استنلی کلارک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استنلی کلارک
Stanley Clarke
استنلی کلارک در جشنواره جاز لورکوزن، ۷ نوامبر ۲۰۱۶
استنلی کلارک در جشنواره جاز لورکوزن، ۷ نوامبر ۲۰۱۶
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۳۰ ژوئن ۱۹۵۱ ‏(۷۲ سال)
فیلادلفیا، پنسیلوانیا
آمریکا
ژانرجاز، جاز فیوژن، فانک، راک، ریتم اند بلوز
پیشه(ها)موسیقی‌دان، آهنگساز، موسیقی فیلم
ساز(ها)کنترباس، گیتار بیس، پیانو، ارگ
سال‌های فعالیت۱۹۶۶–اکنون
ناشر(ان)Mack Avenue Records، پالیدور، اپیک، جاز دُر، هیدز آپ اینترنشنال، کلمبیا، سونی، پُرتریت
همکاری‌های مرتبطReturn to Forever، چیک کوریا، جف بک، Clarke/Duke Project, اس‌ام‌وی، Animal Logic، جورج دوک، Jean-Luc Ponty
وبگاه
stanleyclarke.com

سازهای مشهور = Alembic Stanley Clarke Signature

کنترباس کارل تامسون

استنلی کلارک (انگلیسی: Stanley Clarke؛ زادهٔ ۳۰ ژوئن ۱۹۵۱) یک موسیقی‌دان و نوازنده گیتار بیس آمریکایی است که جدا از شهرتش در نوازندگی، به عنوان یک آهنگساز موفق و خلاق در زمینه موسیقی فیلم و تلویزیون نیز شناخته می‌شود. او از سال ۱۹۶۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت است.

کلارک در ۳۰ ژوئن ۱۹۵۱ در فیلادلفیا آمریکا به‌دنیا آمد. وی آشنایی‌اش با گیتار بیس را یک اتفاق قلمداد می‌کند؛ زمانی‌که در کلاس موسیقی دیر حاضر می‌شود و تنها سازی که باقی‌مانده بود، یعنی آکوستیک بیس را انتخاب می‌کند.[۱] کلارک تحصیلاتش را در آکادمی موسیقی فیلادلفیا (که در سال ۱۹۸۵ میلادی در دانشگاه هنر ادغام شد) سپری نمود. در سال ۱۹۷۱ میلادی و پس‌از فارغ‌التحصیلی به نیویورک رفت و با جمعی از برترین نوازندگان آن زمان هم‌نوازی نمود، نوازندگانی همچون آرت بلیکی، دیو بروبک،[۲] دکستر گوردون، گاتو باربیری، چیک کوریا، فارو سندرز، گیل ایوانز و استن گتز.[۳]

کلارک از اعضای کلیسای ساینتولوژی بود[۴] اما دیگر نیست.[۵]

در طی دههٔ ۱۹۷۰ میلادی وی به صورت رسمی به گروه جاز فیوژن با نوازندهٔ مشهور پیانو یعنی چیک کوریا پیوست. در پی این همراهی، آلبوم‌های متعددی منتشر نمود که بسیاری از آن‌ها از ارزشمندترین آثار در سبک جاز فیوژن است.

استنلی کلارک هم‌زمان با فعالیت در این گروه، به دنبال فعالیت‌های خودش به عنوان یک نوازندهٔ مستقل نیز بود. وی در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی چندین آلبوم انفرادی ضبط و منتشر کرد؛ یکی از مشهورترین و موفق‌ترین این آلبوم‌ها، در سال ۱۹۷۶ میلادی با عنوان روزهای مدرسه همراه با جاکو پاستوریوس منتشر شد.

این آلبوم هنوز هم یکی از آثار برتر موسیقی جاز است و بسیاری از نوازندگان، بیش از استفاده موسیقایی، به این اثر به عنوان یک راهنمای باارزش آموزشی نگاه می‌کنند.

منابع[ویرایش]

  1. Clarke, Stanley. "Stanley Clarke: A Lyrical Bass Player". NPR. Retrieved 2013-08-07.
  2. thodoris. "Interview:Stanley Clarke (solo,Return to Forever,SMV)". Hit Channel. Archived from the original on 30 January 2016. Retrieved 24 January 2016.
  3. "Stanley Clarke @ All About Jazz". musicians.allaboutjazz.com. Retrieved October 31, 2013.
  4. "Church of Scientology Celebrity Centre International Celebrates 43rd Anniversary". Scientologynews.org. August 25, 2012. Retrieved 2013-08-07.
  5. "The Massive List of Celebrities That Departed Scientology". The Morton Report. August 11, 2013. Archived from the original on 3 February 2016. Retrieved 2014-07-03.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Stanley Clarke». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۶.
  • «Stanley_Clarke». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]