افعی بوته سبز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

افعی بوته سبز
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: مارسانیان
تیره: گرزه‌ماران
سرده: Atheris
گونه: A. squamigera
نام دوبخشی
Atheris squamigera
(Hallowell, 1856)
مترادف[۱]

افعی بوته سبز(Atheris squamigera) (common names: green bush viper,[۲][۳] variable bush viper,[۴][۵] leaf viper,[۵] Hallowell's green tree viper,[۶] and others) (نام‌های رایج آن: افعی بوته‌ای سبز، افعی بوته‌ای متغیر، افعی برگی، افعی سبز درختی هالوول، و دیگران) گونه‌ای از افعی‌های سمی بومی است که در غرب و مرکز آفریقا زندگی می‌کند. در حال حاضر هیچ زیرگونه‌ای از این افعی شناسایی نشده‌است.

میانگین طول کل (بدن + دم) افعی بوته سبز ۴۶ تا ۶۰ سانتی‌متر (حدود ۱۸ تا ۲۴ اینچ) با حداکثر طول کل که گاهی اوقات از ۷۸ سانتی‌متر (حدود ۳۱ اینچ) فراتر می‌رود و ماده‌ها معمولاً بزرگتر از نرها هستند.

سم[ویرایش]

گزش A. squamigera منجر به حداقل یک گزارش از عوارض شدید خونی و همچنین دو مورد مرگ شده‌است. اگرچه هیچ پادزهر خاصی برای جنس Atheris ساخته نشده‌است، ضد سم برای جنس Echis نشان داده شده‌است که تا حدی در خنثی کردن زهر Atheris مؤثر است.

شکار و رژیم غذایی[ویرایش]

رژیم غذایی Atheris squamigera عمدتاً از پستانداران کوچک تشکیل شده‌است، اگرچه مواردی از آدمخواری در این گونه ثبت شده‌است!! A. squamigera یک شکارچی شبانه است و رنگ آمیزی آن به آن اجازه می‌دهد تا با محیط خود ترکیب شود و به شکار کوچکی که از آن تغذیه می‌کند کمین کند. مجهز به دو نیش توخالی جلویی است که از طریق آن سم هموتوکسیک به طعمه خود تزریق می‌کند و آن را بی دفاع می‌کند.

تولید مثل طبیعی[ویرایش]

در طبیعت A. squamigeras پس از رسیدن به بلوغ جنسی در ۴۲ ماهگی برای ماده‌ها و در ۲۴ ماهگی برای نرها شروع به تولید مثل می‌کند. تولید مثل یک بار در سال و اغلب در فصل مرطوب انجام می‌شود. A. squamigera زنده زا است، و یک جفت موفق می‌تواند تا ۱۹ نوزاد تولید کند، اگرچه میانگین آن ۷ تا ۹ است. A. squamigera ماده جوان خود را در طول یک دوره بارداری دوماهه به داخل حمل می‌کند. پس از تولد، نوزادان توسط مادر رها می‌شوند، زیرا آنها سمی به دنیا می‌آیند و کاملاً خودکفا هستند.

ریخت‌شناسی[ویرایش]

اطلاعات تکمیلی در مورد ریخت‌شناسی[ویرایش]

رنگ در برخی از جمعیت‌ها یکسان است، اما در برخی دیگر متغیر است. رنگ پشتی از سبز مریم گلی یا سبز روشن تا سبز، سبز تیره، مایل به آبی، زیتونی یا قهوه ای زیتونی تیره متغیر است. نمونه‌های نادری ممکن است یافت شوند که زرد، قرمز یا خاکستری هستند. فلس‌ها دارای کیل‌های روشن و گاهی اوقات نوک زرد هستند که مجموعه ای از ۳۰ یا بیشتر نوار متقاطع یا شورون روشن را تشکیل می‌دهند. در دم، ۱۰ تا ۱۹ شورون وجود دارد: همیشه به وضوح مشخص نیست، اما معمولاً وجود دارد. لبه شکمی پشتی دارای لکه‌های روشن به صورت جفت است. رنگ سیاه بینابینی تنها زمانی قابل مشاهده است که پوست کشیده شده باشد. شکم زرد یا مات تا زیتونی کم رنگ است. ممکن است رنگ یکنواخت یا به شدت خالدار با لکه‌های سیاه رنگ باشد. گلو گاهی اوقات زرد است. دم دارای نوک عاج سفید رنگی به طول ۷ تا ۱۲ میلی‌متر است که تا ۱۰ ساب دمی به عقب کشیده شده‌است.

نوزادان دارای رنگ تیره و زیتونی با نوارهای مواج، زیتونی کم رنگ تر یا زیتونی مایل به زرد با حاشیه‌های زیتونی تیره ریز، میله‌هایی با فواصل ۵ میلی‌متری (۰٫۲۰ اینچ) و شکم زیتونی مایل به سبز کم رنگ تر هستند. الگوی رنگ بزرگسالان در عرض ۳ تا ۴ ماه ایجاد می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. McDiarmid RW, Campbell JA, Touré T (1999). Snake Species of the World: A Taxonomic and Geographic Reference, Volume 1. Washington, District of Columbia: Herpetologists' League. 511 pp. شابک ‎۱−۸۹۳۷۷۷−۰۰−۶ (series). شابک ‎۱−۸۹۳۷۷۷−۰۱−۴ (volume).
  2. Mallow D, Ludwig D, Nilson G (2003). True Vipers: Natural History and Toxinology of Old World Vipers. Malabar, Florida: Krieger Publishing Company. 359 pp. شابک ‎۰−۸۹۴۶۴−۸۷۷−۲.
  3. Spawls S, Branch B (1995). The Dangerous Snakes of Africa. Dubai: Oriental Press/Ralph Curtis Books. 192 pp. شابک ‎۰−۸۸۳۵۹−۰۲۹−۸.
  4. Atheris squamigera at the Reptarium.cz Reptile Database. Accessed 2 August 2007.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Atheris squamigera در The World Of Atheris. Accessed 9 September 2007.
  6. About name : Hallowell's green tree viper