استان ساموت ساکون

مختصات: ۱۳°۳۲′۵۰″ شمالی ۱۰۰°۱۶′۲۵″ شرقی / ۱۳٫۵۴۷۲۲°شمالی ۱۰۰٫۲۷۳۶۱°شرقی / 13.54722; 100.27361
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استان ساموت ساکون
สมุทรสาคร
نشان رسمی استان ساموت ساکون
مهر
موقعیت استان ساموت ساکون در نقشه
موقعیت استان ساموت ساکون در نقشه
مختصات:
کشورتایلند
مرکزساموت ساکون
مدیریت
 • فرماندارMaenrat Rattanasukhon (از اکتبر ۲۰۱۵)
مساحت
 • کل۸۷۲٫۳ کیلومتر مربع (۳۳۶٫۸ مایل مربع)
رتبه مساحت۷۲ام
جمعیت
 (۲۰۱۷)[۲]
 • کل۵۶۸٬۴۶۵
 • رتبه۵۳ام
 • رتبه تراکم۴ام
منطقه زمانییوتی‌سی +۷ (ICT)
کد ایزو ۳۱۶۶ISO 3166-2:TH

استان ساموت ساکون (تای: สมุทรสาคร, تلفظ sā.mùt sǎ:.kʰɔ̄:n) یکی از استان‌های کشور تایلند است. استان ساموت ساکون ۸۷۲٫۳ کیلومتر مربع مساحت و ۵۶۸٬۴۶۵ نفر جمعیت دارد. این استان که در شمال خلیج تایلند قرار دارد از لحاظ جمعیت در رتبه هفتاد و دوم، از لحاظ جمعیت در رتبه پنجاه و سوم و از لحاظ تراکم جمعیت در رتبه چهارم در بین ۷۶ استان کشور تایلند قرار دارد.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

واژه ساموت در زبان سانسکریت برگرفته از واژه "سامودرا" (samudra) به معنی اقیانوس و واژه ساکون برگرفته از نام "ساگارا" (sagara) به معنی دریاچه است.

تاریخ[ویرایش]

قدیمی‌ترین نام این منطقه تا چین بوده که احتمالاً اشاره به این واقعیت است که آنجا یک بندر تجاری بود که کشتی‌های جانک به آن وارد میشده‌اند، در سال ۱۵۴۸ شهر ساکون بوری پایه‌گذاری شده و در سال ۱۷۰۴ میلادی به ماهاچای تغییر نام پیدا کرد و سپس توسط مانگکوت پادشاه تایلند به نام فعلی تغییر نام پیدا کرده است.

جغرافیا[ویرایش]

این استان از سمت غرب با استان ساموت سونگخرام و استان راتچابوری، سمت شمال با استان ناخون پاتوم و سمت شرق بانکوک همسایه است.

سرچشمه رود چا چین کلونگ در استان ساموت ساکون قرار دارد و رود چائو پرایا از آن عبور می‌کند به خلیج تایلند می‌ریزد و از سواحل آن نمک دریایی استخراج می‌شود.

نمادها[ویرایش]

کشتی جانک و همین‌طور دودکشی سیگار مانندی که از آن دود خارج می‌شود و در کنار ساحل قرار دارند در پرچم و نماد استان ساموت ساکون دیده می‌شود که هر دوی آن اشاره به سنت‌های تجاری قدیمی و صنایع محلی آن اشاره دارد.

اقتصاد[ویرایش]

ساموت ساکون استان پیشرو در تولید نمک دریایی در کشور تایلند است، براساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۱۲٬۵۷۲ مجموعه تولید نمک توسط ۲۴۲ خانواده فعال بوده است.

بخش‌ها[ویرایش]

این استان دارای ۳ بخش به نام‌های بخش موانگ ساموت ساکون، بخش کراتوم بان و بخش بان پائو می‌باشد، همچنین این سه بخش دارای ۴۰ کومونه و ۲۸۸ روستا می‌باشد.

نقشه بخش‌های استان ساموت ساکون
نقشه بخش‌های استان ساموت ساکون

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ศูนย์สารสนเทศเพื่อการบริหารและงานปกครอง. กรมการปกครอง. กระทรวงมหาดไทย. "ข้อมูลการปกครอง." [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก: http://www.dopa.go.th/padmic/jungwad76/jungwad76.htm بایگانی‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine [ม.ป.ป.]. สืบค้น 18 เมษายน 2553.
  2. กรมการปกครอง. กระทรวงมหาดไทย. "ประกาศสำนักทะเบียนกลาง กรมการปกครอง เรื่อง จำนวนราษฎรทั่วราชอาณาจักร แยกเป็นกรุงเทพมหานครและจังหวัดต่าง ๆ ตามหลักฐานการทะเบียนราษฎร ณ วันที่ 31 ธันวาคม 2560." [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก: http://stat.bora.dopa.go.th/stat/pk/pk_57.pdf 2560. สืบค้น 5 กุมภาพันธ์ 2561.

پیوند به بیرون[ویرایش]