مارتین فریمن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مارتین جان کریستوفر فریمن
زادهٔ۸ سپتامبر ۱۹۷۱ ‏(۵۲ سال)
الدرشات، انگلستان
ملیت بریتانیا
تحصیلاتدانشگاه مرکزی سخن و نمایش
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۹۷- اکنون
قد۱٫۶۹ متر (۵ فوت ۷ اینچ)
همسر(ها)آماندا ابینگتون (۲۰۰۰–۲۰۱۶)
جایزه(ها)برنده جایزه بفتا برای بهترین بازیگر مکمل سریال تلویزیونی شرلوک

مارتین جان کریستوفر فریمن (به انگلیسی: Martin John C. Freeman) (زاده ۸ سپتامبر ۱۹۷۱) بازیگر انگلیسی است.[۱][۲] عمده شهرتش بخاطر بازی در نقش جان واتسون در سریال شرلوک و بیلبو بگینز در هابیت و لستر نایگارد در سریال فارگو (مجموعه تلویزیونی) است.

وی متولد شهر الدرشات در همپشر است. پدر و مادر مارتین در زمانی که وی کودک بود از هم طلاق گرفتند. وی یک مسیحی کاتولیک است و دانش‌آموختهٔ کالج بروکلندز در رشتهٔ مطالعات رسانه است. او در سال ۲۰۰۰ میلادی در فیلم مردان تنها با آماندا ابینگتون آشنا شد و در آخر با یکدیگر ازدواج کردند. در سال ۲۰۱۶ آنها از هم جدا شدند و درسال ۲۰۱۷ در چهارگانه شرلوک دوباره مقابل هم قرار گرفتند آنها در شرلوک نقش جان واتسون (مارتین فریمن) همسر مری واتسون (آماندا ابینگتون) را بازی می‌کردند.

کودکی و نوجوانی[ویرایش]

مارتین فریمن، متولد شهر الدرشات همپشیر، جوان‌ترین فرزند در میان پنج فرزند خانواده اش است. والدینش فیلومنا (نوریس) و جفری فریمن، افسر نیروی دریایی، در دوران کودکی فریمن از هم جدا شدند و وقتی فریمن ده ساله بود، جفری در اثر حمله قلبی از دنیا رفت. فریمن در خانوادهٔ کاتولیک پروش یافته و در مدرسهٔ «سالسیان» شهر چرتسلی در ساری درس خوانده‌است. با وجود مذهبی نبودن خانواده اش، مذهب تأثیر قابل توجهی بر او گذاشته‌است. در کودکی، فریمن از آسم رنج می‌برده و به خاطر عدم تعادل مجبور به انجام عمل جراحی روی استخوان رانش شده‌است. قبل از اینکه برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ مطلاعات رسانه‌ای به کالج بروکسلند برود، در مدرسهٔ کاردانی کاتولیک مشغول به تحصیل بوده‌است.

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

مارتین فریمن در چندین فیلم هم بازی کرده‌است شامل " علی جی اینداهاوس "[۳] ساشا بارون کوهن (۲۰۰۲) و " درواقع عشق "[۴] ریچارد کورتیس (۲۰۰۳). علاوه بر نقش‌های مختلف کمدی او همچنین در نقش‌های جدی دراماتیک نیز ظاهر شده‌است.

او نقش‌های جدی دراماتیک خود را با حضور به عنوان " لرد شفتسبری "[۵] در درام تاریخی بی‌بی‌سی " چارلز دوم: قدرت و شور "[۶] شروع کرد. او همچنین حضور کمرنگی در اولین قسمت فصل دوم " این زندگی "[۷] دارد.

فریمن همچنین در سریال تلویزیونی بی‌بی‌سی " رابینسون‌ها "[۸] درخشید و اجرای فوق‌العاده‌ای در قسمت اول " کتاب‌های سیاه "[۹] و در " فاز داغ "[۱۰] (۲۰۰۷) نوشته نویسندهای " شان مردگان "،[۱۱] ادگار رایت و سایمن پگ داشت؛ و اجرای مختصر بی کلامی در شان مردگان به عنوان دوست پسر ایوان، دیکلن داشت. او درفیلم سال ۲۰۰۷ " همه با هم "،[۱۲] با نویسندگی و کارگردانی گاوین کالکستون حضور دارد. او همچنین در نمایشنامه تئاتر سال ۲۰۰۷ بیل کنرایت " آخرین خنده "،[۱۳] در کنار راجر لوید پک، جیمی هوگرث و کریستوفر میلو ظاهر شده‌است.

