پیش‌نویس:سوزن بیوپسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیوپسی چیست؟![ویرایش]

بیوپسی سوزنی یا به اصطلاح نمونه برداری ، روشی است برای به دست آوردن نمونه ای از سلول های بدن برای آزمایش های آزمایشگاهی.

سوزن بیوپسی ایده آل یک نمونه بافت تشخیصی را با کمترین خطر ممکن ایجاد می کند.

سوزن ها معمولاً با تفاوت در مکانیسم عمل آنها در دسته های سوزن های آسپیراسیون و بیوپسی هسته ای مشخص می شوند.

برای چی از بیوپسی سوزنی استفاده می کنیم؟[ویرایش]

    • برای نمونه برداری از بافت یا مایع از ماهیچه ها، استخوان ها و سایر اندام ها مانند کبد یا ریه ها
    • برای کمک به تشخیص بیماری یا رد کردن یک بیماری
    • ممکن است نشان دهد که یک توده یا توده کیست، عفونت، تومور خوش خیم یا سرطان است.
    • یک عفونت تجزیه و تحلیل از بیوپسی سوزنی می تواند به پزشکان کمک کند تا مشخص کنند چه میکروب هایی باعث عفونت می شوند تا پزشک شما بتواند موثرترین داروها را انتخاب کند.
    • التهاب نمونه بیوپسی سوزنی ممکن است نشان دهد که چه چیزی باعث التهاب می شود و چه نوع سلولی درگیر است.
    • برای تعیین محل دقیق تر ناحیه مورد بیوپسی

سوزن های آسپیراسیون[ویرایش]

ارائه نمونه ای از چند سلول برای تجزیه و تحلیل های سیتولوژیک، بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی از جمله استفاده های سوزن های آسپیراسیون می باشد.

اکثر نمونه های آسپیراسیون با سوزن های استاندارد 21G یا سوزن های نخاعی/شیبا گرفته می شوند.

اندازه گیری ها[ویرایش]

طول (سانتی متر)

گیج:[ویرایش]

پزشک اندازه و طول مناسب را برای رسیدن به هدف خود انتخاب میکند. سوزن های برش تخصصی بیشتری برای آسپیراسیون در دسترس هستند که احتمالاً بیشتر در کتاب های درسی ظاهر می شوند و در واقعیت کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر آسپیراسیون اولیه بافت سلولی کمی ایجاد کند، مطمئناً ارزش بررسی دارند.

نحوه استفاده از آن را بدانید[ویرایش]

سوزن تحت هدایت تصویربرداری داخل ضایعه قرار می گیرد و سپس به یک سرنگ 20 میلی لیتری متصل می شود. در حالی که سوزن از ضایعه به عقب و جلو عبور داده می شود، پزشک یک خلاء کامل را داخل سرنگ می کشد. دستیار پزشک، از یک لوله اتصال یا سوزن پروانه ای 21G استفاده می کند و در حالی که سوزن را تحت هدایت دستکاری می کند، پزشک از دستیار می خواهد سرنگ را بکشد.

برش سوزن های بیوپسی[ویرایش]

هدف[ویرایش]

یک نمونه بزرگتر برای تجزیه و تحلیل بافت شناسی به دست می آورد.

شرح[ویرایش]

سوزن برش از دو قسمت تشکیل میشود: یک شفت برش بیرونی و یک استایلت داخلی. دستگاه‌های مختلفی وجود دارد، اما اکثر مراکز از دستگاه‌های خودکار استفاده می‌کنند که به مکانیزم فنری برای شلیک خودکار سوزن برش بیرونی با فشار یک دکمه متکی هستند. سوزن‌های بیوپسی دستی به همان روش عمل می‌کنند اما کمتر قابل اعتماد و کندتر هستند. به خاطر داشته باشید که برای برخی از طرح‌ها، سوزن هنگام شلیک پیش می‌رود تا نمونه را از 1 تا 2 سانتی‌متر فراتر از موقعیت شلیک بردارد. سوزن ها همیشه یک بار مصرف هستند اما مکانیسم ممکن است یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد باشد. بسیار مهم است که بفهمید آیا یک دستگاه پرتاب ثابت یا به جلو در دست دارید.

نمونه برداری با سوزن بیوپسی دردناک است؟[ویرایش]

سوزن، در بدن شما وارد می شود تا در طول عمل، مواد نمونه را از ناحیه آسیب دیده بکشد. این روند، ممکن است برای چند روز ناراحت کننده و دردناک باشد، اما از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه برای کنترل درد استفاده کنید. در طول بیوپسی تحت داروهای آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی خواهید بود، بنابراین هیچ دردی احساس نخواهید کرد. هر گونه ناراحتی یا دردی که احساس می کنید بعد از عمل خواهد بود.پزشک شما را با داروهای کنترل درد کافی آماده کرده است.

آخرین یافته ها در مورد بهترین تکنیک بیوپسی[ویرایش]

یک مطالعه تحقیقاتی پیشین شامل 91 بیوپسی برش باز و 102 بیوپسی CNB بود. یک مطالعه بر روی 19 جفت بیمار انجام شد و حساسیت، اختصاصیت و دقت تشخیصی را مقایسه کرد. بیوپسی برش باز منجر به دو عفونت زخم و یک خونریزی شد، در حالی که عفونت زخم در یک بیمار پس از CNB رخ داد. CNB منجر به تشخیص سریع‌تر در حالی که به همان دقت هیستولوژیک می‌رسد و برای بیماران کمتر دستور می‌دهد. با این حال، جراحان باید به امکان شکست بیوپسی توجه کنند.

منابع[ویرایش]


رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر