تنیس آزاد استرالیا

مختصات: ۳۷°۴۹′۱۸″ جنوبی ۱۴۴°۵۸′۴۲″ شرقی / ۳۷٫۸۲۱۶۷°جنوبی ۱۴۴٫۹۷۸۳۳°شرقی / -37.82167; 144.97833
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آزاد استرالیا)
تنیس آزاد استرالیا بنیمزپ
وبگاه
بنیان‌گذاری۱۹۰۵؛ ۱۱۹ سال پیش (۱۹۰۵-خطا: زمان نامعتبر}})
Editions۱۰۴ (۲۰۱۶)
مکانملبورن (از ۱۹۷۲)
استرالیا
محل برگزاریملبورن پارک (از ۱۹۸۸)
سطحGrass (۱۹۰۵–۸۷)
Hard (Rebound Ace) (۱۹۸۸–۲۰۰۷)
Hard (Plexicushion) (۲۰۰۸–تاکنون)
جایزه نقدیدلار استرالیا ۶۲٬۵۰۰٬۰۰۰
مردان
Draw128S / 128Q / 64D
قهرمانان کنونینواک جوکوویچ (انفرادی)
جیمی مورای / برونوو سوارس (دونفره)
پر افتخارترین تک نفره۶
روی امرسون، نواک جوکوویچ
پر افتخارترین دو نفره۱۰
آدریان کوییست
زنان
Draw128S / 96Q / 64D
قهرمانان کنونیآنجلیک کربر (انفرادی)
مارتینا هینگیس / سانیا میرزا (دونفره)
پر افتخارترین تک نفره۱۱
مارگارت کورت
پر افتخارترین دو نفره۱۲
تلما کوین لانگ
مختلط
Draw۴۸
قهرمانان کنونیالنا وسنینا / برونوو سوارس
پر افتخارترین مرد۴
هری هاپمن
Colin Long
پر افتخارترین زن۴
دافنه آکهورست
نل هال هوپمن
نانسی وین بولتون
تلما کوین لانگ
گرند اسلم
آخرین تورنمنت
2016 Australian Open


مسابقات تنیس آزاد استرالیا که به اختصار اُپن استرالیا هم نامیده می‌شود یکی از چهار رقابت برجسته سالانه تنیس در دنیاست که بر روی هم با نام گرنداسلم شناخته می‌شوند. مسابقات تنیس آزاد استرالیا از پربیننده‌ترین مسابقات تنیس در جهان است.[۱] یکصدمین دورهٔ این مسابقات، در ژانویهٔ ۲۰۰۹ برگزار شد.[۲]

محل و زمان برگزاری[ویرایش]

این مسابقات همه ساله در ماه ژانویه در شهر ملبورن استرالیا برگزار می‌شود و نخستین رقابت بزرگ هر سال در رشته تنیس است. زمان برگزاری مسابقات، مصادف با فصل تابستان در نیمکره جنوبی است. به همین دلیل معمولاً تمامی مسابقات در شب برگزار می‌شوند. به علت گرما و رطوبت شدید، گاه برگزارکنندگان مجبور به اعمال دستورالعمل‌های خاص مخصوص این مسابقات هستند. این مسابقات در سالن ملبورن پارک که در مرکز شهر ملبورن قرار گرفته برگزار می‌شوند.[۳]

رشته‌ها[ویرایش]

همانند سه مجموعه مسابقات دیگر گرند اسلم، مسابقات تنیس آزاد استرالیا در پنج رشته برگزار می‌شود:

  • انفرادی مردان
  • انفرادی زنان
  • دونفره مردان
  • دونفره زنان
  • دونفره مختلط (زن و مرد)

تاریخچه[ویرایش]

