اورانی رامبو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اورانی رامبو
زادهٔ۲۰ ژانویهٔ ۱۸۸۵
استگوپل، لیبووه، آلبانی (سپس امپراتوری عثمانی)
درگذشت۲۶ مارس ۱۹۳۶ (۵۱ سال)
ولوره، آلبانی
ملیتآلبانی
پیشهآموزگار
شناخته‌شده برایرهبر زنان

اورانی رامبو (آلبانیایی: Urani Rumbo؛ ۲۰ ژانویهٔ ۱۸۸۵-۲۶ مارس ۱۹۳۶) آموزگار، نمایشنامه‌نویس و یک زن فمینیست آلبانیایی بود. او انجمن‌های مختلفی را برای ترویج حقوق زنان آلبانی تأسیس کرد که مهمترین آن‌ها با عنوان «اتحادیه زن»، یکی از اولین سازمان‌های برجسته فمینیستی آلبانی به شمار می‌رود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

اورانی رامبو در دسامبر ۱۸۹۵ در استوگاپول یک روستا در نزدیکی گیروکاستر در جنوب آلبانی متولد شد. از سال ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۷ او در دوکاست، یک شهر در جنوب آلبانی، به عنوان معلم ادبیات آلبانیایی مشغول به کار شد و در آنجا زبان آلبانیایی را ترویج و آموزش داد. در دوره جنبش دموکراتیک در آلبانی از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۴ رامبو در روزنامه‌های محلی دمکراتیک و نو مقالاتی را در مورد مشکلات زنان آلبانیایی منتشر کرد. او در ۲۳ نوامبر ۱۹۲۰ اتحادیه زنان گری کراستا، یکی از مهمترین سازمان‌های فمینیستی آلبانی با هدف حمایت از رهایی زنان را به‌همراه تعدادی دیگر از زنان فعال بنیان گذاشت. او تا پایان عمر در ولوره مشغول فعالیت بود و در تاریخ ۲۶ مارس ۱۹۳۶ درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. de Haan, Franciska; Krasimira Daskalova; Anna Loutfi (2006). Biographical dictionary of women's movements and feminisms in Central, Eastern, and South Eastern Europe: 19th and 20th centuries. G - Reference,Information and Interdisciplinary Subjects Series. Central European University Press. pp. 475–77. ISBN 963-7326-39-1.