او در موزیک ویدئوی گروه " Faith No More " برای کاور آهنگ " من یه جک رو شروع کردم "[۱۴] حضور داشت. او اخیراً در چند شوی موزیک در بی‌بی‌سی ۶ شرکت کرده‌است.

در می ۲۰۰۹ او در کمدی به نام " پسر دختر را ملاقات می‌کند "[۱۵] – درامی چهار قسمتی که طی آن ورونیکا و دنی بعد از یک تصادف مجبور به جابجایی اجساد شدند- درخشید.

در پروژه فیلم ۴۸ ساعته با عنوان " دختر مقلد "[۱۶] درخشید.

او به عنوان دکتر واتسن در " شرلوک "،[۱۷] اقتباس عصر حاضر بی‌بی‌سی از داستان‌های کارگاهی شرلوک هلمز بازی می‌کند. قسمت اول " مطالعه‌ای در صورتی "[۱۸] ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰ برای منتقدین پخش شد. برای اجرای وی در این نقش او برنده جایزه بفتا[۱۹] بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال ۲۰۱۱ شد.

فریمن نقش بیلبو بگینز، شخصیت اصلی سری سه گانهٔ هابیت با کارگردانی پیتر جکسون را بر عهده دارد. قسمت اول این سری با نام سفر غیرمنتظره برای فریمن جایزهٔ بهترین قهرمان جوایز سینمایی ام تی وی سال ۲۰۱۳ و بهترین بازیگر در هجدهمین دورهٔ جوایز امپایر را به ارمغان آورد.

او همچنین تمام سری سه گانهٔ سایمون پگ و ادگار رایت با نام "Three Flavours Cornetto" نقش آفرینی کرده‌است. او در قسمت نهایی این سری با اسم "پایان دنیا" (که سال ۲۰۱۳ روی صحنه رفت) یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت.

زندگی شخصی[ویرایش]

او در هرتفوردشایر با همسر بازیگرش آماندا ابینگتون[۲۰] که در چند پروژه مانند " فقط مردان "،[۲۱] " چیدن قطعات "،[۲۲] " بدهی "،[۲۳] " رابینسون‌ها "،[۸] فیلم کمدی " همه با هم "[۱۲] و «شرلوک»[۱۷] با او هم بازی بوده‌است، زندگی می‌کرد.

او دو فرزند دارد: یک پسر " جو" متولد ۲۰۰۵ و یک دختر " گریس " متولد ۲۰۰۹.

در برنامه " فکر می‌کنید کی هستید؟ "[۲۴] پخش شده در ۱۹ اوت ۲۰۰۹ او کشف کرد که پدربزرگش لئونارد فریمن، پزشک سپاه ارتش سلطنتی در خلال جنگ جهانی دوم بوده‌است. سرباز ال دبلیو فریمن ۲۰می ۱۹۴۰ در شمال فرانسه کشته شد.

