اسکار راتنوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکار راتنوف
زادهٔ۲۳ اوت ۱۹۱۶
نیویورک
درگذشت۲۰ مهٔ ۲۰۰۸ (۹۱ سال)
کلیولند، اوهایو
ملیتایالات متحده آمریکا
تحصیلاتکالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا
شناخته‌شده برایکار به روی انعقاد خون; کشف فاکتور دوازده
پیشینه علمی
شاخه(ها)خون‌شناسی
محل کاردانشکده پزشکی جانز هاپکینز؛ دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن

اسکار راتنوف (انگلیسی: Oscar Ratnoff؛ ۲۳ اوت ۱۹۱۶ – ۲۰ مهٔ ۲۰۰۸) پزشک آمریکایی بود که در مورد روند انعقاد خون و اختلالات مرتبط با خون تحقیقات انجام داد. راتنوف ماده ای را که بعداً به عنوان فاکتور XII شناخته شد کشف کرد و یکی از اصلی‌ترین عامل در تعیین توالی دقیق است که آبشار لخته را تشکیل می‌دهد. وی همچنین در زمینه درک سیستم مکمل و تشخیص و درمان هموفیلی کمکهای پژوهشی قابل توجهی انجام داد.

راتنوف استاد دانشکده پزشکی دانشگاه Case West Reserve بود، به عنوان رئیس انجمن هماتولوژی آمریکا خدمت کرد و به آکادمی ملی علوم پیوست و تا ۸۵ سالگی در تحقیقات در مورد وسترن رزرو فعال ماند و وی چند سال بعد در کلیولند درگذشت.

زندگی[ویرایش]

راتنوف در نیویورک زاده شد. پدر راتنوف همکار مشهور کودکان متخصص هنری کوپلیک بود. کوپلیک به پدر راتنوف توصیه کرد که نوزاد متولد شده شانس کمی برای زنده ماندن دارد و باید اجازه دهد که کودک بمیرد. در عوض، پدر راتنوف از بطری‌های آب گرم برای گرم نگه داشتن او استفاده می‌کرد. راتنوف زنده مانده بود و قبل از ثبت نام در دانشگاه کلمبیا، در سن ۱۶ سالگی، در مدرسه پسران بروکلین دانش آموز بود.

پس از فارغ‌التحصیلی از کلمبیا، وارد کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا شد. راتنوف دو سال به عنوان کارورزی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز گذراند و سپس به عنوان عضو پژوهش در فیزیولوژیست والتر کانون در دانشکده پزشکی هاروارد بود.

منابع[ویرایش]