پنج شب با فردی (بازی ویدئویی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پنج شب با فردی
The Steam storefront header for Five Nights at Freddy's
پوستر بازی در استیم
توسعه‌دهنده(ها)اسکات کاتن
ناشر(ها)اسکات کاتن (پی‌سی)
کلیک‌تیم (کنسول و موبایل)
طراح(ـان)اسکات کاتن
سریپنج شب با فردی
موتورکلیک‌تیم
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز
اندروید
پلی‌استیشن ۴
اکس‌باکس وان
نینتندو سوئیچ
تاریخ(های) انتشارمایکروسافت ویندوز
  • جهانی: ۸ آگوست ۲۰۱۴
اندروید
  • جهانی: ۲۶ آگوست ۲۰۱۴
آی‌اواس
  • جهانی: ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴
پلی‌استیشن ۴, اکس‌باکس وان, نینتندو سوئیچ
  • جهانی: ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹
ژانر(ها)ترس و بقا, ماجراجویی
حالت(ها)تک‌نفره

پنج شب با فردی (به انگلیسی: Five Nights at Freddy's) یک بازی ویدیویی مستقل در ژانر ترس و بقا است که در سال ۲۰۱۴ توسط اسکات کاتن ساخته و منتشر شد. این بازی در یک پیتزافروشی خانوادگی خیالی به نام پیتزای فردی فزبر اتفاق می‌افتد، جایی که بازیکن نقش یک نگهبان امنیتی را بر عهده می‌گیرد که باید از خود در برابر انیماترونیک‌های رستوران که در شب متحرک و وحشی می‌شوند دفاع کند.

کاتن پس از مواجه شدن با انتقاد فراوان از بازی قبلی خود، "شرکت چیپر و پسران لامبر"، به دلیل شخصیت‌های ترسناک ناخواسته آن که حرکاتی شبیه به انیماترونیک داشتند، ایده این بازی را تصور کرد. پنج شب با فردی که در مدت شش ماه با استفاده از موتور بازی کلیک‌تیم ساخته شد و سپس در اوت ۲۰۱۴ برای رایانه‌های شخصی در دسورا و استیم منتشر شد. این بازی بعداً برای آی‌اواس، اندروید، ویندوز فون، نینتندو سوئیچ، پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان در دسترس قرار گرفت.

پس از انتشار، بازی به طور کلی نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و به دلیل اصالت، سادگی و فضای آن تحسین شد و به سرعت طرفدارانی را به دست آورد. این بازی پرفروش‌ترین بازی دسورا برای هفته منتهی به ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ بود و موضوع بسیاری از ویدیوهای محبوب یوتیوب، (لتس‌پلی) شد. موفقیت بازی منجر به راه اندازی یک فرنچایز رسانه‌ای، شامل چندین دنباله، اسپین‌آف، کتاب و کالا و حتی یک اقتباس سینمایی شد. محبوبیت این بازی همچنین باعث شده است که آن را دستخوش تقلیدها و بازی‌های متعددی نیز کند.

گیم پلی[ویرایش]

A gameplay screenshot showing the inside of the protagonist's office, with Chica the Chicken standing in the right hallway
یک اسکرین‌شات از گیم پلی که داخل دفتر شخصیت اصلی داستان را نشان می‌دهد، در حالی که چیکا در راهروی سمت راست ایستاده است.

شما در بازی نقش یک نگهبان شیفت شب را دارید که باید از ساعت12:00تا6:00صبح در رستوران فردی فزبر پیزاریا نگهبانی بدهد.

در طول بازی شما با چهار انیماترونیک که نگهبان، قبلی از تلفن کنارتان به شما می گوید اشنا می شوید به نام های فردی فزبر خرس، چیکا جوجه ،فانتن فاکسی روباه ،و بانی بان خرگوش، که در تلاش برای به قتل رساندن شما هستند و شما باید با ابزار هایی که در دسترس دارین از خود محافظت کنین ابزار هایی که دارید دوربین مدار بسته، در های ورودی چپ و راست ، چراغ های کنار دم ورودی.

