پیش‌خورد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پیش‌خورد[نیازمند منبع] (به انگلیسی: Feedforward) یا پیش‌خور یا فیدفوروارد فراهم کردن بستری است که فرد می‌خواهد پیش از آن که ارسال‌کند، ارتباط برقرار کند. در فعالیت هدفمند، پیش‌خورد چشم‌داشتی (به انگلیسی: expectation) را ایجاد می‌کند که عملگر (به انگلیسی: actor) آن را پیش‌بینی (به انگلیسی: anticipates) می‌کند. هنگامی که تجربه مورد انتظار رخ می‌دهد، این بازخورد پی‌افزا (به انگلیسی: confirmatory) را ارائه می‌دهد.[۱]

ریشه‌شناسی[ویرایش]

این اصطلاح توسط آی.ای. ریچاردز زمانی که او در هشتمین کنفرانس میسی شرکت کرد توسعه یافت.[۲] آی.ای. ریچاردز منتقد ادبی با علاقه خاصی به بلاغت بود.[۲] کاربردشناسی زیر شاخه ای در زبان‌شناسی است که بر استفاده از مفهوم برای کمک به معنا تمرکز دارد. در نوشتار کنفرانس میسی، ریچاردز خاطرنشان کرد: «به نظر من، پیش‌خورد، وارونِ شرط ضروری چیزی است که سایبرنتیک و اتوماسیون آن را بازخورد» می‌نامند.[۳] ریچاردز متعاقباً ادامه داد: «نکته این است که پیش‌خورد نسخه یا طرح مورد نیاز برای بازخورد است، که بازخورد واقعی ممکن است آن را تایید کند یا نکند».[۱] این اصطلاح توسط جامعه سایبرنتیک انتخاب و توسعه داده شد. این امر باعث شد تا این کلمه به حوزه‌های خاص‌تری مانند سامانه‌های کنترل، مدیریت، شبکه‌های عصبی، مطالعات شناختی و علوم رفتاری معرفی شود.[۲]

کاربردهای مختلف پیش‌خورد[ویرایش]

کنترل[ویرایش]

پیش‌خورد نوعی عنصر یا مسیر درونی یک سامانه کنترلی است. کنترل پیش‌خورد از اندازه‌گیری ورودی اغتشاش برای کنترل ورودی دستکاری‌شده استفاده می‌کند. این با بازخورد، که از اندازه‌گیری هر خروجی برای کنترل ورودی دستکاری‌شده استفاده می‌کند، متفاوت است.

مدیریت[ویرایش]

پیشخورد‍ در زمینه مدیریت اعمال شده‌است. اغلب شامل ارائه یک پیش‌بازخورد به شخص یا سازمانی است که از آن انتظار بازخورد دارید.

شبکه عصبی[ویرایش]

شبکه عصبی پیش‌خوردی نوعی شبکه عصبی مصنوعی است.

علوم رفتاری و شناختی[ویرایش]

پیش‌خورد مفهوم یادگیری از آینده در مورد رفتار مطلوبی است که موضوع تشویق به پذیرش می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Richards, I. A. (1968). "The Secret of "Feedforward"". Saturday Review (3 February 1968): 14–17. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «The Secret» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Logan, Robert K. (2015). "Feedforward, I. A. Richards, cybernetics and Marshall McLuhan" (PDF). Systema: Connecting Matter, Life, Culture and Technology. 3 (1): 177–185.
  3. Richards, I. A. (1952). Communication Between Men: The Meaning of Language. In Heinz von Foerster (ed), Transactions of 8th Macy Conference - Cybernetics: Circular Causal and Feedback Mechanisms in Biological and Social System. New York: Josiah Macy, Jr. Foundation.