پادشاه گیونگ مایئونگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاه گیونگ میونگ
سلطنت917 تا 924
تاج‌گذاری917
پیشینپادشاه سین دئوک
جانشینپادشاه گیون گائه
درگذشته۲ ژوئیه ۶۹۲
آرامگاه
شهر سورابل
دودمانشیلای مقدس

پادشاه گیونگ مایئونگ (۹۱۷ میلادی تا ۹۲۴ میلادی) (هانگول : 경명왕) (هانجا : 景明王) پنجاه و چهارمین پادشاه شیلا بود.یک سال بعد از حکومت او شورش‌ها باعث شد سرزمینی جدید در محل قبلی گوگوریو به نام گوریو تشکیل شد و مناطقی از شیلا را در دست گرفت و گوریئو به شیلا حمله کرد پادشاه گیونگ مایئونگ از تانگ تقاضای سرباز کرد اما تانگ درخواست شیلا را رد کرد گیونگ مایئونگ در سال ۹۲۴ میلادی و پس از ۷ سال حکومت از دنیا رفت. در طول سلطنت شاه گیونگ مایئونگ ثروت ملی شیلا رو به کاهش بود، در واقع خاندان سلطنتی شیلا فقط بر مناطق اطراف سورابل ( پایتخت ) حکومت میکرد و بقیه مناطق توسط قدرت های محلی مانند گونگیه و گیونهوان تصرف شد. به ویژه شورش هیون سونگ که در سال ۹۱۸ رخ داد سرنوشت شیلا را بیشتر تسریع کرد.

سلطنت[ویرایش]

وانگ گئون در آن زمان که گوریو را تاسیس کرده بود راسما تابع پادشاه گیونگ میونگ بود ، او برای مدت طولانی در ارتش منظم شیلا سرباز بود و میخواست ژنرال شیلا شود. او بعد ها لشکری تشکیل داد و سال های بسیار زیاد با شیلا وارد جنگ شد. در واقع این امپراطوری باشکوه شیلا بود که واقعا مستاٌصل بود، نه گوریو. آنچه در اینجا تایید میشود، قضاوت سریع شاه گیونگ میونگ از وضعیت است که به محض اینکه تایید شد که قلعه ناپدید شده است، وانگ گانگ را کاملا تصدیق کرد و میتوان دید که حس دیپلماتیک و استراتژیک او بسیار عالی بود. اگر شیلا، گوریو را با اینکه دشمن او بود به رسمیت میشناخت و ارتش گوریو را در منطقه جوکریونگ متحد خود میکرد، میتوانست تا حدی بدون قلعه دایاسونگ و مناطق دیگر مقاومت کند. در حالی که محافظت از قلعه دایا سونگ برای شیلا آسان بود. خیانت در دوره سلطنت شاه گیونگ میونگ زیاد شد و بسیاری از افراد دست به ناامنی میزدند، از آن طرف هم وانگ گئون در حال اشغال مناطق شیلا بود. نباید پادشاه گیونگ میونگ را مقصر سقوط و ضعیف شدن شیلا دانست زیرا این ملکه جین سئونگ (آخرین پادشاه زن کره ای) بود که باعث شد شیلا سقوط کند و وانگ گانگ شورشی را علیه شیلا ایجاد کند. پس یکی از دلایل اصلی سقوط شیلا بی توجهی ملکه جین سئونگ به حکومت و دیگری شورش های بسیار زیاد بود. پادشاه گیونگ میونگ مجبور میشود نامه ای برای امپراطور سلسله تانگ بفرستد و از او درخواست کمک کند اما امپراطور تانگ قبول نکرد، زیرا حکومت تانگ نیز هم مانند شیلا در حال نابودی بود. به نظر میرسد که خانواده سلطنتی پارک در تلاش بودند تا با قدرت دادن به جامعه بودایی وضعیت دشوار شیلا را در آن زمان از طریق اقتدار مذهبی کاهش دهند. این شبیه به حمایتی است که در دوران سلطنت ملکه سوندوک از جامعه بودایی صورت گرفت. اگر یک چیز وجود داشته باشد که امپراطور گیونگ میونگ را منحصر به فرد میکند این است که او با اینکه عمر زیادی نداشت اما هشت پسر داشت، اما تاج و تخت به برادرش یعنی گیون گائه رسید. هشت پسر فرمانروا در واقع پایه و اساس قبیله پارک مدرن شدند. از آنجایی که شیلا تا زمان سلطنت شاه بعدی توانایی انجام عملیات نظامی مستقل را داشت به نظر میرسد که شورش خاندان کیم تا حد زیادی دلیل ناتوانی آن در ارائه حمایت از خانواده های نجیب در منطقه گیونگ سانگنام دو بوده است. دو سال بعد... اتفاقاتی حتی تکان دهنده تر رخ میدهد، قلعه دایا سونگ که آخرین سنگر شیلا بود و به عنوان سپری در برابر حمله باکجه عمل میکرد، سرانجام به دست ارتش باکجه افتاد. در دو نبرد قبلی در دایاسونگ حمله گیون هوان با تلاش سخت کیم اوکریوم مسدود شد، اما در نهایت از دست رفت.

فوت[ویرایش]

پادشاه گیونگ میونگ پس از هفت سال سلطنت در ۹۲۴ میلادی فوت کرد، او را در شمال معبد هوانگ بوکسا به خاک سپردند. پس از او برادرش گیون گائه بر تخت نشست.

منابع[ویرایش]