پرش به محتوا

پیش‌نویس:زندگی نامه آیت‌الله علیرضا تقوایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زندگی نامه[ویرایش]

بسم الله الرحمن الرحیم

درماه جمادی الاول ۱۳۸۱ هجری قمری برابر با آبان ۱۳۴۰ در شهر اراک، در خانواده‌ای مذهبی که پدر این خانواده اهل علم و فضل بوده است دیده به جهان گشود.

جهت ادامۀ تحصیل در سال ۱۳۵۵ از اراک به تهران عزیمت کرده و به سبب وظیفه و خوی ضد استکباری، در ضمن فعالیت‌های درسی و علمی حضوری فعال در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی داشت.

ایشان در سال ۱۳۵۷ جهت تحصیل علوم حوزوی وارد حوزه علمیه شدند.

با شروع جنگ تحمیلی در کنار فراگیری علوم دینی، حضوری فعال در جبهه‌های حق علیه باطل داشتند و تا سال ۱۳۶۵ متناوباً به جبهه‌های غرب و جنوب اعزام شدند.

ایشان دروس سطوح را از محضر اساتیدی چون حضرات آیات سید جواد حسینی، قبله‌ای، اعتمادی، وجدانی، بنی‌فضل و دروس خارج را از محضر حضرات آیات غلامرضا رضوانی، جعفری اراکی و محمد رضا مهدوی کنی بهره گرفتند. در زمینه اخلاق و سلوک از محضر اساتیدی چون حضرات آیات حق شناس، مجتبی تهرانی، جوادی آملی، مهدوی کنی و مظاهری بهره برده اند.

در سال ۱۳۶۳ به فرموده آیت‌الله حق شناس، تدریس خود را به صورت رسمی در مدرسه سپهسالار تهران (شهید بهشتی) آغاز کرد و سالیان متمادی سطوح مختلف حوزه از مقدمات تا سطوح عالی توسط ایشان برای طلاب ارائه شد.

ایشان پس از سالها تحصیل و تدریس در اواخر دهۀ هفتاد شمسی موفق به اخذ اجتهاد از آیات غلامرضا رضوانی و محمد تقی شریعتمداری شدند و در سال ۱۳۸۱ با اجازه حضرات آیات غلامرضا رضوانی و محمد رضا مهدوی کنی کرسی درس خارج را آغاز نمود.

دغدغۀ تربیتی ایشان در ادامۀ راه اساتید خود در جذب ، تعلیم و تربیت طلاب شایستۀ اهل علم و تقوا باعث شد تا ایشان در سال ۱۳۸۸ اقدام به تأسیس حوزه علمیۀ امیرالمؤمنین علیه السلام نماید. از جمله برکات این حوزۀ مبارکه جذب و پرورش طلاب علوم دینی، تعظیم شعائر، برگزاری مراسمات معنوی و هیئات مذهبی، اقامه نماز جماعت و پاسخ به سؤلات و درخواست‌ها ، برگزاری جلسات اخلاق و تفسیر هفتگی و کرسی درس خارج بوده است.

در حال حاضر برنامه برخی از دروس ایشان به شرح ذیل است.

درس خارج فقه با موضوع ولایت فقیه؛ حوزۀ علمیۀ امیرالمؤمنین علیه السلام

درس خارج فقه با موضوع طهارت؛ حوزۀ علمیۀ امیرالمؤمنین علیه السلام

درس خارج اصول با موضوع وضع؛ حوزۀ علمیۀ امیرالمؤمنین علیه السلام

درس خارج فقه با موضوع قضاوت؛ حوزه علمیۀ مروی و امام رضا علیه السلام

درس خارج اصول با موضوع اصول عملیه؛ حوزه علمیۀ مروی و امام رضا علیه السلام

درس تفسیر قرآن؛ مسجد باب الحوائج علیه السلام

درس عرفا نظری، فصوص الحکم و تمهید القواعد (برای کسانی که مقدمات فلسفی و معرفتی را طی کرده‌اند)

درس اخلاق و عرفان عملی (عمومی) با موضوع شرح منازل السائرین؛ مسجد باب الحوائج علیه السلام

درس اخلاق (مخصوص طلاب) با موضوع شرح معراج السعاده؛ حوزه علمیۀ امیرالمؤمنین علیه السلام

درس اخلاق (مخصوص طلاب) با موضوع شرح مصباح الشریعه؛ حوزه علمیۀ خاتم الاوصیاء علیه السلام

دروس سطوح عالی (کفایه، رسائل، مکاسب و نهایه)؛ حوزه‌های علمیۀ مروی، امام رضا و امیرالمؤمنین علیهما السلام https://taghvaee.ir/2023/06/07/%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%b9%d9%84%db%8c%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d8%aa%d9%82%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c/


رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر