پرش به محتوا

پیش‌نویس:امامزاده علی قزوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

امامزاده علی بن جعفر که به امامزاده علی معروف است در دوران صفویه در قزوین ساخته شده است و نسب ایشان به امام جعفر صادق می‌رسد. این بنای مذهبی در سال 1375 با شماره‌ی 1792 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است

آستانه‌ی امامزاده علی (ع) در مرکز شهر قزوین، خیابان ملک آباد و در نزدیکی آرامگاه حمداله مستوفی قرار دارد

زمین این امامزاده تقریبا مستطیل شکل است. دارای چندین درِ ورودی در شمال، جنوب و یک در در قسمت شرقی است که معمولا درِ جنوبی و کوچک این امامزاده برای رفت و آمد استفاده می‌شود. کاشیکاری، جزوء جدانشدنی از بناهای تاریخی و مذهبی ایران، در این بنا هم از گنبد گرفته تا دیوارها، به خوبی چشم‌نوازی می‌کنند. همچنین در بناهای مذهبی در کنار کاشیکاری، سقف و دیوارها با آینه تزئین می‌شوند، در این امامزاده هم آینه‌کاری‌های زیبایی را در اطراف ضریح مشاهده می‌کنید که تماشای آن‌ها روحتان را نوازش می‌کند.

امامزاده علی (ع) دارای دو قسمت است؛ قسمت غربی ساختمانی با گنبد و ایوان، که آرامگاه و ضریح در آن قرار دارد. گنبد این امامزاده‌ی کوچک و با کاشیکاری‌های بسیار زیبا است، همانند سایر کاشیکاری‌ها. و ایوان بزرگ و با صفا که در پشت ستون‌های سفید قرار دارند و همیشه در آن فرش‌هایی پهن هستند تا کسانی که برای زیارت به این امامزاده می‌آیند کمی آنجا بنشینند. قسمت شرقی شامل مسجدی نوساز، کتابخانه و سالن مطالعه است که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.