ابراهیم‌شاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابراهیم شاه افشار
سکه ابراهیم شاه «سکه صاحبقرانی زد به توفیق الله / همچو خورشید جهان افروز ابراهیم شاه» ضرب قزوین
سلطنت۶ ژوئیه – ۲۴ سپتامبر ۱۷۴۸ میلادی
پیشینعادل‌شاه
جانشینشاهرخ‌شاه
زاده۱۷۱۷ میلادی
درگذشته۲۰ مه ۱۷۴۹ میلادی
دودمانافشاریان
پدرابراهیم‌خان ظهیرالدوله افشار

ابراهیم شاه سومین پادشاه دودمان افشاریان ایران، برادر عادل شاه افشار و برادرزادهٔ نادر شاه افشار بود. نخست «محمدعلی بیگ» نام داشت ولی پس از کشته شدن پدرش ابراهیم خان ظهیرالدوله افشار نام و لقب پدر از سوی نادر شاه به او داده شد.

در هنگام قتل نادر شاه، ابراهیم خان در تبریز حکومت می‌کرد و در همین حین بین دو طایفهٔ قاجار جنگ درگرفت، محمدحسن خان قاجار بر دشمنانش پیروز شد و عادل‌شاه با تصور این که محمدحسن خان یاغی و شورشی است از برادر خود در تبریز برای حمله به خان قاجار کمک خواست و ابراهیم خان که مدت‌ها خیال حکومت در سر داشت بهترین زمان برای جمع‌آوری لشکر و قشون برایش آماده شد؛ عادل شاه و ابراهیم خان بر اساس قرار قبلی در قوچان باید به هم می‌پیوستند و در زمانی که ابراهیم خان برادر خویش را دید دستور جنگ را صادر کرد و خیلی سریع قشون برادر خویش را نابود کرد. سپس به تهران رفت و اعلام حکومت کرد.

در همین حین شاهرخ با کمک محمدحسن خان در مشهد ادعای سلطنت نمود و برای نابودی سپاه ابراهیم شاه در تهران به محمدحسن خان دستور جمع‌آوری سپاهی بزرگ داد و بعد از شش ماه شاهرخ به تهران رسید اما به علت این که ابراهیم شاه به سپاه خود نمی‌رسید و توجهی به آن‌ها نداشت سپاه او در تهران به راحتی تسلیم شاهرخ شدند، با این چنین شرایطی ابراهیم شاه با تعداد صد افغان به قم حمله کرد و مردم قم را غارت نمود و افراد زیادی را به قتل رساند اما به دلیل سنگین شدن بارها لشکر به آرامی حرکت می‌کرد و محمدحسن خان به ابراهیم شاه رسید و با حکم شاهرخ افشار، ابراهیم شاه را کشتند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پادشاه پیشین:
عادل شاه
ابراهیم شاه
شاهنشاه ایران

۱۷۴۸ – ۱۷۴۸

جانشین:
شاهرخ شاه