کلیسای سرکیس مقدس (خوی)

مختصات: ۳۸°۳۱′۰۱″شمالی ۴۴°۵۸′۳۸″شرقی / ۳۸٫۵۱۷۰۸°شمالی ۴۴٫۹۷۷۱۷°شرقی / 38.51708; 44.97717
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلیسای فنایی)
کلیسای سرکیس مقدس
Map
دین
وابستگیکلیسای حواری ارمنی
استاناستان آذربایجان غربی
وضعیتنسبتاً سالم
مکان
مکانفنایی
شهرداریشهرستان خوی
کلیسای سرکیس مقدس (خوی) در ایران واقع شده
کلیسای سرکیس مقدس (خوی)
موقعیت در ایران
مختصات۳۸°۳۱′۰۱″شمالی ۴۴°۵۸′۳۸″شرقی / ۳۸٫۵۱۷۰۸°شمالی ۴۴٫۹۷۷۱۷°شرقی / 38.51708; 44.97717
معماری
آغاز ساختسده ۱۶ میلادی
اطلاعات اثر
کاربریمذهبی
دورهٔ ساخت اثرسده ۱۶ میلادی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۳۸۰
تاریخ ثبت ملی۲۵ اسفند ۱۳۷۹

کلیسای سرکیس مقدس یا کلیسای فنایی مربوط به سده ۱۶ میلادی (سدهٔ‌های ۷ و ۸ قمری) است و در خوی، حومه شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

مصالح اصلی به کار رفته در کلیسا تخته‌سنگ، سنگ‌های لاشه‌ای، آجر و سنگ‌های تراش خوردهٔ آذرین است. در بخش‌هایی، از سنگ‌های لاشه‌ای کوچک و در مواردی، قلوه سنگ نیز به منزلهٔ مصالح فرعی استفاده شده‌است. ‏کلیسا مشتمل بر نمازخانه‌ای منفرد و مستطیل شکل به طول ۷۰/ ۱۴ و عرض ۱۰ / ۱۱ متر و دارای محور اصلی شرقی غربی است. کلیسا یک ورودی اصلی در ضلع غربی دارد. این ورودی، که بر طبق آموزه‌های مذهبی مسیحی راه ورود به کلیسا است، بر روی محور شرقی غربی و درست، در مقابل محراب واقع شده‌است. فضای داخلی کلیسا، به شیوهٔ بازیلیکا سه ناوی و ستون‌دار ساخته شده‌است. صحن اصلی کلیسا با چهار ستون سنگی، که سطح آنها را با اندود گچی پوشانده‌اند و در دو ردیف موازی کنار هم قرار گرفته، به سه ناو تقسیم می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «/درآستانه سال نو میلادی/ پطروس‌وپولوس، ماریوخنه، فنایی، ماردانیال، … گزارشی از قدیمی‌ترین کلیساهای آذربایجان غربی و مراسم مذهبی رایج در آن‌ها». ایسنا. ۵ دی ۱۳۸۳.