چطور با تو وداع کنم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چطور با تو وداع كنم)
«Comment te dire adieu»
تک‌آهنگ فرانسواز اردی
از آلبوم فرانسواز اردی
بی-ساید«غیر عاشقانه»[۱]
تاریخ پخش۱۹۶۸
فرمتتک‌آهنگ ۷ اینچی
تاریخ ضبطاستودیو پای، لندن
ژانرموسیقی پاپ فرانسوی
زمان۴:۳۹
ناشرDisques Vogue
ترانه‌نویس(ها)سرژ گنزبور
آرنولد گالَند
جک گُلد
تهیه‌کننده(ها)Production Asparagus
نمونهٔ صوتی
موزیک ویدئو
"Comment te dire adieu" در یوتیوب

«چطور با تو وداع کنم» (به فرانسوی: Comment te dire adieu) ترانه‌ای است که خوانندهٔ پاپ فرانسوی فرانسواز اردی در سال ۱۹۶۸ اجرا کرده‌است. این قطعه از ترانهٔ انگلیسی‌زبان «خداحافظی دردناک است» (به انگلیسی: It Hurts to Say Goodbye) ساختهٔ آرنولد گالند اقتباس شده‌است. «خداحافظی دردناک است» را اولین بار مارگارت وایتینگ در سال ۱۹۶۶ اجرا کرد که موفقیت به‌خصوصی نداشت. یک سال بعد ویرا لین «خداحافظی دردناک است» را بازخوانی کرد که نسخهٔ او برای ۱۳ هفته در جدول ترانه‌های معاصر بزرگسالان حضور داشت و تا ردهٔ هفتم آن جدول صعود کرد.[۲]

اولین نسخهٔ فرانسوی زبان این ترانه «پیش از وداع» نام داشت که یک بالاد ارکسترال بود و ژینت رنو آن را در سال ۱۹۶۷ اجرا کرد. شعر «پیش از وداع» را میشل واندوم نوشته بود. در قطعه‌ای که فرانسواز اردی با نام «چطور با تو وداع کنم» منتشر کرد از شعر سرژ گنزبور استفاده شده اما تنظیم آن بر پایهٔ نسخه‌ای انگلیسی زبان از ترانه است که ارکستر جک گُلد اجرا کرده بودند. گنزبور که در آن زمان به‌تازگی رابطه‌اش با بریژیت باردو تمام شده بود شعری نوشت که مملو از کلماتی حاوی «EX» بود.[۳][پانویس ۱] او به اردی توصیه کرد در زمان اجرا، مکثی جزئی روی هجاهای «اِکس» دار داشته باشد تا به این‌شکل روی آن کلمه تأکید شود.[۴]

«چطور با تو وداع کنم» در زمان انتشارش در بلژیک، برای ۱۹ هفته جزو پرفروش‌ترین ترانه‌های آن کشور بود.[۵]

موقعیت در چارت‌های موسیقی[ویرایش]

چارت (۱۹۶۸–۱۹۶۹) بالاترین
جایگاه
 فرانسه (IFOP)[۶] ۱۱
بلژیک (اولتراتاپ ۵۰ والونی)[۷] ۳
 ژاپن (Oricon)[۶] ۴۰

پانویس[ویرایش]

  1. یازده کلمه و ترکیب «اِکس» دار در لیریکس آمده که شامل prétexte ،réflexes ،expliqués ،silex ،pyrex ،perplexe ،ex-amour ،explication ،surexposer ،kleenex و index هستند.

منابع[ویرایش]

  1. Serge Gainsbourg بایگانی‌شده در ۲۰۰۹-۰۵-۲۸ توسط Wayback Machine, biography, RFI Musique. Accessed on line May 7, 2009.
  2. "Chart History - Vera Lynn". billboard.com (به انگلیسی). Billboard. Retrieved 6 December 2020.
  3. Martin, Anthony (11 مه 2020). "Françoise Hardy: découvrez la version originale de "Comment te dire adieu"". rtl.fr (به فرانسوی). RTL. Retrieved 19 September 2023.
  4. LAFITTE, Fabrice. "FRANÇOISE HARDY – Comment te dire adieu". histoiredeschansons.com (به فرانسوی). Histoire des Chansons. Retrieved 19 September 2023.
  5. "FRANÇOISE HARDY - COMMENT TE DIRE ADIEU". hitparade.ch (به آلمانی). Hit Parade. Retrieved 6 December 2020.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Françoise Hardy dans les charts internationaux (consulté le 26 juin 2019).
  7. "Françoise Hardy – Comment te dire adieu" (به فرانسوی). Ultratop 50.