گل شکرپاره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گل شکرپاره
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
راسته: چنارسانان
تیره: چنارسانان پراتسی
سرده: شکربوته‌ها
گونه: P. cynaroides
نام دوبخشی
Protea cynaroides

گُل شِکَرپاره (نام علمی: Protea cynaroides) یا شکربوته شاهی (به انگلیسی: King Protea) نام یک گونه از گیاهان گلدار است. این گل به تیره Proteaceae تعلق دارد. این تیره در نیمکرهٔ جنوبی زمین از جنوب آفریقا تا استرالیا و آمریکای جنوبی بطور طبیعی می‌روید همچنین گونه‌های از آن در جنوب آسیا هند و اقیانوسیه نیز یافت می‌شود.[۱] گل شکرپاره گل ملی آفریقای جنوبی است.[۲]

درختچه‌ای است همیشه‌سبز و پرپشت که بومی آفریقای جنوبی است. گل‌های آن مانند گل نیلوفر آبی به قطر ۱۳ تا ۲۰ سانتی‌متر در تابستان ظاهر می‌شود. گل‌ها گلبرگ ندارند و براکته‌های گلبرگ‌مانند آن صورتی تا قرمز است. بلندی و گستردگی گیاه به یک متر و نیم می‌رسد.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Orchard, Anthony E. (ed.). «Flora of Australia, Volume 16: Elaeagnaceae, Proteaceae 1». Melbourne: Australian Biological Resources Study / CSIRO Publishing. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲. از |فصل= صرف‌نظر شد (کمک)
  2. «About government - National flower». South African Government Information. Government Communications (GCIS). ۲۸ نوامبر ۲۰۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]