ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست جاده‌های ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست جاده‌های ایران[ویرایش]

فهرست جاده‌های ایران (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری) • رفتن به زیرصفحه

نامزد کننده: Milad (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۰ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۵۵ (UTC)[پاسخ]

۱. قوانین مخصوص مقالات
  • منابع: درست است که یکی از الگوهای استاندارد منبع دهی یادکرد ویکی است اما استفاده از آن مکروه شمرده می‌شود چون خود ویکیپدیا نمی‌تواند منطقا منبعی برای صفحات خود محسوب شودو این یک دور باطل است. البته در مقالات کوچکتر و خرد کاملا بلامانع است که از این یادکرد استفاده شود اما برای یک مقاله که نامزد برگزیدگی ست پسندیده است که منابعی معتبر، شکیل و بر اساس ویکی‌پدیا:اثبات‌پذیری، ویکی‌پدیا:شیوه ارجاع به منابع و ویکی‌پدیا:منابع معتبر بکار روند. می‌توان به راحتی با بررسیمنابع مقالهٔ انگلیسی که شما از آن یاد کرده‌اید، آن منابعی که معتبرند و مرتبط را استفاده کرد. همچنین نمی‌توان به خود مقاله برای اثبات مقاله استناد کرد: ↑ بر اساس جمع کردن آمار جدول آزادراه‌ها
  • ملزوماتپرونده: پسندیده است که فهرست دارای ملزومات از قبیل پیوند به بیرون، جستارهای وابسته و... باشد. LipaDیه چیزی بگو پَ
✓ Milad (بحث) ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۷:۲۷ (UTC)[پاسخ]
۲. معیارهای برگزیدگی فهرست
  1. نثر: به علت نداشتن بخش آغازین هنوز نمی‌توان نظر داد.
  2. بخش آغازین: ندارد.

بقیهٔ موارد باید پس از کامل شدن دو مورد بالا دوباره بررسی شوند ولی به نظر من بعنوان یک کاربر هنوز تازه وارد و ناآشنا به جزییات سیاست‌های ویکی، در باقی موارد مشکل خاصی وجود ندارد.LipaDیه چیزی بگو پَ ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۹:۴۱ (UTC)[پاسخ]

✓ Milad (بحث) ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۷:۲۷ (UTC)[پاسخ]
دو تا تصویر برای برگزیده سازی فهرست کم نیست؟--Saməkبحث‍ ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۱:۳۱ (UTC)[پاسخ]
✓ Milad (بحث) ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۱۴ (UTC)[پاسخ]
موافق فهرست خوب و کاملی‌ست. کم و کسری ندیدم. درفش کاویانی (بحث) ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۸:۳۴ (UTC)[پاسخ]
موافق، نواقص به خوبی و به سرعت برطرف شد. موفق باشی برادر LipaDیه چیزی بگو پَ ‏۲۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۱۷ (UTC)[پاسخ]

بنده با برگزیده شدن چنین فهرستی موافقم. خیلی می‌تواند خوب باشد. بعد از اینکه این فهرست برگزیده شد، تا می‌توانیم باید آن را در مقالات مربوط به ترابری در ایران، لینک دهیم.

فهرست ایراداتی دارد که لازم است این ایرادات برطرف شوند:

  • اولا اینکه بخش لید مقاله کاملا استانداردسازی نشده است. عنوان مقاله باید اولین عبارت بخش لید باشد و به صورت بولد نوشته شود.(که در حال حاضر اینگونه نیست) در ضمن در بخش لید نتوانستید به خوبی از ویرگول و نقطه ویرگول به خوبی استفاده کنید. کمبود ویرگول دیده می‌شود. در ضمن باید بین نشانه ممیز و جداکننده هزارگان تمایز قائل شوید.
ممیز و جداکننده هزارگان درستند هستند. Milad (بحث) ‏۲۵ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۹:۱۰ (UTC)[پاسخ]
  • طول جاده‌ها در شرایطی که منبعی برای آنها ذکر نشده باشد، جای بحث دارد. من برای طول جاده‌ها منبع نیاز می‌بینم. پیشنهاد می‌کنم با سر زدن به وبگاههای اداراه راه و ترابری، منابع و آبخیزداری، سازمان محیط زیست و... هر استان، طول جاده‌ها را به طور دقیق استخراج نمایید. احتمالاً اطلس‌هایی هم هستند که آمار جاده‌های ایران را در اختیار ما قرار دهند.(ترجیحاً اطلس‌های انتشارات گیتاشناسی معتبرترین هستند. می‌توانید از مرکزش کنار پارک دانشجو یکی تهیه نمایید!)
  • از رسالتهای فهرست‌ها همواره این بوده که به ما اطلاعات مقایسه‌ای ارائه دهند تا ما بتوانیم با مقایسه اطلاعات، نتیجه‌گیری مطلوبی داشته باشیم. فهرست جاده‌های ایران نیز باید به ما اطلاعات مقایسه‌ای ارائه دهد تا مبحث جاده‌های ایران را از جوانب متفاوت مورد تحلیل قرار داده باشد. از اینرو وجود تعدادی جدول و نمودار را ضروری میدانم:

