ویکی‌پدیا:کتابخانه ویکی‌پدیا/درباره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کتابخانهٔ ویکی‌پدیا

دربارهٔ کتابخانهٔ ویکی‌پدیا

کتابخانهٔ ویکی‌پدیا یک مرکز پژوهشی باز است، مکانی برای کاربران فعال ویکی‌پدیا تا به منابع معتبر حیاتی که برای انجام کارشان بدان نیاز دارند دسترسی پیدا کنند و برای استفاده از آن منابع برای ارتقای ویکی‌پدیا مورد حمایت قرار بگیرند. هدف ما این است که استفاده از منابع را آزاد، آسان، همکارانه و کارامد کنیم.

کتابخانهٔ ویکی‌پدیا توسط جیک اُرلوویتس (en:User:Ocaasi (WMF)) به‌همراه گروهی فوق‌العاده از هماهنگ‌کنندگان راه‌اندازی شد و بنیاد ویکی‌مدیا بودجهٔ آن را تأمین می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۱۳ میلادی به‌صورت یک درخواست نامزدی گرنت آغاز شد. ما بر اساس یک مدل اقماری فعالیت می‌کنیم که توسط جامعه سازماندهی می‌شود: ما پروژهٔ جهانی را مدیریت می‌کنیم ولی با هماهنگ‌کننده‌های محلی در ویکی‌پدیاهای محلی کار می‌کنیم تا به هر جامعه کمک کنیم کتابخانه‌های خود را به راه بیندازند.


رایانامه: wikipedialibrary@wikimedia.org توییتر: @WikiLibrary فیس‌بوک: The Wikipedia Library میلینگ‌لیست: Wikipedia-Library


هدف ما[ویرایش]

انگیزهٔ ما پرداختن به بزرگ‌ترین چالش‌های روبروی اطلاعات حرفه‌ای امروز است: کشف و دسترسی. برای کتابخانه‌ها و ناشران، چالش امروز یافته‌شدن منابعشان در زمانی است که دانشجویان و مردم پژوهششان را در ویکی‌پدیا آغاز می‌کنند. این مسأله ما را در جایگاه یکتایی قرار می‌دهد که همکاری در آن معنا می‌یابد. در دنیای مراجع جمله‌ای است که می‌گوید کشف در هرجایی به‌وقوع می‌پیوندد. آنچه که اغلب کم‌تر مشخص می‌شود این است که، این روزها «هرجایی» همان ویکی‌پدیاست.

برای آن دسته از خوانندگانمان که اغلب دسترسی رایگان، مستقیم، یا آسان به مجله‌های پولی یا بایگانی‌های قدیمی ندارند، ویکی‌پدیا تبدیل به یک دروازهٔ همه‌جاحاضر شده است. چنین نیست که همهٔ اطلاعات رایگان باشد، اما بیشتر اطلاعات می‌تواند اینگونه باشد (و امیدواریم که به زودی چنین شود) دست‌کم به‌طور خلاصه‌شده و ارجاع‌یافته در ویکی‌پدیا. برای کتابخانه‌ها و ناشران، ثروت ویکی‌پدیا از چشم‌ها بدان معناست که این وب‌گاه یک فرصت بی‌نظیر برای ارائه و انتشار محتواست.

پرسشی که ما سپس می‌پرسیم این است که چگونه اطلاعاتی با بالاترین کیفیت را از ویکی‌پدیا به‌دست آوریم و چگونه خوانندگانمان را قادر سازیم که به عمق آن دست یابند. بالاخره، هدف ما این است که ویکی‌پدیا را نه به یک نقطهٔ پایانی برای پژوهش بلکه به نقطهٔ شروعی برای یادگیری عمیق‌تر تبدیل کنیم.

ما می‌خواهیم ویکی‌پدیا یک جزء عمده‌ای از حلقهٔ پژوهش و انتشار باشد: جایی که کتابداران، دانشگاهیان و ناشران منابع و تخصصشان را مشارکت دهند--و جایی که ویکی‌پدیا خوانش ماهانهٔ ۵۰۰ میلیونی عظیم خود را به اطلاعات حرفه‌ای، منابع علمی، و متون کامل هدایت کند.

آنچه انجام می‌دهیم[ویرایش]

اهداف[ویرایش]

ما همراه با یکدیگر برای دست‌یابی به ۵ هدف بزرگ تلاش می‌کنیم که مرکزی آزاد برای انجام پژوهش‌هاایجاد نماییم:

  • برقراری ارتباط میان ویرایشگران و کتابخانهٔ محلی و منابع با دسترسی آزاد
  • شریک شدن برای فراهم‌آورردن دسترسی رایگان به نشریات پولی، پایگاه‌های داده، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها
  • ایجاد رابطه میان جامعهٔ‌مان اعم از ویرایشگران، کتابخانه‌ها و کتاب‌داران
  • تسهیل پژوهش برای ویکی‌نویس‌ها، کمک به ویرایشگران برای یافتن و استفاده از منابع
  • ترویج گسترده‌تر دسترسی آزاد در انتشار و پژوهش


برنامه‌ها[ویرایش]


مشارکت کنید[ویرایش]

You're invited to join in this open project! Help Wikipedians collaborate and do amazing research. There are numerous ways to get involved--project management, institutional outreach, research assistance, community organizing, library help, technology and tool-building, graphic design--we'll find a path that best uses your strengths. Get involved.

برای دریافت حساب‌های رایگان نام‌نویسی کنید[ویرایش]

Generous donations from our partners have given us thousands of free accounts. More are on the way. Sign up for the ones you want and can use at WP:TWL/Journals.


خبرنامه را مطالعه کنید[ویرایش]

دربارهٔ فعالیت‌های اخیر و برنامه‌های آیندهٔ ما، همچون اطلاعات تازه دربارهٔ حساب‌های جدید و اخبار مرتبط با کتابخانهٔ ویکی‌پدیا، خبرنامه را مطالعه کنید!


Become a Wikipedia Visiting Scholar[ویرایش]

Want free access to an entire university's research catalogue? For free? Sign up.


Become a Library Coordinator[ویرایش]

TWL works because of the amazing volunteer resources in our community. You can help with managing and expanding this project:

Sign up to handle library, account, partner, research, metrics, university, or technical coordination


کاربران کتابخانهٔ ویکی‌پدیا[ویرایش]



سخنان خردمندانه[ویرایش]

همیشه تصور می‌کنم که بهشت نوعی کتابخانه است.

 

هزار قلعه ساختید، هزار پناهگاه،هیچ‌کاری نکردید؛
یک کتابخانه ساختید، همه‌کار کردید!

 
— محمود مراد ایلدان