پیش‌نویس:فرو وانادیوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فرو وانادیوم آلیاژی فلزی است که از ترکیب آهن و فلز وانادیوم تشکیل می‌شود . این ترکیب در زمان تولید جامدی بلورین بوده که رنگی نقره‌ای دارد .اکثر وانادیوم‌های استخراج شده برای مصارف صنعتی و تولید فرو وانادیوم استفاده می‌شوند.

فرو واندیوم ویژگی‌هایی مانند سخت کنندگی تقویت کنندگی ضد خوردگی یا همان ضد سایش دارد و برای فولادهایی که میزان آلیاژشان پایین است کاربرد دارد . فرو واندیوم در اکثر ابزارها به خصوص در صنعت خودروسازی در حال استفاده بوده و کشورهای چین و هندوستان در صدر تولید فرو وانادیوم هستند فرو وانادیوم نوعی افزودنی ذوبی بوده و صنعت فولاد بیشترین مصرف را از این محصول می‌کند .

کاربردهای آن در صنعت فولاد در ویژگی‌هایی مانند ضد زنگ بودن استفاده می‌شود . 

میزان وانادیوم در آلیاژ فرو وانادیوم بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بوده و روش‌هایی مانند بازیافت کاهش اکسیژن و غیره از انواع روش‌های تولید آن هستند.

ویژگی های فرو وانادیوم

از ویژگی‌های فراوانادیوم می‌توان به نرم و انعطاف پذیری آن اشاره کرد که در کنار ادی مانند نیتروژن کربن هیدروژن و اکسیژن شروع به سخت شدن می‌کند و ۱۸۹۰ درجه سلسیوس دمای ذوبی آن می‌باشد و نسبت به مس هدایت حرارتی پایینتری دارد.

موارد استفاده از فلز فرویدیوم در فولادها مانند فولادهای کربوریزه ریلی سازه‌های ساختمانی و ابزارهای صنعتی و ضد زنگ‌های ویژه استفاده می‌شود.

فرایند تولید فرووانادیوم

تولید فروباردیوم با ‌های مختلفی صورت می‌گیرد که میزان ناخالصی‌های موجود در آن ‌تواند در خواص آن تاثیرگذار باشد در واقع با تغییر خواص و درصد مواد سازنده ژگی‌های آن تغییر می‌کند پس با کاهش کربن یا سیلیسوم و یا آلومینیوم ‌توان این  فروآلیاژ را تولید کرد  .

در واقع سه روش کلی تولید فرو وانادیوم در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که به ترتیب با کاهش کربن کاهش سیلیکون کاهش آلومینیوم به دست می‌آید.