ویکی‌پدیا:reFill

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تغییرمسیر نرم به:toolforge:refill
این صفحه یک تغییرمسیر نرم است.

reFill (که قبلاً Reflinks نامیده می شد) ابزاری است که منابع URL خالی را به صورت نیمه خودکار گسترش می دهد و در Toolforge میزبانی می شود. این اطلاعات (عنوان صفحه، کار/وب‌سایت، نویسنده و تاریخ انتشار، در صورت گنجاندن فراداده) را به ارجاعات URL خالی اضافه می‌کند، و همچنین اصلاحات اضافی را نیز انجام می‌دهد (مثلاً ترکیب منابع تکراری). این ابزار به زبان پایتون نوشته شده و تحت مجوز ساده BSD مجوز دارد. این ابزار یک جایگزین منبع باز برای Reflinks Dispenser است . کد منبع در GitHub موجود است. الگوهایی که به‌طور خودکار توسط ابزار ایجاد می‌شوند باید بررسی شوند تا از صحت آنها اطمینان حاصل شود، زیرا اغلب اینطور نیست.

<ref>http://example.com</ref></br> → <ref>{{cite web|url=http://example.com |title=Example Domain|ناشر=}}</ref>

Refill مراجع خالی (قرمز) را به کاملتر (سبز) تبدیل می کند.

استفاده[ویرایش]

برچسب زدن URL های خالی برای پاکسازی[ویرایش]

اگر مقاله خاصی وجود دارد که حاوی URL های خالی در مراجع است، مانند این مورد، [۱] ، و می خواهید از ویکی پدینی درخواست کنید که قبلاً ReFill را نصب کرده باشد (و با نحوه کار آن آشنا باشد) تا به شما در رفع مشکل کمک کند:

منابع

  1. مقاله مورد نظر را در مرورگر خود باز کنید
  2. روی دکمه "ویرایش" کلیک کنید
  3. خط زیر را در بالای مقاله قرار دهید:



    </br>        {{Cleanup bare URLs}}
  4. روی دکمه «پیش‌نمایش» کلیک کنید تا بررسی کنید که تغییر شما با هیچ بخش دیگری از مقاله تداخل نداشته باشد
  5. روی دکمه "ذخیره" کلیک کنید

این یک پیام قابل مشاهده (متن آن در بالای الگو:پاکسازی URL های خالی نشان داده شده است) در بالای مقاله ویکی پدیا نمایش داده می شود، و همچنین مقاله را به یک دسته پنهان اضافه می کند که درخواست هایی را که یک ویکی پدی با پر کردن مجدد تجربه کرده است، اضافه می کند. آن را به URL های خالی در آن مقاله اعمال کنید. ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا کسی متوجه درخواست شما شود، اما اگر چندین روز گذشته است و پاسخی دریافت نکرده‌اید، می‌توانید از WP:TEAHOUSE کمک بیشتری بخواهید.

برای استفاده از ReFill خودتان[ویرایش]

گزینه ها[ویرایش]

  • استفاده از قالب بندی ساده به جای {{cite web}}  : در صورت انتخاب، این ابزار به جای {{cite web}} مراجع خالی را در قالب CS1 ساده پر می کند. تمام ابرداده های موجود گنجانده شده است.
  • برچسب‌های پوسیدگی پیوند را حذف نکنید : در صورت انتخاب، ابزار هیچ برچسب پوسیدگی پیوند را از منبع حذف نمی‌کند، حتی اگر هیچ مرجعی نادیده گرفته نشود.
  • افزودن فیلدهای ابرداده خالی در صورت در دسترس نبودن اطلاعات در صورت انتخاب، ابزار خالی درج می شود |author= و/یا |date= برای پر کردن به صورت دستی، زمانی که ابرداده مربوطه در دسترس نیست.
  • تاریخ دسترسی را اضافه نکنید : در صورت انتخاب، تاریخ دسترسی از نتیجه حذف خواهد شد.
  • زمانی که این اطلاعات قابل تجزیه نیست، از نام دامنه پایه به عنوان کار استفاده کنید : در صورت انتخاب، دامنه پایه پیوند در |website= فیلد اگر وب‌سایت نام خود را در ابرداده‌های تعبیه‌شده ارائه نکند.

لینک جعبه ابزار[ویرایش]

این کد را در common.js خود وارد کنید:

mw.loader.load( "https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Zhaofeng_Li/Reflinks.js&action=raw&ctype=text/javascript" );

بوک مارکلت[ویرایش]

javascript:options='defaults=y&nowatch=y';location.href='https://tools.wmflabs.org/refill/result.php?wiki='+mw.config.get('wgContentLanguage')+'&page='+encodeURIComponent(mw.config.get('wgPageName'))+'&'+options;

API[ویرایش]

یک API در دسترس است، که به توسعه دهندگان اسکریپت کاربر و ربات امکان می دهد از مزایای API هایی که توسط reFill در معرض دید قرار گرفته اند استفاده کنند تا منابع خالی را به صورت برنامه نویسی تکمیل کنند.




