کی-آر-آی-تی موتور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کی-آر-آی-تی موتور
نوع پیشینخودروسازی
صنعتصنعت خودروسازی
گونهاتومبیل توریستی، کوپه[۱]
بنا نهاده۱۹۰۹
از بین رفته۱۹۱۶
دفتر مرکزیدیترویت، ایالات متحده آمریکا
محدودهٔ فعالیتایالات متحده آمریکا
محصولاتخودرو
قطعات خودرو

کی-آر-آی-تی موتور (انگلیسی: K-R-I-T Motor Car Company) که به صورت ساده کریت هم می‌گویند یک شرکت کوچک خودروسازی (۱۹۰۹–۱۹۱۶) در دیترویت، میشیگان بود.

تاریخچه[ویرایش]

تبلیغات خودروسازی کریت موتور در ۱۹۱۱

نام آن احتمالاً از کنت کریتندن، که حامی مالی طرح و شخص کمک کننده در طراحی اتومبیل‌های کریت بود سرچشمه گرفته است. علامت اتومبیل یک صلیب شکسته بود. کریت در طول تاریخ خود، دو مکان مختلف داشت: اولی را از ماشین‌سازی بلام‌استروم گرفته بود و دومی، کارگاهی بود متعلق به آر. ام. اون و کمپانی‌اش که به‌خاطر انتقال به اون مگنتیک، خالی شده بود و کریت در ۱۹۱۱ به آن‌جا نقل مکان کرد. خودروها ۴ سیلندر بودند و بسیار از آن‌ها به استرالیا و اروپا صادر شدند. با وقوع جنگ جهانی اول آسیب جدی به شرکت وارد شد و در سال ۱۹۱۵ شرکت از پای درآمد. چند ماشین متعاقباً از قطعات باقی مانده سرهم شده بودند. در سال ۱۹۱۱ شرکت کریت موتور توسط والتر اس راسل که از شرکت چرخ و ریخته‌گری راسل بود خریداری شد.[۲]

نمونه باقی‌مانده[ویرایش]

آرم برجسته صلیب شکسته را نشان می‌دهد

بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل تشابه آرم خودروهای کریت و نماد نازیسم اکثر خودروها و دیگر وسایل کریت جمع‌آوری نابود شدند. خودرو کریت «کی-تی» ساخته شده در سال ۱۹۱۳ که یک خودروی توریستی ۵ نفره می‌باشد در موزه ملی خودرو آمریکا در رینو، نوادا نگهداری می‌شود.

تبلیغات کریت موتور در ۱۹۱۲
الگوهای در دسترس کریت موتور در ۱۹۱۷

منابع[ویرایش]

  1. Imperial Automobile Company. پاتاکیت، رود آیلند: The Automobile Journal Publishing Co. 1912. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help)
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۷.