استپ و درختزارهای شمال صحرای آفریقا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استپ و درختزارهای شمال صحرای آفریقا
نقشه شمال آفریقا و بوم‌ناحیه به رنگ بنفش
بومگاه
زیست‌بومبیابان‌ها و درختچه‌زارهای خشک
مرزها
جغرافیا
مساحت۱٬۶۷۵٬۳۰۰ کیلومتر مربع (۶۴۶٬۸۰۰ مایل مربع)
کشورهاالجزایر، مصر، لیبی، موریتانی، مراکش، تونس و صحرای غربی
نگهداری
وضعیت نگهدارینسبتاً دست‌نخورده
محافظت‌شده۰٫۶۹٪[۱]

استپ و درختزارهای شمال صحرای آفریقا یک بوم‌ناحیه در زیست‌بوم بیابان‌ها و درختچه‌زارهای خشک است که لبه شمالی صحرای بزرگ آفریقا را تشکیل می‌دهد. این بوم‌ناحیه از شرق و غرب در شمال آفریقا، در جنوب بوم‌ناحیه درختزارها و استپ خشک مدیترانه‌ای در مغرب عربی و برقه که بخشی از زیست‌بوم جنگل‌ها، درختزارها و بوته‌زارهای مدیترانه‌ای است، گسترش یافته‌است. باران‌های زمستانی بوته‌ها و جنگل‌های خشک را حفظ می‌کنند که یک بوم‌مرز میان مناطق دارای اقلیم مدیترانه‌ای در شمال و مناطق فراخشک بوم‌ناحیه بیابان صحرا در جنوب را تشکیل می‌دهند.

آب و هوا[ویرایش]

آب و هوای این بوم‌منطقه در تابستان گرم و خشک است اما در زمستان خنک‌تر با مقداری باران همراه است. فرورفتگی‌های اقیانوس اطلس گاهی بین آوریل و اکتبر به داخل خشکی پیشرفت می‌کنند. بارندگی به طور متوسط ۱۰۰ میلی متر در شمال و ۵۰ میلی متر در جنوب آنهم به‌طور نامنظم صورت می‌گیرد. در طول تابستان دما به طور منظم به ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد (۱۰۴ تا ۱۱۳ درجه فارنهایت) افزایش می‌یابد و میزان تبخیر بیشتر از بارندگی است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. North Saharan steppe and woodlands. Digital Observatory for Protected Areas (DOPA) Explorer. Accessed 9 October 2022.
  2. «North Saharan steppe and woodlands».