با دوربین ها می توانید رستوران را نگاه کنید تا بدانید که انیماترونیک ها کجا هستنند،با در ها می توانید ورود انیما ترونیک ها را به دفترتان را ببندید، با چراغ های کنار در متوجه حضور انیماترونیک ها در کنار در ها باشید، ولی شما برق میعنی دارید که ممکن است تمام شود و اگر تمام شود شما دیگر نمی توانید از خودتان در برابر انها دفاع کنید و ان موقع فردی به شما حمله می کند و شما را می کشد.

بازی هفت شب ،دارد که شش شب ان شب های عادی است ولی شب هفتم شما خودتان درصد هوش و قدرت انیماترونیک ها را مشخص می کنید و بازی هم می کنید.که بالا ترین سطح ان 20است که خیلی سخت است و کم ترین سطح ان0است که خیلی راحت است.

اراد حکیمی نیا

ارژین رحمتی

داستان[ویرایش]

داستان از بازی فناف 6شروع شد

وقتی ویلیام افتون توانست معجون جوان سازی خود را کشف کند توانست پیتزا فروشی سیرکس بیبی را به وجود اورد درانجا عروسکی به نام سیرکس بیبی وجود دارد الیزابت دختر ویلیام همیشه می خواست به اختراع پدرش سیرکس بیبی نزدیک شود ولی وقتی نزدیک ان می شود رباط او را به قتل می رساند و بعد از ان رستوران بسته شد اما ما یعنی مایک اشمیت برای نگهبانی به انجا فرستاده می شود چرا چون گفته شده است روح الیزابت درون بدن سیرکس بیبی است.

بعد از مرگ الیزابت پسر ویلیام ایوان در خانه است و همیشه ترس از نزدیک شدن به اختراعات پدرش را داشت اگر مینی گیم اخر بازی فناف 4 را کرده باشید ایوان در درون دهن فردبر کشته می شود به دلیل اینکه ما او را درون دهان فردبر گذاشته ایم ویلیام برای اینکه پسرش را به زندگی برگرداند به رستوران فردی فزبر پیتزا می رود او نگهبان انجا می شود و در لباس خرگوش زرد رنگ 5بچه را گول می زند و به زیر زمین می برد و انها را می کشد و جسد هایشان را درون انیماترونیک ها می گذارند.

ولی وقتی ویلیام در شب اخر خود است روح رباط ها او را مجبور می کنند که وارد بدن بانی شود ولی وقتی وارد ان می شود قفل های فنر دار وعال می شوند و او را میکشند.و روح ها ازاد می شوند.

بعد از ان اتفاق رستوران برای همیشه بسته شد .

ویلیام ها دیگر تبدیل به اسپریگینگ ترپ می شود او ما را در رستوران فزبر انترتیمنت می بیند و ما را مقسر مرگ پسرش و دلیل اینگونه شدن خودش می داند. پس در تلاش برای به قتل رساندن ما است.وقتی شب اخر تمام می شود اسپریگینگ ترپ رستوران را به اتش می کشد و ما از انجا فرار می کنیم ولی اسپریگینگ ترپ کشته می شود.

توسعه و انتشار[ویرایش]

اسکات کاتن پس از دریافت نقدهای منفی نسبت به بازی قبلی خود، بازی ساخت و ساز و مدیریتی شرکت چیپر و پسران لامبر که بازیکنان اظهار داشتند که شخصیت‌های بازی از نظر ظاهری آزاردهنده و شبیه به انیماترونیک هستند و یک منتقد به نام جیم استرلینگ، آن را "ناخواسته وحشتناک" نامید،[۱][۲] اگرچه در ابتدا از این استقبال ضعیف دلسرد شد، اما کاتن که قبلاً عمدتاً بازی‌های مسیحی محور را توسعه داده بود، در نهایت از آن برای الهام بخشیدن به خود برای ساختن چیزی عمداً ترسناک‌تر یعنی پنج شب با فردی استفاده کرد.[۱] کاتن بازی را در شش ماه با استفاده از موتور بازی کلیک‌تیم توسعه داد و از اتودسک تری‌دی‌اس مکس برای مدل‌سازی گرافیک سه بعدی استفاده کرد.[۳]

