انجمن نابینایان ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انجمن نابینایان ایران
نوعخیریه
بنا نهادهآذر ۱۳۷۲
دفتر مرکزیتهران
محدودهٔ فعالیتایران
مدیر عامل اجراییعلی‌اکبر جمالی
وبگاه

انجمن نابینایان ایران مؤسسه‌ای خیریه در ایران است که در آذرماه ۱۳۷۲ تأسیس شد. بر اساس اظهارات مطرح‌شده در وبگاه این انجمن، آشنایی جامعه با حقوق حقه و طبیعی شهروندان دچار آسیب بینایی و تلاش برای احقاق حقوق آنان از مهم‌ترین اهداف این انجمن در نظر گرفته شده‌است.

اهداف[ویرایش]


این انجمن اهداف و برنامه‌های مشخصی را پیگیری می‌کند که اهم آن‌ها به قرار زیر است:

آگاه‌سازی از توانمندی‌ها و نیازها در عرصه‌های گوناگون حیات فردی و اجتماعی، برنامه‌ریزی و بسترسازی در جهت تأمین حقوق شهروندی و اجتماعی به منظور ایجاد فرصت‌های برابر، ارائه راهکارهای مناسب و تعامل با ارگان‌های دولتی و غیردولتی با هدف تحقق حقوق اجتماعی و زندگی مطلوب گروه هدف، ارائه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای به گروه هدف و خانواده‌های آن‌ها، پرداخت وام قرض‌الحسنه، ارائه خدمات رفاهی، پیگیری تجهیز اماکن فرهنگی، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها، همکاری با سایر سازمان‌های مردم‌نهاد معلولان در داخل و خارج کشور در جهت آگاهی و تبادل تجارب و فناوری‌های مربوط، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های علمی و فرهنگی، ایجاد بسترهای مناسب در زمینه رفع مسائل، مشکلات اجتماعی و اشتغال‌زایی گروه هدف، پیگیری تأمین مسکن از طریق ارگان‌های ذی‌ربط، جلب مشارکت‌های مردمی در زمینه‌های گوناگون مادی، معنوی و تخصصی در جهت تحقق اهداف انجمن.[۱]

انتقادات[ویرایش]

  • گستردگی گروه هدف و وسعت منطقه تحت پوشش باعث می‌شود حجم بالایی از تقاضاهای ناهمگن و متنوع به سوی این انجمن سرازیر شود. طبیعی است که در چنین وضعیتی این انجمن درگیر مشکل اضافه‌بار شده و با توجه به بودجه و امکانات خود قادر به تأمین تمایلات و خواسته‌های مراجعه‌کنندگان نخواهد بود یا دست‌کم نشان می‌دهد که چنین است. کثرت مراجعه‌کنندگان بالقوه و محورهای مورد توجه در آن می‌تواند بهانه لازم را در اختیار مسئولان و متصدیان قرار دهد که از مسؤولیت‌های خود سر باز زنند.
  • مسائل مالی: اگر شرایط و بستر مناسب فراهم نشده باشد، امکانات گسترده‌ مالی انجمن می‌تواند منجر به فساد مالی شود. در حال حاضر امکانات و منابع موجود یا در عمل استفاده نمی‌شوند و یا آن‌طور که بایدوشاید در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های مطرح‌شده مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند.
  • فقدان نظارت مناسب
  • ضعف در شفافیت و پاسخگویی
  • ضعف در اطلاع‌رسانی

منابع[ویرایش]

  1. معصومه سلطانی (۱۸ بهمن ۱۳۹۶). «ارزیابی عملکرد انجمن نابینایان ایران». شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۷ فوریه ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]