیموشا۲ به عنوان یکی از عناوینی که می‌خواهند در یک مجموعه اچ‌دی منتشر شود نام برده است.

منابع[ویرایش]

  1. "Onimusha 2: Samurai's Destiny". Metacritic. Retrieved August 30, 2013.
  2. Kasavin, Greg (August 27, 2002). "Onimusha 2: Samurai's Destiny". GameSpot. Retrieved August 28, 2013.
  3. Gee, Brian (September 1, 2002). "Onimusha 2: Samurai's Destiny review". GameRevolution. Retrieved August 28, 2013.
  4. Dunham, Jeremy (August 26, 2002). "Onimusha 2: Samurai's Destiny review". IGN. Retrieved August 28, 2013.
  5. Jastrab, Jeremy (April 22, 2003). "Onimusha 2: Samurai's Destiny Review". PALGN. Archived from the original on August 30, 2013. Retrieved August 30, 2013.
  6. Chandronait, Matt (September 12, 2002). "Onimusha 2: Samurai's Destiny". GameSpy. Retrieved August 29, 2013.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Onimusha 2: Samurai's Destiny». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.