۱-یک نمودار میله‌ای درست کنید که میزان کل جاده‌های آسفالته ایران را (اعم از آزادراه تا مثلا جاده فرعی) بنابر چند دهه گذشته نشان دهد. هر میله نمودار، معرفی یک دهه باشد. ۶ یا ۷ میله خیلی عالی است. دقت کنید اعداد مقایسه‌ای طول کل جاده‌ها همه باید از یک نوع باشند و نه اینکه قبل از انقلاب جاده‌های فرعی را هم حساب کردید و بعد از انقلاب خیر.

✓ Milad (بحث) ‏۲۵ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۰:۳۰ (UTC)[پاسخ]

۲-یک جدول درست می‌کنید که در آن جاده‌های ایران را بر حسب میزان تصادفات به ترتیب ذکر کرده باشد. مثلا ۱۰ جاده یا آزادراه اول ایران در آمار تصادفات یا کشته‌های جاده‌ای را معرفی کرده باشید. اطلاعات این جدول حتما منابع می‌خواهند. در جدول باید ذکر شود تاریخ این آمار تلفات برای چه زمانی است.

✓ Milad (بحث) ‏۲۵ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۰:۲۵ (UTC)[پاسخ]

۳-هر ساله در فصول مختلف، آماری متفاوت می‌شود که بنابر اعلام پلیس راه کشور، فلان تعداد خودرو از جاده‌های فلان استان عبور کرده‌اند. جدولی نیاز داریم که نشان دهد ۱۰ جاده/بزرگراه/آزادراه اول ایران از لحاظ حجم خودروی مورد تردد کدامها هستند. لازم است تاریخ استخراج اطلاعات آماری در خصوص همه جاده‌ها یکی باشد. مثلا نوروز سال فلان یا تابستان سال بهمان.

  • تعداد تصاویر مقاله جداً جداً کم است. اصلاً توقع زیادی نیست که درخواست داشته باشم تصاویر مقاله را تا دوبرابر تعداد کنونی افزایش دهید. با توجه به اینکه سن شما کم است، شاید توقع زیادی باشد که بخواهیم تعدادی مسافرت انجام دهید و چندتایی عکس از جاده‌های کشور تهیه کنید. ولی اگر دوستان و اقوامی در شهرهای مختلف دارید که می‌توانند در این مورد با شما همکاری نمایند، دریغ نکنید.
✓ Milad (بحث) ‏۲۵ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۲:۱۸ (UTC)[پاسخ]
  • در کشور ایران برخی آزادراه‌ها هستند که هنوز تکمیل نشدند. این آزادراه‌ها که در مقاله نامی از آنها برده نشده، لازم است در مقاله ذکر شوند. بهرحال آنها نیز بخشی از جاده‌های ایران را تشکیل خواهند داد و عقلانی است از الان به آنها پرداخته شود. لازم است جنابعالی چه در بخش بزرگراهها و چه در بخش ازادراهها، جدول را ادامه دهید و آن ادامه را با نواری خاکستری رنگ از بخشهای کنونی جدا کنید و ذکر کنید این جاده‌ها یا آزادراهها با طول تقریبی قلان و مبداء و مقصد بهمان، قرار است به بزرگراهها و آزادراهها اضافه گردند.

