گیلبرت د لا پوره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گیلبرت د لا پوره
ژیلبر د لا پوره با یک کتاب باز در دست، خالق ناشناس، سده ۱۲ میلادی
زادهٔ۱۰۷۰ ویرایش این در ویکی‌داده
پواتیه ویرایش این در ویکی‌داده
درگذشته‏۴ سپتامبر ۱۱۵۴‏ ویرایش این در ویکی‌داده (خطا: نیازمند سال، ماه، روز معتبر سالگی)
پواتیه ویرایش این در ویکی‌داده
پیشهمتخصص الهیات، نویسنده ویرایش این در ویکی‌داده
مسنداسقف (۱۱۴۲–۱۱۵۴)، صدراعظم (کلیسای جامع شارترویرایش این در ویکی‌داده

گیلبرت د لا پوره (انگلیسی: Gilbert de la Porrée (بعد از ۱۰۸۵ - ۴ سپتامبر ۱۱۵۴) محقق، نویسنده و فیلسوف الهیات و فلسفه مدرسی فرانسوی که در پواتیه متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر گذراند و برای ادامه تحصیلات خود نزد برنارد شارتری در شارتر رفت و در آنجا تفاوت میان آرای ارسطو و افلاطون را دریافت و در نزد آنسلم و رالف لاوی به مطالعه نسخ کتاب مقدس پرداخت. وی پس از آن به شهر خود بازگشت تا در آنجا مشغول تدریس و مطالعات بیشتر شود اما باز هم به شهر شارتر بازگشت و علاوه بر تدریس، به مقام صدراعظم شهر نیز رسید. وی همچنین مدتی را در پاریس گذراند. در نهایت در ۴ سپتامبر ۱۱۵۴ درگذشت.

آثار[ویرایش]

آثار معتبر و موثق
  • Commentaria in Boethii opuscula sacra, edited by Nikolaus M. Häring, Toronto: Pontifical Institute of mediaeval studies, 1966.
  • The Psalms Commentary of Gilbert of Poitiers, edited by T. Gross-Diaz. Leiden: Brill, 1996.
آثار جعلی
  • Hermes Trismegistus, De sex rerum principiis, edited by P. Lucentini and M. Delp, Corpus Christianorum Continuatio Mediaevalis (CCCM 142), Turnhot: Brepols, 2006.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. De sex rerum principiis and commentary on the De Trinitate in Migne, Patrologia Latina, lxiv. 1255 and clxxxviii. 1257.

پیوند به بیرون[ویرایش]