پنج شب با فردی برای اولین بار از طریق دسورا در ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ برای رایانه شخصی منتشر شد.[۲] در ۲۷ مرداد، از طریق استیم نیز منتشر شد.[۴] یک نسخه برای اندروید در ۳ شهریور در فروشگاه گوگل پلی منتشر شد،[۵] و در ۲۰ شهریور، یک نسخه آی‌اواس در اپ استور منتشر شد. نسخه ویندوز فون در ۱۴ آذر منتشر شد،[۶] و در سال ۲۰۱۹، نسخه‌هابب برای نینتندو سوئیچ، پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان منتشر شد.[۷]

نقد و نظرات[ویرایش]

با توجه به وب سایت متاکریتیک، پنج شب با فردی، نقدهای به طور کلی نظرات مطلوبی دریافت کرد و به نسخه ویندوز امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را اختصاص داد.[۱۵] مجله ایندی گیم، این بازی را به دلیل برداشت ساده‌اش از ژانر ترسناک، تحسین کرد و این بازی را «نمونه‌ای خارق العاده از اینکه چگونه می‌توان از هوشمندی در طراحی و ظرافت برای ایجاد یک تجربه وحشتناک استفاده کرد» ستایش کرد. آنها اشاره کردند که جهت هنری و مکانیک گیم پلی آن به احساس «تنش وحشیانه» کمک می کند، اما از آن انتقاد کردند که زمان زیادی برای بارگذاری در هنگام راه اندازی طول می کشد.[۱۶]

عمری پتیته برای پی‌سی گیمر امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را به پنج شب با فردی داد و اظهار داشت که این بازی رویکردی «کمتر از بیشتر» در طراحی خود دارد و فضای کلی را به دلیل تأکید بر ترس و تعلیق یک نزدیک شدن تحسین می کند. تهدید، به جای رسیدن خود تهدید مانند سایر بازی‌های ترسناک. با این حال، گیم پلی بازی به دلیل تکراری شدن زمانی که بازیکن بر آن مسلط شد مورد انتقاد قرار گرفت، و خاطرنشان کرد که بازیکنان «غیر از مدیریت عمر باتری و زمان بندی دقیق بسته شدن درها انتظار بیشتری ندارند.» [۱۴] رایان بیتس از گیم‌رولوشن به بازی امتیاز ۹ از ۱۰ را داد. به دلیل ارائه مینیمالیستی بازی (مخصوصاً طراحی صوتی و فقدان موسیقی) و کمک به وحشت بازی، همراه با گیم پلی تکراری آن که «به سطوح تقریباً اوسی‌دی می رسد و بر محیط پرتنش می افزاید.» او عقیده داشت که بازی «ترسناک درست انجام شده» بود، اما احساس کرد که خیلی کوتاه است.[۱۷] شائون موسگرو از تاچ‌آرکد امتیاز ۳.۵ از ۶ را داد و به اتکای بازی به اتمسفر برای ایجاد ترس اشاره کرد و اظهار داشت که «اگر جو به دست شما نرسد، تنها چیزی که باقی می‌ماند یک بازی بسیار ساده از نور قرمز-سبز است.»[۱۸] جفری ماتولف از یوروگیمر بازی را «به طرز شگفت انگیزی خلاقانه» نامید و حیوانات انیماترونیک موجود در بازی را با فرشتگان گریان به دلیل توانایی آنها در حرکت تنها زمانی که مشاهده نمی‌شوند مقایسه کرد.[۴]

پس از انتشار[ویرایش]