اینها ایراداتی بود که به ذهن من رسید. این شما و این راه که تو را می‌خواند!Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۴ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۲۱ (UTC)[پاسخ]

  • چندتا مورد هست
مواردی رو که اضافه کردم رو تکمیل کنید
نگارهها رو در متن یا در فهرست استفاده کنید
آزادراه شماره یک نگاره موقعیت گوشه تصویر نوشته ۵ بررسی کنید باید ۱ باشه!
قسمت تقاطع‌های مهم هم اگر بتونید نشان رو بذارید بهتره، اگر مورد دیگه‌ای هم به ذهنتون میاد اضافه کنید--اهورا ♠ ‏۲۶ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۸:۵۰ (UTC)[پاسخ]
✓ Milad (بحث) ‏۳۱ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۲۳ (UTC)[پاسخ]
نکته سوم رو متوجه نشدم چی میگید؟Milad (بحث) ‏۲۷ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۹:۲۱ (UTC)[پاسخ]
همون طور که خود فهرست پنج، شش روز زمان برده همین کاری که شما گفتی همین مقدار زمان میبره که من تلاش می‌کنم هر چه سریع تر ردیفش کنم. Milad (بحث) ‏۲۷ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۲۷ (UTC)[پاسخ]
گیر ۳پیچ (II)
  • طول جاده‌ها در شرایطی که منبعی برای آنها ذکر نشده باشد، جای بحث دارد. من برای طول جاده‌ها منبع نیاز می‌بینم. پیشنهاد می‌کنم با سر زدن به وبگاههای اداراه راه و ترابری، منابع و آبخیزداری، سازمان محیط زیست و... هر استان، طول جاده‌ها را به طور دقیق استخراج نمایید. احتمالاً اطلس‌هایی هم هستند که آمار جاده‌های ایران را در اختیار ما قرار دهند.(ترجیحاً اطلس‌های انتشارات گیتاشناسی معتبرترین هستند. می‌توانید از مرکزش کنار پارک دانشجو یکی تهیه نمایید!)
  • من متوجه نشدم تیکی که شما جلوی درخواست من مبنی بر ساختن نمودار میله‌ای زدید، کجای مقاله نمود کرده؟!
✓ Milad (بحث) ‏۳ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۳۱ (UTC)[پاسخ]
  • من متوجه نشدم تیکی که شما جلوی درخواست من مبنی بر ساختن جدول آمار تصادفات جاده‌ها زدید، کجای مقاله نمود کرده؟!
✓ Milad (بحث) ‏۳ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۳۱ (UTC)[پاسخ]
  • هر ساله در فصول مختلف، آماری متفاوت می‌شود که بنابر اعلام پلیس راه کشور، فلان تعداد خودرو از جاده‌های فلان استان عبور کرده‌اند. جدولی نیاز داریم که نشان دهد ۱۰ جاده/بزرگراه/آزادراه اول ایران از لحاظ حجم خودروی مورد تردد کدامها هستند. لازم است تاریخ استخراج اطلاعات آماری در خصوص همه جاده‌ها یکی باشد. مثلا نوروز سال فلان یا تابستان سال بهمان.
  • بخش نگارخانه نقطه قوتی برای مقاله است ولی راستش از تصاویر بدون ربط به موضوع مقاله هم در آن استفاده کردید. لطفا تصاویری که ارتباط مستقیم با آن جاده مورد نظر ندارند را حذف کنید (مثل تصاویر مربوط جاذبه های گردشگری) و همچنین تصاویری که ارزش پایینی دارند و اطلاعات مهمی ارائه نمی دهند نیز حذف کنید. (مثل File:Kashan-Esfahan FW.jpg)
  • همانطور که گفتم، نیاز است که به جاده‌های در دست احداث هم حتما بپردازید. یا در جدول‌های بخشی متمایز ایجاد کنید و جاده‌های در دست احداث را با مشخصاتشان ذکر کنید و یا تاپیکی مستقل بسازید و آماری و اطلاعاتی در این خصوص ذکر کنید.
✓ Milad (بحث) ‏۳ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۳۱ (UTC)[پاسخ]

Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۸:۳۱ (UTC)[پاسخ]

درود. مقداد عززیز من تمام نمودار هارو ساختم. مشکل من اینه که به ویکی انبار نمی تونم وصل بشم. ورود به ویکی انبار ممکن نیست. اگر این مورد رفع بشه حتما نمودار هارو میذارم.

بقیه مواردی که گفتید به زودی تکمیل خواهند شد. Milad (بحث) ‏۲ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۸:۵۶ (UTC)[پاسخ]