دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران

مختصات: ۳۵°۴۴′۴۳″شمالی ۵۱°۳۰′۰۶″شرقی / ۳۵٫۷۴۵۳۴۸°شمالی ۵۱٫۵۰۱۶۴۱°شرقی / 35.745348; 51.501641
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکدهٔ فیزیک
دانشگاه علم و صنعت ایران
درب ورودی دانشکده فیزیک
بنیانگذاری شده۱۳۶۸
ارائه دهنده رشته‌هایحالت جامد، اتمی مولکولی - فتونیک
رئیسدکتر محمد واحدی
اعضای هیئت علمی۲۰ نفر
کارمندان مدیریتی
  • دکتر روح الله حاج عبدالوهاب(معاون آموزشی)
  • دکتر بابک زارع رمشتی(معاون پژوهشی)
دانشجویان۲۴۶ نفر
کارشناسی۱۵۴ نفر
۱۸ نفر
موقعیتپرچم ایران ایران، تهران، تهران
وبگاه

دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۶۸ خ. تأسیس شد. توسعهٔ این دانشکده عمدتاً در طول بیست سال اول فعالیتش شکل گرفت و هم‌اکنون موضوعات گسترده‌ای در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در باب فیزیک در این دانشکده آموزش داده می‌شود. هم‌چنین سالیانه ۱۶۰۰ دانشجوی مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران دوره‌های فیزیک عمومی و فیزیک مدرن را در این دانشکده می‌گذرانند.[۱]

پیشینه[ویرایش]

دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۶۸خ. (۱۹۸۵ م) با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۷۴ خ. (۱۹۹۵ م) تحصیلات تکمیلی این دانشکده نیز با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شکل گرفت و از سال ۱۳۸۱ خ. (۲۰۰۲ م) با پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تحصیلات تکمیلی فعالیت خود را گسترش داد. این دانشکده در سال ۱۳۸۳ خ. (۲۰۰۵ م) با معرفی گرایش فتونیک در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را به طور گسترده‌تری ادامه می‌دهد.[۲]

هیئت علمی و دانشجویان[ویرایش]

در حال حاضر دانشکده دارای ۲۰ عضو هیئت علمی است که در سه گروه حالت جامد و اتمی - مولکولی - فتونیک به فعالیت مشغول می‌باشند.[۲] در سال تحصیلی ۱۳۸۹–۱۳۸۸، ۱۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۷۴ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد (شامل ۱۵ دانشجوی گرایش فتونیک) و ۱۸ دانشجوی دکتری در این دانشکده مشغول به تحصیل بوده‌اند. در سال تحصیلی ۹۳–۹۲ تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد به ۱۱۷ نفر افزایش پیدا کرده‌است[۱]

مقاطع آموزشی و گرایش‌ها[ویرایش]

  • کارشناسی
    • فیزیک اتمی – مولکولی
    • فیزیک حالت جامد
  • کارشناسی ارشد
    • فیزیک اتمی – مولکولی
    • فیزیک حالت جامد
    • فتونیک
  • دکتری

آزمایشگاه‌ها[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "IUST Prospectus 2009-2010" (PDF) (به انگلیسی). دانشگاه علم و صنعت ایران. p. ‫ ۸۸. Retrieved 27 March 2011.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «معرفی دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران». دانشگاه علم و صنعت ایران. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۱۱.
  3. «آزمایشگاه اندازهگیری‌های دقیق لیزری دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران». دانشگاه علم و صنعت ایران. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۱۱.
  4. «آزمایشگاه تحقیقاتی فوتونیک و اپتوالکترونیک دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران». دانشگاه علم و صنعت ایران. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۱۱.
  5. «آزمایشگاه تحقیقاتی لیزر دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران». دانشگاه علم و صنعت ایران. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۱۱.
  6. «آزمایشگاه لایه‌های نازک دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران». دانشگاه علم و صنعت ایران. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]