پس از انتشار، پنج شب با فردی بسیار محبوب شد و طرفداران زیادی به دست آورد.[۲][۱۹] این بازی پرفروش ترین بازی دسورا برای هفته منتهی به ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ بود،[۲۰] و به دلیل گنجاندن آن در چندین ویدیوی محبوب "لتس‌پلی" که در یوتیوب آپلود شده بودند، تا حد زیادی محبوبیت پیدا کرد. این موفقیت منجر به توسعه سری بازی‌های ویدیویی پنج شب با فردی و مجموعه رسانه‌ای شد که با انتشار پنج شب با فردی ۲ در نوامبر ۲۰۱۴ آغاز شد.[۲۱] به غیر از بازی‌های ویدئویی، این فرنچایز به چندین اثر مکتوب گسترش یافته است. اولین مورد از این‌ها، پنج شب با فردی: چشمان نقره‌ای، در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.[۲۲] در سال ۲۰۱۷، بلوم‌هاوس پروداکشنز حقوق ساخت یک اقتباس سینمایی از بازی را به دست آورد،[۲۳] و قرار است در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. این بازی همچنین در معرض تقلیدها و بازی‌های متعددی قرار گرفته است؛[۲۴] و همچنین کالاهایی توسط شرکت‌هایی مانند فانکو و مک‌فارلین تویز تولید شده است.[۲۵]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «IGM Interviews – Scott Cawthon (Five Nights at Freddy's) | Indie Game Magazine». web.archive.org. ۲۰۱۸-۰۱-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۰.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «Why Five Nights At Freddy's Is So Popular». Kotaku Australia (به انگلیسی). ۲۰۱۵-۰۲-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  3. https://www.clickteam.com/clickteam-blog?p=interview-of-the-author-of-a-top-paid-game-in-appstore
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «Five Nights at Freddy's brings horrifying animatronic animals to Steam» (به انگلیسی). Eurogamer.net. ۲۰۱۴-۰۸-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  5. Priestman, Chris. "Hit PC horror game Five Nights At Freddy's is now terrifying Android players". www.pocketgamer.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-21.
  6. «Five Nights at Freddy's 1 & 2 available for Windows Phone». Windows Central. ۲۰۱۴-۱۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  7. "Five Nights at Freddy's 1-4 Are Coming to PS4, Xbox One, and Nintendo Switch This Week". GAMING (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-21.
  8. "Five Nights at Freddy's for PC Reviews". Metacritic. Red Ventures. August 8, 2014. Retrieved October 22, 2021.
  9. Bates, Ryan (August 27, 2014). "Five Nights at Freddy's Review". Game Revolution. Retrieved October 22, 2021.
  10. Clark, Justin (October 3, 2014). "Five Nights at Freddy's Review". GameSpot. Retrieved February 15, 2022.
  11. Dotson, Carter (September 19, 2014). "Five Nights at Freddy's Review: Lights Out". Gamezebo. Archived from the original on 23 December 2021. Retrieved December 23, 2021.
  12. Vogel, Mitch (December 2, 2019). "Review: Five Nights At Freddy's - Accessible Horror That Loses Its Edge Too Quickly". Nintendo Life. Retrieved March 18, 2022.
  13. Petitte, Omri (August 25, 2014). "Five Nights at Freddy's review". PC Gamer. Future plc. Retrieved October 22, 2021.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ published, Omri Petitte (2014-08-25). "Five Nights at Freddy's review". pcgamer (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-20.
  15. "Five Nights at Freddy's". Metacritic (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-21.
  16. «Five Nights at Freddy's Review – Nightmares and Death at Chuck E Cheese's | Indie Game Magazine». web.archive.org. ۲۰۱۸-۰۴-۲۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۰.
  17. «Five Nights at Freddy's Review». GameRevolution. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  18. «'Five Nights At Freddy's' Review – One, Two, Freddy's Going To Get You – TouchArcade» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۰.
  19. Staff, I. G. N. (2019-12-31). "The Best Games of the Decade (2010 - 2019)". IGN (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-21.
  20. «PC download charts: 'Five Nights at Freddy's' tears up Desura». news.yahoo.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  21. published, Shaun Prescott (2014-11-11). "Five Nights at Freddy's 2 is now available on Steam" (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-21.
  22. «Five Nights at Freddy's creator releases spin-off novel» (به انگلیسی). Eurogamer.net. ۲۰۱۵-۱۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  23. «Five Nights at Freddy's Movie Being Produced by Blumhouse». Dread Central (به انگلیسی). ۲۰۱۷-۰۳-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  24. «Scott Cawthon is working with fans to bring the best Five Nights at Freddy's fan games to life» (به انگلیسی). Eurogamer.net. ۲۰۲۰-۰۸-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۱.
  25. Macy, Seth G. (2016-02-12). "Build Your Own 8-Bit Five Nights at Freddy's Figures". IGN (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-21.