پیاده‌روی در ممفیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«قدم زدن در ممفیس»
تک‌آهنگ مارک کُون
از آلبوم مارک کُون
بی-ساید«
  • "Dig Down Deep"
  • "Silver Thunderbird" (live) (بازنشر)
»
تاریخ پخش
  • مارس ۱۹۹۱
  • ۲۴ ژوئن ۱۹۹۱ (بازنشر)
تاریخ ضبط۱۹۹۰
ژانرسافت راک[۱]
زمان۴:۱۸
ناشرآتلانتیک
ترانه‌نویس(ها)مارک کُون
تهیه‌کننده(ها)
  • مارک کُون
  • بن ویش
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های مارک کُون
«قلب شهر»
(۱۹۸۶)
«قدم زدن در ممفیس»
(00000002)
«مرغ طوفان نقره‌ای»
(۱۹۹۱)
نمونهٔ صوتی
"Walking in Memphis "
موزیک ویدئو
"Walking in Memphis" در یوتیوب

«پیاده‌روی در ممفیس» (به انگلیسی: Walking in Memphis) ترانه‌ای‌ست از مارک کُوْن، خواننده/ترانه‌سرای اهل ایالات متحدهٔ آمریکا. این قطعه که آهنگ امضای کُون به‌شمار می‌آید[۲] در سی و چهارمین دورهٔ جوایز گرمی (۱۹۹۲) نامزد «گرمی بهترین آهنگ سال» بود و در نهایت جایزهٔ «گرمی بهترین هنرمند جدید» را برای او به ارمغان آورد.[۳]

شعر «پیاده‌روی در ممفیس» زندگی‌نامه‌ای است و سفر سال ۱۹۸۵ کُون گمنام و جویای نام به ممفیس را روایت می‌کند. او پس از بازدید از کلیسایی که اَل گرین آن‌جا موعظه می‌کرد، خانهٔ سابق الویس پرسلی در گریسلند، یک کلوپ شبانهٔ کوچک در می‌سی‌سی‌پی و گشت و گذار در خیابان‌های مختلف مرکز شهر ممفیس به نیویورک بازگشت و نوشتن آهنگ‌هایش را آغاز کرد. ساخت و ضبط قطعه‌ها تا اواخر دههٔ ۸۰ میلادی ادامه داشت و اولین آلبوم کُون که «پیاده‌روی در ممفیس» تک‌آهنگ اصلی آن بود در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.

«پیاده‌روی در ممفیس» در سال ۱۹۹۱ تا ردهٔ ۱۳ بیلبورد هات ۱۰۰ صعود کرد و تنها اثر کُون است که در چهل آهنگ برتر آن جدول جایی داشته‌است.[۴] این ترانه در زمان انتشارش کانادا تا رتبهٔ سوم، در ایرلند تا ردهٔ هفتم و در استرالیا تا جایگاه یازدهم جدول پرفروش‌ترین‌ها صعود کرد. از آن زمان تاکنون «پیاده‌روی در ممفیس» چندین بار توسط خوانندگان دیگر بازخوانی شده که از آن میان می‌توان به کاور شِر در سال ۱۹۹۵ اشاره کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "Soft Rock (Top Songs)". AllMusic. 2011. Archived from the original on November 12, 2011. Retrieved October 4, 2015.
  2. Phillips, Tammy (2016). "Cohn returns to Memphis for 25th Anniversary of "Walking in Memphis"". actionnews5.com (به انگلیسی). Action News 5. Retrieved 10 August 2022.
  3. "Marc Cohn". grammy.com (به انگلیسی). National Academy of Recording Arts and Sciences. Retrieved 10 August 2022.
  4. CORDOVA, RANDY. "Grammy-winning songwriter Marc Cohn gets reflective on new tour, plays 11/13". azcentral.com (به انگلیسی). AZ Central. Retrieved 10 August 2022.