هشدار سلامت[ویرایش]

پر کردن مجدد کامل نیست و هرگز نخواهد بود. شما مسئول هر ویرایشی هستید که ReFill 2 پیشنهاد می‌کند، بنابراین باید برای بررسی هر نقل قولی که این ابزار ایجاد می‌کند وقت بگذارید و هر چیزی را که کاملاً درست نیست برطرف کنید. برای پاکسازی ویرایشگرهای دیگر کاری نکنید. برخی از نشریات از تگ های فراداده HTML که ReFill استخراج می کند مانند:

  • نام نویسنده (اولین= و آخرین=) حاوی نام نشریه است، به عنوان مثال first=Deutsche|last=Welle (www.dw.com) که نماینده دویچه وله است، به جای نام نویسنده، یا first=Editorial|last=team
  • عنوان شامل عناصر فراداده که نباید در عنوان باشد، به عنوان مثال Kosovo MPs elect lawyer Vjosa Osmani as president &amp;#124; DW &amp;#124; 04.04.2021 - عنوان در اینجا "نمایندگان پارلمان کوزوو وکیل Vjosa عثمانی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند" است و متنی که به دنبال آن است - مانند تاریخ مقاله - باید حذف شود و اگر قبلاً موجود نیست، عنصر date= اضافه شود.

شما باید خودتان این مشکلات را حذف کنید.

ReFill تاریخ را از متا تگ تاریخ استخراج می کند. در برخی از صفحات وب چنین متا تگ وجود ندارد، اما تاریخ را می توان به راحتی در بالای بدنه صفحه پیدا کرد. ReFill آن را پیدا نمی کند، اما می توانید آن را به صورت دستی اضافه کنید.

چگونه کار می کند[ویرایش]

ReFill2 مبتنی بر سیتوئید است که توسط بنیاد ویکی‌مدیا نگهداری می‌شود. Citoid به فناوری به نام Zotero وابسته است، که در واقع متادیتا را از صفحات وب استخراج می کند. Zotero از صدها "مترجم" استفاده می کند که حاوی کد جاوا اسکریپت است که می داند چگونه ابرداده مفید را از طرح بندی های مختلف صفحه وب، به ویژه منابع دانشگاهی استخراج کند. ویکی‌پدیا: استناد به منابع با Zotero نحوه استفاده از Zotero را توضیح می‌دهد و به شما امکان می‌دهد به نحوه استخراج فراداده نزدیک‌تر شوید.

این همان روشی است که دکمه 'Cite' در نوار ابزار ویرایشگر بصری ویکی پدیا کار می کند.

مشکلات شناخته شده[ویرایش]

هنگامی که ReFill با یک URL خالی مواجه می شود که یک سایت بایگانی است، مانند this example :

  • URL بایگانی را بر روی پارامتر archiveurl منسوخ شده به جای پارامتر archive-url جدیدتر می نویسد.
  • به جای پارامتر فعلی url-status=dead ، deadurl=y متوقف شده را اضافه می کند.
  • پارامتر اجباری archive-date اضافه نمی کند

برای جلوگیری از نشان دادن خطای قرمز در بخش مراجع، باید خودتان چنین مراجعی را به صورت دستی اصلاح کنید. اگر ویرایش شما منجر به چنین خطایی شد، لطفاً آن را برطرف کنید. تاریخ بایگانی را می توان در پیوندهای Wayback Machine یافت.

اگر از ویرایشگری استفاده می‌کنید که جایگزین جهانی را پشتیبانی می‌کند، archiveurl را می‌توان به صورت سراسری با archive-url و deadurl=y را با url-status=dead جایگزین کرد.

هنگام ترکیب ارجاعات تکراری، اگر یکی از آنها قبلاً نامگذاری شده باشد، هنگام تغییر نام، نشانگرهای مرجع آن نام به روز نمی شوند.

صفحات کپچا باید نادیده گرفته شوند. [۱]

گزارش مشکلات[ویرایش]

اگر ابزار گیر کرده است و "در انتظار یک کارگر در دسترس" است، از این پیوند برای ارائه گزارش برای راه اندازی مجدد آن استفاده کنید. شما باید برای یک حساب Phabricator ثبت نام کنید، که می توانید آن را به حساب ویکی پدیا خود پیوند دهید. قسمت توضیحات را پر کنید و دکمه "ایجاد وظیفه جدید" را فشار دهید.

اگر اشکالی پیدا کردید یا ویژگی‌های اضافی می‌خواهید، لطفاً در صفحه بحث پست کنید. همچنین می‌توانید در GitHub مشکلی ایجاد کنید.

کمک کردن[ویرایش]

بدون وابستگی به Wikimedia Labs ، reFill را می توان بر روی رایانه شخصی خود نصب کرد تا بتوانید روی آن کار کنید. برای مشارکت در پر کردن مجدد، یک فورک در مخزن گیت هاب ReFill ایجاد کنید، تغییرات خود را انجام دهید و یک درخواست کشش ارسال کنید. ممنون از مشارکت های شما!

برای کمک به پشتیبانی و حفظ دوباره پر کردن به داوطلبان نیاز است. اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار با تجربه در Python, Celery و Node.js هستید و مایل به کمک به هر میزانی هستید لطفا پیام بگذارید .

برای ترجمه ابزار، لطفاً به translatewiki.net مراجعه کنید.

همچنین ببینید[ویرایش]

جعبه کاربر[ویرایش]

الگو:Ubxdisplay

This user uses reFill to expand bare references.

منابع[ویرایش]

لینک های خارجی[ویرایش]