امینه کاکه‌باوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از امینه کاکه باوه)
امینه کاکه باوه، آمنه کاکه باوه
عضو پارلمان سوئد
از ناحیهٔ انتخاباتی استکهلم
آغاز به کار
۲۰۰۸
اطلاعات شخصی
زاده۶ دسامبر ۱۹۷۰ ‏(۵۳ سال)
ترجان، شهرستان سقز، ایران
ملیتسوئدی
حزب سیاسیحزب چپ (۲۰۰۸–۲۰۱۹)
دیگر عضویت‌های سیاسیحزب کومله کردستان ایران
امینه کاکه باوه خودش را معرفی می‌کند.

امینه کاکه باوه یا آمنه کاکه باوه[۱] [۲] (زادهٔ ۶ دسامبر ۱۹۷۰) سیاستمدار و عضو پیشین حزب چپ سوئد و از سال ۲۰۰۸ میلادی، یکی از نمایندگان ریکسداگ است.

او از کردهای ایران است و پیش از مهاجرت به سوئد از طریق ترکیه، یکی از اعضای حزب کومله کردستان ایران و یک جنگاور پیشمرگه بود.[۳] کاکه باوه دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشتهٔ مددکاری اجتماعی از دانشگاه استکهلم است و پیش از عضویت در مجلس سوئد به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت می‌کرد.[۴]

در سال ۲۰۱۹ وی پس از یک پیشینه عمیق در درگیری فکری و سیاسی با دبیران و همچنین رهبری حزب به اخراج تهدید شد. اما قبل هرگونه اقدام سیاسی عملی، او داوطلبانه حزب را ترک کرد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «دلیل اخراج نماینده کُرد ایرانی‌تبار پارلمان سوئد از حزب چپ این کشور چیست؟». العربیه فارسی. ۲۰۱۹-۰۸-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۱.
  2. Payam، Radio (۲۰۱۷-۱۱-۲۸). «آزادى زندانيان سياسى را خواهانيم». رادیو پیام کانادا (به colornews-fa-IR). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۱.
  3. "صد زن؛ زندگی آمنه کاکاباوه از پیشمرگی کومه‌له تا نمایندگی پارلمان سوئد". BBC News فارسی. 2021-12-08. Retrieved 2021-12-08.
  4. «امینه کاکه‌باوه؛ ایرانی‌تباری که می‌تواند در پیوستن سوئد به ناتو سرنوشت‌ساز باشد». رادیو فردا. ۲۴ خرداد ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲.
  5. Thomsen, Dante (2019-08-28). "Amineh Kakabaveh utesluts ur Vänsterpartiet" (به سوئدی). Retrieved 2021-02-21.

پیوند به بیرون[ویرایش]