مسابقات تنیس استرالیا از سال ۱۹۰۵ برپا شده و بیش از یکصد سال قدمت دارد. این مسابقات تا پیش از پیدایش مجموعه مسابقات تنیس معروف به اپن، با نام قهرمانی استرالیا شناخته می‌شد. از سال ۱۹۶۸ این مسابقات با نام اُپن استرالیا ادامه یافت. تا سال ۲۰۰۷ در مجموع ۹۵ دوره از این مسابقات برپا شده‌است. در برخی سالها به دلیل وقوع جنگهای جهانی، مسابقات تنیس استرالیا برگزار نشده‌است.[۴][۵]

مسابقات سال ۲۰۰۸[ویرایش]

نود و ششمین دوره مسابقات تنیس آزاد استرالیا از تاریخ ۱۴ ژانویه تا ۲۷ ژانویه ۲۰۰۸ در ورزشگاه ملبورن پارک شهر ملبورن برگزار شد. در این دوره مسابقات، برای نخستین بار از زمین نوع ترو بلو True Blue استفاده شد.[۶] این دوره از مسابقات پذیرای بیش از ششصد هزار تماشاگر بود که رکورد بیشترین میزان تماشاگر به حساب می‌آید.[۷] در این مسابقات، ماریا شاراپوا در قسمت زنان و نواک جوکویچ در قسمت مردان به قهرمانی دست یافتند.[۸][۹] دو چهره مدعی این مسابقات یعنی نادال و فدرر در نیمه نهایی مغلوب حریفان ناسرشناس خود شدند. هم قهرمان زنان و هم قهرمان مردان برای نخستین بار به چنین مقامی دست پیدا کردند.

مسابقات سال ۲۰۰۹[ویرایش]

در نود و هفتمین دوره مسابقات تنیس آزاد استرالیا در قسمت مردان رافائل نادال برای اولین بار توانست قهرمانی گراند اسلم استرالیا را نیز به افتخارات خود بیفزاید. در قسمت زنان هم سرنا ویلیامز توانست چهارمین قهرمانی خود را در این مسابقات جشن بگیرد. ویلیامز پیش از این توانسته بود در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ فاتح گراند اسلم استرالیا گردد.

دانستنی‌ها[ویرایش]

  • نواک جوکوویچ با۱۰ بار قهرمانی، رکورددار قهرمانان اپن استرالیا در رشته انفرادی مردان از سال ۱۹۶۸ به بعد است.
  • رکورد بیشترین تعداد تماشاگر در مسابقات تنیس گرند اسلم در سال ۲۰۰۸ در اپن استرالیا ثبت شد. در مجموع در طول یک شبانه روز ۶۲۸۸۵ نفر از این مسابقات دیدن کردند.[۱۰]
  • مجموع جایزه این مسابقات بیست میلیون دلار استرالیا است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Paxinos, Stathi (20 November 2007). "Australian Open court surface is speeding up". The Age. Melbourne. Archived from the original on 18 May 2014. Retrieved 23 December 2013.
  2. "Melbourne Park ready for 2019 Australian Open". Australasian Leisure Management. 17 January 2019. Archived from the original on 3 February 2020. Retrieved 3 February 2020. The Australian Open 2019 is the largest annual sporting event in the Southern Hemisphere and the biggest sporting event in the world in January.
  3. Williams, Jacqueline (26 January 2018). "By Looking to Asia, the Australian Open Found Itself". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on 29 January 2018. Retrieved 15 January 2019.
  4. "Australian Tennis Open History". Jazzsports. Archived from the original on 30 January 2008. Retrieved 22 January 2008.
  5. Tristan Foenander. "History of the Australian Open – the Grand Slam of Asia/Pacific". Australian Open. Archived from the original on 20 January 2008. Retrieved 22 January 2008.
  6. BBCPersian.com
  7. برگرفته از جدول تماشاگران اپن ملبورن [۱]
  8. «JameJamOnline.ir». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۰۸.
  9. BBCPersian.com
  10. وبگاه اپن استرالیا

پیوندها[ویرایش]