کته گنبد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کته گنبد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانسروستان
بخشمرکزی
دهستانسروستان (سروستان)
نام محلیکته گنبز
نام‌های دیگرکته
نام‌های قدیمیگچ ده
سال بنیاد۹۲۸
مردم
جمعیت۱۰۸۶ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت23-
تراکم جمعیت10
نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
مساحت345
ارتفاع از سطح دریا967
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه23
بارش سالانه200
روزهای یخبندان سالانه5الی25
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۷۶۸۲۷
پیش‌شمارهٔ تلفن۳۷۸۶
وبگاه رسمی------

کته گنبد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروستان در استان فارس ایران است. که اماکن زیبایی برای بازدید می باشد. قلعه قدیمی که در مرکز این روستا واقع شده است جذابیت این روستا را دوچندان کرده است هرچند بدلیل عدم رسیدگی و ... بخش گسترده ی آن تخریب شده است. امامزاده علی ابن اسحاق واقع در این روستا هرساله در ایام محرم و عید نوروز پذیرای افراد از سراسر نقاط استان و کشور می باشد همچنین هرساله در همین ایام مقداری وجه نقد برای بازسازی این امامزاده جمع میشود.

این روستای زیبا دارای یک مخابرات کوچک است که در کنار آن یک پارک نیز ساخته شده است در ۱۰۰متری پارک نیز مسجد و سه مغازه وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.

دراین روستا مدرسه ای به نام شهیدان احمد علی گلی و رمضانعلی گلی که مزار آنها در گلزار شهدای سروستان است تاسیس شده است

چاه نفت[ویرایش]

روستای کته گنبد دارای چاه نفتی است که روزانه بیش از30هزار بشکه نفت از آن استخراج میشود همچنین قدمت برداشت از این چاه نفت به ۲۵ سال میرسد

در سال ۱۳۹۵ خبرهایی هاکی از آن بود که نفت این منطقه به عربستان به طور رایگان صادر میشود که این خبر تکذیب شد و به طور رسمی وجود نداشت

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سروستان (سروستان) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن۱۱۵۴ نفر (۲۸۷خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.