ابریشم مصری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گل ابریشم مصری)

گل ابریشم مصری
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): رزیدها
راسته: باقلاسانان
تیره: باقلائیان
سرده: گل ابریشم
گونه: C. gilliesii
نام دوبخشی
Caesalpinia gilliesii
(Wallich ex Hook.)Wallich ex D. Dietr.
مترادف

Poinciana gilliesii

ابریشم مصری (نام علمی: Caesalpinia gilliesii) درختچه‌ای از تیره‌ی باقلائیان است. نام دیگر این گیاه پرنده‌ی زرد بهشتی است ولی ارتباطی با پرنده‌ی بهشتی (Strelitzia) ندارد. بسته به میزان بارندگی تا ارتفاع ۱ تا ۴ متر می‌روید. برگ‌ها دو بار شانه‌ای (bipinnate)، به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر، دارای ۳ تا ۱۰ جفت انشعاب که بر روی هر انشعاب ۶ تا ۱۰ جفت برگچه به طول ۵ تا ۶ میلی‌متر و پهنای ۲ تا ۴ میلی‌متر قرار دارند. گل‌ها در خوشه‌هایی به طول تا ۲۰ سانتی‌متر قرار دارند، هر کدام از گل‌ها ۵ گلبرگ زردرنگ و ۱۰ پرچم بلند و به رنگ قرمز دارد. میوه‌ها از نوع برگه و پوشیده از کرک‌های ترشحی قرمزرنگ هستند.

این گیاه زینتی بومی آمریکای جنوبی، آرژانتین و اروگوئه است. گرچه گیاهی گرمسیری بوده و به آب‌وهوای خشک سازش یافته است، ولی در مناطق مختلف دنیا یافت می‌شود.[۱]

خواص پزشکی[ویرایش]

در جنگل آمازون از ریشهٔ این گیاه برای درمان تب، زخم و سرفه استفاده می‌شود. همچنین توسط مردم آمازون گفته می‌شود که خوردن ریشهٔ آن در اوایل حاملگی باعث سقط جنین می‌شود.[۲] با این حال، باید توجه داشت که دانه و غلاف بذر سبز این گیاه سمی، تحریک کننده و باعث استفراغ شدید و سایر علائم شکمی است.[۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «Caesalpinia gilliesii - Yellow Bird of Paradise». CAL'S PLANT OF THE WEEK. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۲.
  2. S. Allen Counter (۲۰۰۶-۰۷-۲۴). «Amazon mystery: A medicine man understood the secrets of this plant long before we did. How?». The Boston Globe.