فریمن تمام عمر طرفدار موزیک موتاون[۲۵] بوده و در " شوی فرهنگ "[۲۶] پخش سال ۲۰۰۹ با اسموکی رابینسن[۲۷] مصاحبه کرده‌است. فریمن گیاه‌خوار است. با اینکه با آیین کاتولیک برزگ شده‌است، با عقاید مذهبی به گفتهٔ خود تنش دارد «رابطهٔ من با ایمانم هیچ وقت آسان نبوده‌است. من و خدا همیشه این‌طور بوده‌ایم» او و آماندا ابینگتون در دسامبر سال ۲۰۱۶ از یکدیگر جدا شدند.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سال فیلم نقش توضیحات
۱۹۹۸ من فقط می خوام تو رو ببوسم فرانک فیلم کوتاه
۲۰۰۰ پایینِ پایین سلیمان
۲۰۰۱ دور پنج مرد
۲۰۰۱ لباس بالماسکه دزد دریایی
۲۰۰۲ علی جی اینداهاوس ریکی سی
۲۰۰۳ عشق واقعی جان
۲۰۰۴ تقاطع بلیک ۷ ویلا فیلم کوتاه
۲۰۰۴ تماس ثبت نام کوین
۲۰۰۴ مردگان شان دکلان
۲۰۰۵ راهنمایی برای رانندگی مجانی به سوی کهکشان آرتور دنت
۲۰۰۶ شکستن و ورود سندی
۲۰۰۶ شیرینی مت
۲۰۰۷ فداکاری جرمی
۲۰۰۷ شب خوب گری شالر
۲۰۰۷ پلیس خفن گروهبان
۲۰۰۷ دل تنها خوک فیلم کوتاه
۲۰۰۷ همه با هم کریس اشورث
۲۰۰۷ زباله کوین فیلم کوتاه
۲۰۰۷ گشت شبانه رامبرانت
۲۰۰۸ تهمت زدن به رامبراند رامبرانت مستند
۲۰۰۹ تولد عیسی مسیح! پل مدنز
۲۰۱۰ هدف وحشی دیکسون
۲۰۱۰ این دختر یک متقلبه! کلایو باکلی فیلم کوتاه
۲۰۱۰ فصل اول مجموعه شرلوک (پرونده صورتی- بانکدار کور- بازی بزرگ)! جان واتسون
۲۰۱۱ شمارت چنده؟ سایمون
۲۰۱۱ تاب خوردن با فینکل‌ها
۲۰۱۲ دزدان دریایی! یک گروه ناجور دزدان دریایی با یک روسری صدا
۲۰۱۲ هابیت: یک سفر غیرمنتظره بیلبو بگینز
۲۰۱۲ فصل دوم مجموعه شرلوک (رسوایی بلگراویا- سگ‌های بَسکِرویل- آبشار رایشنباخ) جان واتسون
۲۰۱۳ ته دنیا الیور چمبرلین
۲۰۱۳ اسوانگلی دان
۲۰۱۳ نجات بابانوئل برنارد صدا
۲۰۱۳ هابیت: برهوت اسماگ بیلبو بگینز
۲۰۱۳ مشکل وورمن دکتر ویلیامز فیلم کوتاه
۲۰۱۴ هابیت: نبرد پنج سپاه بیلبو بگینز
۲۰۱۴ فصل سوم مجموعه شرلوک (نعش کش خالی- نشانه سه- آخرین عهدش) جان واتسون
۲۰۱۶ کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی ژنرال راس -
۲۰۱۶ فصل چهارم مجموعه شرلوک (شش تاچر-کاراگاه دروغگو-آخرین مسئله) جان واتسون
۲۰۱۷ بلک پنتر اورت راس
۲۰۱۹ مأمور مخفی توماس
۲۰۱۹ سرود شادی چارلی
۲۰۲۲ پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد اورت کی. راس
۲۰۲۴ دختر میلر جاناتان میلر

منابع[ویرایش]

  1. "Martin Freeman (April 2012)". Slow Boat Records. Archived from the original on 30 January 2020. Retrieved 29 May 2013.
  2. Larman, Alexander. "Freeman, Martin (b. 1971)". BFI Screenonline. Retrieved 1 January 2012.
  3. Ali G Indahouse
  4. Love Actually
  5. Lord Shaftesbury
  6. Charles II: The Power and The Passion
  7. This Life
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ The Robinsons
  9. Black Books
  10. Hot Fuzz
  11. Shaun of the Dead
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ The All Together
  13. Last Laugh
  14. I Started a Joke
  15. Boy Meets Girl
  16. The Girl Is Mime
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Sherlock
  18. A Study in Pink
  19. BAFTA
  20. Amanda Abbington
  21. Men Only
  22. Picking Up The Pieces
  23. The Debt
  24. Who Do You Think You Are
  25. Motown
  26. The Culture Show
  27. Smokey Robinson

پیوند به بیرون[ویرایش]