مربچه (رامهرمز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مربچه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانرامهرمز
بخشمرکزی
دهستانحومه غربی (رامهرمز)
مردم
جمعیت۸۴۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۶۴۶۱۸

مربچه، مرکز دهستان حومه غربی و روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است. مردم این روستا با فامیل‌های محمدیان و مالکی و غیره چهارلنگ بختیاری می باشند که همه آنها با یکدیگر نسبت نزدیک و دور فامیلی دارند.

این روستا تقریباً با شهر رامهرمز ۱۵ کیلومتر و با شهر اهواز ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستا دارای هوایی گرم و خشک است ولی نسبت به شهر رامهرمز گاهی دارای هوای خنک تری با اختلاف ۳ تا ۶ درجه سانتی گراد بوده‌است.

روستای مربچه از لحاظ وسعت و زمین کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین روستاهای رامهرمز و حومه به‌شمار می‌رود. روستای مربچه در گذشته توسط خوانین بختیاری اداره می‌شد و بعد از آن نمایندگان خوانین به نام‌های حسینعلی لاری زاده و توکل مالک مربچه و زمین‌های کشاورزی شدند.

روستای مربچه ۱۶۰ خیش زمین کشاورزی در منطقه خود، و ۳۲ خیش در منطقه چموم دارا می‌باشد.

در جریان دستور اصلاحات ارضی شاهنشاهی ارتشتاران محمدرضا پهلوی، حسینعلی لاری زاده با تقسیط بهای زمین و اخذ اقساط، سند ۸۰ خیش خود را بنام کشاورزان منتقل اما توکل ۸۰ خیش سهم خود را به اوقاف واگذار نمود تا به طریق و فرصتی در آینده بتواند دوباره زمین‌ها را بدست آورد که مشکلات آن همچنان پابرجا و دامن گیر کشاورزان است. همچنین از ۳۲ خیش در منطقه چموم حسینعلی لاری زاده ۱۶ خیش سهم خود را به کشاورزان منتقل و توکل ۱۶ خیش سهم خود را به اوقاف واگذار نمود.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حومه غربی قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۸۴۹ نفر (۲۳۶ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۶.